Swedish Touring Car Championship startades 1996 efter samma modell som man körde i England med Super Touringbilar. Det var riktigt häftiga bilar och mästerskapet växte snabbt. Det var våldsamt dyrt, men teamen lyckades få med sig importörerna och man skapade en riktigt bra show!

Men man insåg att det inte skulle gå att hålla liv i dessa dyra bilar hur länge som helst. Till säsongen 2003 kom ett nytt reglemente som var mera standardbetonat (S2000). Belackarna trodde att STCC skulle dö, men trots att det nya mästerskapet fick en klen start kom det igång och blev en ny succé.

2009 kom så finanskrisen och det blev allt tuffare att få sponsorer. Samarbetet som hade inletts med Danmark brakade ihop och det blev allt mer osämja mellan teamen och ledningen. Det blev bara värre och värre och till sist bröt sig de fyra största teamen loss och startade en utbrytarserie som de kallade TTA.

2012 kördes därför två mästerskap, eftersom STCC körde vidare med reglementet NGTC (New Generation Touring Car). Redan efter en säsong satte sig parterna ned och lyckades komma överens om en gemensam fortsättning. Man fortsatte att använda bilarna från TTA, men intresset svalnade mer och mer. STCC var på väg att dö ut, men i grevens tid dök TCR-konceptet upp. STCC fick ny vind i seglen och premiärsäsongen 2017 mönstrade man det största startfältet på nästan 20 år!

Trots dessa framgångar visade det sig att ekonomin i STCC var gravt misskött. De hade gått back med många miljoner. Det är fullständigt horribelt hur det kunde gå så snett! Satsningarna på tillfälliga banor på Solvalla, Skövde och Östersund blev grova missräkningar som kom surt efter.

Trots att 2018 var helt ok gick det inte komma undan det faktum att det aldrig skulle kunna gå att ta igen de stora skulderna. STCC insåg till sist att enda utvägen var att gå i konkurs... Därmed försvann även hemsidan med all historik. Vi på svensk racing har därför tagit på oss ansvaret att publicera hela STCC-historien här på vår hemsida så att den inte faller i glömska...

Nedan kan ni se läsa reportage och resultat år från år:

Vi har dessutom specialbevakat dessa klasser som ni också kan följa här: 

Porsche Carrera Cup Scandinavia

Formula Nordic

Ginetta GT5 Challenge