Rydell mästare efter lång väntan 2011

STCC hade ett turbulent år... Samarbetet med danskarna gav inte den utdelning som man hade hoppats. Ingen dansk körde hela säsongen! Säsongen inleddes på Jyllandsringen och regerande mästaren Richard Göransson gick mot en solklar seger i första racet. Han ledde med nio sekunder när han gick ut på sista varvet. Men något gick galet... Bromsarna tog inte efter långa rakan och han brakade in i skyddsmuren i hög fart och fick två frakturer i ryggen. Sjukvårdarna slet ut honom ur bilen och lade honom i sanden! Göransson togs snabbt till sjukhus och det sades att han skulle missa minst tre månader eller kanske hela säsongen. Jason Watt tog segern före Rustad och Thompson. Andra racet vanns av Stureson, sedan Mattias Andersson varit i ledning större delen av racet.

Andra tävlingen kördes på Knutstorp och där vann Ekblom och Andersson. I teammästerskapet ledde Andersson/Stureson och i förarmästerskapet ledde Stureson. Vilka odds var det på det resultatet? Detta är två små familjeteam som tillsammans ledde före alla stora team från Volvo/Polestar, VW/Biogas, Chevrolet, WestCoast Racing, Flash Enginering & Brovallen Design. Andersson hade dessutom varit den förare som varit i ledning flest varv av alla. Detta kunde naturligtvis inte fortgå hur länge som helst. Både Andersson och Stureson fick motorhaverier på Mantorp...

Säsongen blev en tvekamp mellan Biogasteamet med Fredrik Ekblom och Chevrolet med hemvändande Rickard Rydell. Tommy Rustad i en Volvo smög i vassen och lurade och plockade en massa poäng och höll jämna steg med tätduon. Volvos andreförare James Thompson fick sparken mitt under säsongen och ersattes med... Gabriele Tarquini! Denne meriterade Italienare som kört både F1 & WTCC bl a. Det var naturligtvis inte lätt för honom att kasta sig in i en bil han aldrig hade kört tidigare på banor som han aldrig hade sett. Det gav säkert en hel del publicitet, men inge många poäng... Han var med två helger, de sista två helgerna gjorde Robert Dahlgren comeback.

Mot alla odds fick vi se Göransson göra comeback redan i Göteborg! Det hade gått mindre än två månader, hur kunde detta vara möjligt! Hans kropp hade läkt bättre än förväntat och han var ganska snart smärtfri, vilket gjorde att han kunde rehabträna väldigt snabbt. Till Göteborgsracet bedömdes hans skelett vara återställt till 80% av original styrka. Jag fick höra en härlig historia, det spelar ingen roll om den är sann eller inte, den var så bra att jag bara måste citera den här: Göransson fick höra av läkaren att en normal och frisk 50-åring bara har 80% styrka i skelettet jämfört med när man är som bäst. Janne "Flash" är 50 år och kör racerbil, alltså måste Göransson kunna köra med samma styrka på skelettet! Sagt och gjort och han vann direkt i comebacken! Vilken fighter, vilken vinnarskalle, vilket tävlingspsyke!

Falkenberg gick sisådär för Göransson som medgav att det var tufft att komma tillbaka och han såg fram emot lite semester. I Karlskoga var han tillbaka i full vigör och tog en dubbelseger och det pratades t om om han skulle kunna vinna hela mästerskapet trots allt! Men, det var för bra för att vara sant. Han hängde tyvärr inte med på slutet och fick nöja sig med en sjätteplats i årets serie.

Biogasteamet var först med att förstärka sin föraruppsättning i år. Vid sidan av Ekblom och Patrik Olsson tog man in Johan Kristoffersson redan i Falkenberg. Han levererade direkt och fick vara kvar resten av säsongen. Han var i princip alltid snabbare än Olsson. Chevroletteamet svarade med att ta in dansken Michel Nykjaer de två sista racen, och som tidigare nämnts tog Volvo in Dahlgren.

Rydell vann i Göteborg och andra Knutstorp. Ekblom vann första Knutstorp, första Mantorp och Falkenberg. Inför finalen ledde Rydell med några futtiga poäng. Biogas plockade in ytterligare förstärkning i Thed Björk, som redan var klar mästare i Camaro Cup. De kom alltså till start med fyra bilar! Rydell förstod att hans enda chans var att vinna första racet och för att kunna göra det var han tvingad att ta pole. Snacka om press! Jag träffade Rydell på morgonen innan racet. Jag har aldrig mött en proffsigare tävlingsmänniska än han. Han var fullkomligt lugn och 100% fokuserad. Under superpolen lyckades Rydell med konststycket att slipstreama sin teamkamrat Nykjaer så att han lyckades ta pole med minsta möjliga marginal. Rydell tog starten och vann det första racet. Nu låg pressen hos Ekblom som var tvungen att slå Rydell i andra + att han var tvungen att ha minst två bilar mellan sig och Rydell. Björk startade i pole i andra, men han släppte snart förbi Andersson och Dahlgren. Sedan uppstod en mycket märklig situation, som det diskuteras om fortfarande trots att detta skrivs i december! Strax före depåinfarten hade någon kört på en däckstrave som stod mitt på banan. Säkerhetsbilen kallades ut och det beordrades gulflagg runt hela banan. I samma sekund kommer Thed Björk ned längs start och målrakan. Plötsligt byter han spår och lägger sig på ytterkurvan, varför Rydell, Olsson och Colin Turkington snabbt passerar. När förarna kommer ned till Pariskurvan blinkar Traxaljusen ilsket gult. Den stora frågan är: Hade Björk sett ljusen och slagit av? Ingen av de andra förarna bakom honom hade sett ljusen. Varför lade han sig i ytterspår? Det är inget normalt beteende vid en gulflaggssituation. Racet kördes klart och Dahlgren vann före Andersson, Ekblom och Rydell.

Rydell utropades till årets mästare (trots att Flash innan säsongen sagt att ingen "rookie" kan vinna STCC). Biogasteamet blev teammästare, men de lämnade in protest mot Rydells omkörning av Björk. Då lämnade Chevroletteamet in en motprotest mot Ekbloms bryska omkörning av Nykjaer tidigare under racet. Båda protesterna avslogs direkt, men Biogasteamet överklagade och därmed fortsatte ruljangsen...  Bilsportförbundet har alltså inte hunnit ta något definitivt beslut i frågan och denna långbänk är inte bra för sporten. Den lägger ett löjes skimmer över hela verksamheten. En fundering från min sida är att om man beslutar för att diska Rydell för hans omkörning, då måste rimligen de andra två förarna som också körde om diskas också? Eftersom en av dem var Patrik Olsson från Biogas och i så fall skulle Biogasteamet mista teammästerskapet... Efter flera månaders väntan utropades till sist Rydell som segrare av STCC 2011.

I privatcupen var det tre förare som slogs om segern. Andreas Ebbesson, Tobias Johansson och Joakim Ahlberg. Ebbesson och Johansson tog flest segrar, men de bröt några gånger också. Ahlberg hade mindre resurser, men körde smart och lyckades vinna privatcupen!

Under året presenterade STCC reglementet för nästa år, vilket är kopia av BTCC-reglementet. Det kallas NGTC och bygger på att man skall ha en enhetsmotor från Cosworth som skall kunna sättas i vilken bil som helst. Denna utveckling gick stick i stäv mot vad toppteamen ville se. Detta ansåg de vara droppen, därför bildades TTA, Touringcar Team Association. I denna allians ingår Volvo Polestar, WestCoast Racing, Flash Engineering och Brovallen Design. TTA skapar nu en utbrytarserie tillsammans med Swedish Racing League och de utmanar därmed STCC på alla plan! TTA kommer att köra en enhetsbil som mera liknar DTM. Ett rörramschassi med valfri platskaross och en motor med över 400 hästkrafter och KERS. Det skall helt enkelt bli mera racing på lika villkor.

Detta innebär ett ställningskrig om sponsorer, förare, media och publik och frågan är om lilla Sverige kan klara av att ha två så stora raceserier på en gång...

 

Rickard Rydell vann STCC 2011
Design by Bloms IT