Om oss

Svenskracing.se – en milstolpe i svensk racing

Ni som känner Bengt-Åce Gustavsson vet att han är en mycket stor racingentusiast som brinner för sporten som få…Ambitionen med den här hemsidan är att samla samtliga racingresultat i Sveriges historia! Tanken är att man här skall kunna söka all tänkbar statistik om förare, bilar, klubbar, tävlingar, ja vad som helst.

Detta kommer naturligtvis att ta sin tid, Rom byggdes inte på en dag och utan medhjälpare, samarbetspartners och sponsorer är det naturligtvis omöjligt…

Team Ruggine körde i Dressmann Cup 1990-1994. Förarna fr v: Sven-Erik Larsson, Bengt-Åce Gustavsson, Michael Karlsson(endast 1990), Per & Mikael Eriksson.

Bengt-Åce Gustavsson föddes 1969 och han växte upp i Billingsfors i Dalsland. Det fanns inget större intresse för motorsport i släkten, varför det tog tid innan han fick upp ögonen för denna sport.

En klasskompis vid namn Per Eriksson hade motorsportintresset väl rotat ända sedan barnsben. Under gymnasietiden fördjupades vänskapen med Per och efter att körkortet var taget började planer smidas om en racingkarriär.

Teknikens Värld var en favorittidning på den tiden och de körde 24-timmars race med tusenkronorsbilar. Detta lät spännande. Hösten 1989 fick de se en notis i Nya Wermlandstidningen om en nystartad långloppsserie i Karlskoga. Detta blev vinterns samtalsämne och på våren 1990 inköptes en Alfa Romeo Alfetta som skulle bli racerbil. Bilen var i mycket dåligt skick och många timmar lades ned på att få bilen körduglig.

Efter licenstagning inleddes racingkarriären med långloppsracing hösten 1990. Serien hette Dressmann Cup på den tiden, i dag heter den NSHC. Efter fem säsonger splittrades teamet, eftersom de flesta ville satsa på rally i stället.

Låt oss ta en liten tillbakablick och se vad som har lett fram till denna idé:

Bengt-Åce hankade sig kvar inom racingen genom att ta bilder och skriva reportage, vilket utvecklade sig sakta men säkert.
År 2000 bildades företaget Racefoto och från 2003 jobbar Bengt-Åce på heltid med att fotografera och skriva om Racing.

Bengtsfors MotorClub hade legat i dvala under många år och när teamet började tävla i början av nittiotalet såg den gamla styrelsen sin chans att lämna över klubben till nya förmågor. 1994 hölls det första årsmötet på många år och Bengt-Åce valdes in som kassör i klubben. Klubben anordnade en motorkväll i tingshuset i Bengtsfors för att kungöra den nya styrelsen. Dragplåstret för kvällen var den lokala motorstjärnan Erik Berger som visade smalfilmer från Dalsland Ring. För Bengt-Åce blev detta närmast en uppenbarelse. Det hade alltså legat en racerbana bara tre kilometer från hans hem, utan hans vetskap.

Bengt-Åce fascinerades av filmerna och han frågade Erik om mer information. Tyvärr hade minnet svikit Erik varför han tyvärr inte kunde ge så mycket information. Då kände Bengt-Åce sitt kall, han skulle göra en dokumentärfilm om Dalsland Ring!

Researsarbetet tog 10 år och våren 2004 var filmen om Dalsland Ring klar. Det blev en succé och flera tusen exemplar har sålts sedan dess. 2006 hade TV-kanalen Discovery Channel en tävling där de skulle utse Sveriges bästa amatörfilm. Temat var engagemang. Över 600 bidrag skickades in och det segrande bidraget blev filmen om Dalsland Ring! Under tiden arbetet pågick med Dalsland Ring införskaffades mängder med historiskt material såsom programblad, tidningar, fotografier och resultatlistor, inte bara från Dalsland Ring utan från alla svenska banor.

Bengt-Åce har under många år funderat på vad man skulle kunna göra med allt detta material för att det skulle kunna komma till nytta för alla andra racingentusiaster. Han saknade dock hela tiden en bra idé för att förverkliga detta.

Våren 2012 fick Bengt-Åce mottaga SBF´s resestipendium för gott arbete med att offentliggöra dagens racing via bilder och text. Pengarna lades på en resa till DTM-finalen på Hockenheim hösten 2012. Bengt-Åce ville naturligtvis åka tillsammans med fästmön och fotografen Hannele Björemo, men hon hade sett tillräckligt med racing efter 29 tävlingshelger under året, varför hon insisterade på att han skulle ta med en kompis i stället. Valet föll på Mikael Blom, som är en god vän och IT-expert.

Det blev en mycket trevlig resa till Tyskland. Eftersom både Bengt-Åce och Mikael är nykterister spenderades kvällarna på hotellrummet i stället för i baren. Mikael hade de verktyg som Bengt-Åce saknade och tillsammans drog de upp riktlinjer för detta ambitiösa racingprojekt.

Väl hemma igen började Bengt-Åce även att titta på möjligheter till finansiering av projektet. Då fick han reda på att det fanns ett nytt åtgärdspaket från regeringen som kallas “Sociala företag”. Det går i korthet ut på att man startar ett projekt och så får man “låna” arbetskraft från arbetsförmedlingen.

De som har gått arbetslösa en längre tid erbjuds “arbetsträning” i projektet och får på så vis en ordnad vardag och de får träffa arbetskamrater och blir på så vis mer attraktiva på arbetsmarknaden och de känner ett större egenvärde med stärkt självförtroende.

Bengt-Åce och Mikael startade Kooperativet Arbetsmyran för att hålla ordning på den juridiska biten och arbetsförmedlingen avdelade fyra damer till projektet.

Här är de som arbetar i projektet: Stående fr v: Lena Alfredsson, Hannele Björemo, Bengt-Åce Gustavsson (initiativtagaren), Rune Gustavsson (delägare) & Mikael Blom (delägare). Sittande fr v: Linn Evaldsson och Marianne Nordström.
Arbetet startade officiellt den 2:a januari 2013 och sedan den dagen sitter “arbetsmyrorna” och matar in racingresultat i en databas. Denna information presenteras nu på den här hemsidan. – Vi började med Gärdesloppet 1922 och sedan har vi jobbat oss framåt.

Det här jobbet kommer säkert att ta flera år och efterhand kommer resultatlistorna att kompletteras med texter och bilder, säger Bengt-Åce. -Vi hoppas att alla racingentusiaster kommer att uppskatta den här sidan och vi är självklart tacksamma för all information vi kan få, för visst finns det många luckor i vårt arbete än så länge.

2014 startades aktiebolaget Eventsupport Sweden AB som idag äger och förvaltar Svensk Racing.se.

Vi inser även att det är svårt att återge hela historien med stor säkerhet, då vi redan har råkat ut för att olika tidningar inte uppger samma resultat i vissa fall. Därför är det alltid bäst om man kan hitta originalresultatlistorna från de olika tävlingarna, säger Bengt-Åce.

Slutligen krävs det sponsorer för att få det här projektet att leva vidare in i framtiden.
Har ni något att bidra med till projektet? Tveka inte att höra av er.

Bengt-Åce Gustavsson 0703-409300 bengan@racefoto.se