Ekblom mästare 1998

Fredrik Ekblom STCC-mästare 1998

Swedish Touring Car Championship, STCC, blev den store vinnaren i svensk bilsport under 1998. TV-sändningar och en stor massmediabevakning gjorde att många förare, fabriksteam och sponsorer ville vara med.

Hela 24 ekipage var anmälda till första deltävlingen på Mantorp Park. Många av dessa var rena fabriksteam och de lockade våra bästa förare att ratta dessa "standardbilar". Detta innebar att STCC kunde presentera det bästa startfält någonsin i svensk racing.

Vad sägs om följande laguppställning:

Volvo: Jan "Flash" Nilsson, Munkfors MC

Audi: Tommy Kristoffersson, Arvika, Mats Linden, KAK Stockholm

BMW: Fredrik Ekblom, Kumla MSK, Per-Gunnar "Peggen" Andersson, Falkenbergs MK

Opel: Jan Brunstedt, Stockholms SVK, Thomas Johansson, Storfors MK

Ford: Mattias Ekström, SMK Hedemora, Stig Blomqvist, SMK Örebro

Honda: Stefan Lindberg, GKC Team 13

Nissan: Carl Rosenblad, KAK Södra

Förutom dessa var det ett stort gäng privatförare som ville vara med och slåss om SM-poäng och en plats på prispallen.

Fredrik starkast

Starkas av detta tuffa gäng var Fredrik Ekblom, som kom hem från internationell sportvagnsracing och satte de svenska förarna på plats. Efter tolv tuffa heat, på sex banor, stod han och BMW som segrare. Fredrik var den jämnaste föraren och var på prispallen inte mindre än nio gånger, vann tre av dessa och blev bara poänglös i ett race. - Innan finalen var det nervöst, erkände Fredrik efteråt. - Speciellt i första heatet då jag ledde och Janne "Flash" närmade sig bakifrån. Men det gick galant och det kändes helt underbart att vinna SM-guld.

- Extra roligt var det att peta ned Janne och Volvo från tronen, säger Fredrik och ler med hela ansiktet. Janne däremot var inte lika munter efter att han fått släppa ifrån sig mästartiteln. - Visst känns det, muttrade "Flash". - Men det är inget att grubbla över. Det är bara att gratulera Fredrik och BMW till segern. tillägger han. - De har gjort ett bra år medan det har strulat för mig. Hade jag inte fått bryta båda racen i premiären så kanske det hade sett annorlunda ut i tabellen, sade Janne och kastade sedan några ord till Fredrik samtidigt som hans ansikte sken upp och det såg ut som han hade något finurligt på gång.

Mattias snabbast

Janne är den i gänget som för det mesta håller låda och inte är rädd för att ge sina konkurrenter en och annan gliring. Och redan en vecka innan racet var det stora ordkriget igång och det kastades en del "pajer" åt olika håll och pressen skapade stora rubriker. När det var dags för premiärloppet på Mantorp Park så visade det sig att fjolårets stjärnskott, Mattias Ekström, var snabbast på tidskvalet. En mycket imponerande insats med tanke på att han endast hade kört Forden två gånger tidigare.

Fredrik Ekblom, Jan "Flash" och Thomas Johansson var övriga förare i de två första leden. Första heatet blev dramatiskt med flera tuffa dueller som slutade med avåkningar. Mattias tog starten in i första kurvan där han tog ut svängen och såg till att Fredrik kom långt ut. På innern kom Janne och var uppe och om Fredrik en stund. Fredrik tog tillbaka andraplatsen och körde så småningom ikapp Mattias.

Många krascher

Efter cirka halva loppet satte Fredrik in en attack på Mattias i kurvan efter den långa rakan. Försökte bromsa sig förbi samtidigt som Ford-föraren "stängde dörren". Det gick inte och Fredrik snurrade och tappade många placeringar. Mattias kom lite långt ut och då passade även Thomas och Janne på att försöka smita förbi. Thomas klarade av det innan Mattias åter stängde till luckan. Det innebar att "Flash" körde in i Mattias som tvingades bryta med trasig bil.

Janne fortsatte, men kom inte långt förrän han åkte av i startkurvan och parkerade för gott. Orsaken var en punktering. Thomas, som tagit ledningen, jagades av Audiföraren Mats Linden. I det uppskruvade tempot blev det en ny situation i chikanen. Thomas snurrade, med eller utan hjälp av Mats, och blev stående. Bakom kom "Peggen", som låg trea, i full fart och hann inte styra undan utan det blev en kraftig smäll. Det gjorde att Mats gick upp i täten och andraplatsen ärvde Jan Brunstedt följd av Carl Rosenblad och Fredrik Ekblom, som hade kört upp sig i fältet. Efter smällen, då endast fyra varv återstod, valde tävlingsledningen att avbryta racet i stället för att skicka ut pacecar, till Mats stora glädje.

Lugnare i andra heatet

I andra heatet vände man på startordningen bland de sex främsta. Det innebar att Mats och Janne stod i tredje ledet med Carl och Fredrik framför sig. Tommy Kristoffersson och Richard Göransson stod i första. Fredrik gjorde en mycket bra start och kunde efter några varv ta sig förbi både Tommy och Richard. Väl i ledningen körde han ett par snabba varv och därefter bevakade han sin ledning och vann lätt.

Sedan följde Audi-teamets förare. Tommy som var tvåa fick problem med däcken och släppte förbi Mats, som därmed tog andraplatsen och ledningen i STCC-mästerskapet före Fredrik.

Tommy blev omåkt av "Peggen" men räddade ändå tredjeplatsen sedan "Peggen" åkte av i Pariskurvan och kom upp på banan som fyra.

Janne "Flash" var inte glad efteråt då han tvingades bryta även det andra heatet, efter en avåkning, när bakre hjulupphängningen brast. Likaså Thomas Johansson sedan bilen stannat på fjärde varvet. Några som jublade var Audi-teamet som svarade för helgens bragd med tre pallplatser av fyra möjliga. Mats tog en seger och en andraplats.

I sin livs första racinghelg fixade rallycrossesset Tommy Kristoffersson en femte och en tredjeplats som innebar en fjärdeplats totalt i STCC-tabellen. - Fantastiskt. Detta hade vi inte vågat drömma om, sade Tommy och log med hela ansiktet. - Vårt mål i Audi-teamet var att vi skulle vinna minst ett lopp och att jag skulle stå på pallen någon gång under säsongen. Det målet har vi redan uppfyllt så nu siktar vi på nya segrar.

"Flash" och "Peggen"

Några nya triumfer blev det inte för Audi-teamet på Gelleråsen utanför Karlskoga. Utan här blev det två nya segrare då Janne "Flash" vann det första heatet och Per-Gunnar "Peggen" det andra. Janne inledde tävlingarna med att ta pole position i det första heatet med snabbaste kvaltiden. Bredvid sig hade han Fredrik och sedan följde "Peggen" och Mattias Ekström.

Janne var tvingad att ta starten och vinna om han skulle vara med i kampen om SM-titeln. Han gjorde sitt jobb och var först in i Tröskurvan, följd av Fredrik och Mattias som låg sida vid sida. Mattias tog sig förbi Fredrik och efter ytterligare några varv kunde Fredrik ta tillbaka andraplatsen genom en sen inbromsning i Tröskurvan.

När Thomas Johansson åkte av i Tröskurvan kom pacecar ut och fältet samlades åter ihop. När den släppte fältet började fighten om segern. Janne fick åka tufft och stänga hela tiden för att hålla Fredrik bakom sig. - Min bästa körning hittills, menade Janne. - Fördelen med att ha Fredrik bakom sig är att man vågar "raca" då han kör mycket schyst och man inte behöver vara rädd för att bli avpetad. Trea blev Mattias följd av "Peggen" och Pontus Mörth, Kil, som blev bäste privatförare och ledde Synsam Cup. Kristoffersson var sexa och fick därmed stå i pole position i andra heatet.

Fredrik toppar tabellen

Andra heatet inleddes med rödflagg då fem bilar var inblandad i en krock. Vid omstarten blev det trångt genom första kurvan där "Peggen” försökte tränga sig förbi Tommy och Pontus. Han lyckades passera Tommy men inte ledande Pontus. Efter ytterliga några varv tog "Peggen” hand om täten och kunde ta hem en säker seger före stallkompisen Fredrik. Tredje man på pallen var Mats Linden som där med fick ta klivet ned till andra plats i tabellen då Fredrik med sina två andraplatser tog överledningen.

" Flash" fick det betydligt tuffare i detta heat. Bl.a. blev han avträngd i Tröskurvan av Tommy Kristoffersson och tappade många placeringar. Körde sedan upp sig till en fjärdeplats i mål. Tommy fick för sitt tilltag stop-and-go-straff och föll till en tiondeplats i mål.

Edman i en fabriks-Volvo

Till tävlingarna på Anderstorp satte Volvo in ytterligare en S40 från TWR-teamet i England. - Vi ville ha ett tvåbilsteam redan från start. Men det fanns bara tre bilar och två av dem skulle till Australien. Men sedan ändrade man sig i Australien och då fick vi den bilen, berättar Karin Larsson på Volvo. Den sitsen gick till fjolårets JTCC-vinnare Jens Edman, Tjust MK.

Jens överraskade under tidsträningen och hade sjunde tid, endast några hundradelar sämre än Fredrik på sjätte plats. Mattias överraskade igen med att vara snabbast med sin Ford Mondeo och fick vid sin sida Janne "Flash". När det var dags för race drog regnet in över Anderstorp och vräkte ned. Den blöta banan gjorde att många fick vattenplaning och åkte av. En bland dem var "Peggen" som efter fyra varv parkerade sin bil intill ett räcke. Mattias tog starten följd av Janne, "Peggen" och Fredrik. Janne tog sig sedan lätt förbi Mattias i slutet på den långa rakan och drog ifrån till en säker seger. Mattias blev tvåa och Fredrik bevakade sin tredjeplats sedan "Peggen" hade åkt av. Längre bak blev det en del avåkningar och Jens drogs med när Carl Rosenblad snurrade av.

"Peggen" stod för showen 

I det andra loppet stod "Peggen" för showen. Han startade från 17:e startrutan och körde snabbt upp sig i fältet och kunde mot slutet passera såväl Mattias som ledande Janne "Flash". Vilken känsla det var att passera "Flash", berättade "Peggen" och myste. - Han hade inget att sätta emot när jag kom farande. Trots att Janne fick ge sig för "Peggen" var han nöjd med dagen då han blev bäste poängplockare och tog sig upp på andra plats i SM-tabellen. Även Jens Edman gjorde ett fint andrarace där han körde upp sig från 19:e startposition till en sjundeplats i mål.

Edman överraskade

Ännu bättre gick det i Falkenberg för Volvostallets nykomling. Efter en del protester efter lördagens kvalkörning gjorde man om det på söndagsförmiddagen. Då slog 21-årige Jens till och presterade snabbaste tiden och tog pole position med Volvokollegan Jan "Flash" vid sin sida. Bakom sig i andra ledet stod de båda BMW-förarna "Peggen" och Fredrik. Detta gjorde att man väntade en tuff start då det brukar bli trångt i första kurvan. Jens tog starten och "Flash" lade sig bakom. Fredrik laddade för fullt och tog sig förbi "Flash" och bö1jade attackera Jens. Fredrik fick sig ett par knuffar och åkte ut i sandfållan och blev stående.

Även "Peggen" tvingades kasta in handduken när han och Tommy Kristoffersson brakade ihop och åkte av i fighten om fjärde plats. Volvo-förarna jagade på i täten tills Jens, några varv före målgång, gjorde en liten miss och Janne kunde smita förbi och vinna före sin teamkompis. Trea i mål var Pontus Mörth. Men han fick 10 sekunders tillägg för att ha knuffat av Mats Lindén, som lade sin Audi på taket. Detta gjorde att Janne Brunstedt ärvde pallplatsen och Pontus flyttades ned till fjärde plats. Detta innebar att Jan "Flash" gick upp i SM-ledningen före Fredrik Ekblom med 105 mot 102poäng.

"Flash" fick bryta - Jens vann

I andra heatet blev det "Flashs" tur att kasta in handduken. Först var han ihop med stallkamraten Jens, åkte av och kom upp som sista man. När "Flash" var på väg upp genom fältet stötte han ihop med Stig Blomqvist och ett stag till bakhjulet brast. För Jens gick det bättre. När cirka 15 varv återstod av loppet gick han upp i ledningen. Höll den sedan in i mål och tog därmed sin första STCC-seger. Bakom jobbade BMW-föraren Ekblom upp sig från sista startledet till en andraplats i mål. Därmed tog han tillbaka ledningen i SM-tabellen. Privatföraren Pontus Mörth tog hand om tredjeplatsen och fick för första gången stiga upp på prispallen.

Fredrik ökade ut sin ledning

På Knutstorp delade Fredrik Ekblom och Janne "Flash" Nilsson broderligt på segrarna. När det gäller poängen tog Fredrik fyra fler än "Flash" och drog ifrån ytterligare i toppen. Det var också Fredrik som inledde bäst genom att ta pole position i första heatet. Mats Lindén i sin Audi överraskade på den knixiga banan med att stå bredvid Fredrik i första ledet. "Peggen" Andersson och Janne "Flash" stod i det andra. Redan i första kurvan fick Mats en knuff av "Peggen" och kom utanför banan och föll till femte plats bakom Jens Edman. Det innebar dubbelt BMW i täten med Fredrik och "Peggen" och de två drog ifrån till en säker dubbelseger.

Mats tog sig sakta upp till en tredjeplats medan Janne "Flash" och Jens föll tillbaka när däcken började ta slut. Även Mattias Ekström tog sig förbi Volvo-duon och knep fjärdeplatsen. Detta innebar att Janne och Jens stod i första ledet i det andra racet. Nu tog Janne täten följd av Jens. Här var taktiken den att "Flash" skulle rycka till sig ett litet försprång och Jens täcka upp bakåt. Taktiken höll några varv, sedan var Jens tvungen att ge sig för Mattias attacker.

"Flash" hade en liten ledning när pacecar kom ut och samlade ihop fältet i samband med bärgningen av Kari Mäkinens Nissan. När fältet släpptes blev Janne hårt uppvaktad av Mattias som hade Fredrik hängande i bakhjulen. Det var mycket spännande de sista varven. I det uppskruvade tempot gjorde inga av dem några misstag och de tre höll sina placeringar.

- Trodde det var kört när pacecaren släppte fältet och jag hade tappade mitt försprång, berättar Janne. - Men som tur var var Mattias också hårt uppvaktad av Fredrik i slutet av loppet. Det gjorde att han inte kunde sätta någon större press på mig. Efter segern var Janne "Flash" strålande glad och hoppfull inför finalen:

- Jag har vunnit fyra av tio race och tänker ta hem SM-guldet då långa slingan på Mantorp passar mig och Volvon. - Låt honom glädjas tills det är dags för Mantorp, sade Fredrik med ett leende.- Då skall jag visa honom vem som är bäst...

Höll sitt ord

Fredrik höll sitt ord och från andra startledet, där han stod bredvid Janne, tog han sig direkt upp i täten och kunde sedan lätt köra hem segern. Följde sedan upp med en andraplats, bakom Janne "Flash", i det andra heatet och saken var klar. Fredrik hade petat ned Janne "Flash" från SM-tronen och kunde själv ställa sig längst upp.

- Det känns fantastiskt roligt att komma hem och vinna ett stort mästerskap, sade Fredrik och sprutade Pommac på Janne. Bronset gick också till BMW då Per-Gunnar" Peggen" Andersson grejade detta före de två Audi-förarna Tommy Kristoffersson och Mats Lindén.

Pontus vann Synsam Cup

Privatförarna hade en egen cup vid sidan av SM-serien. Här dominerade 21-årige Pontus Mörth, Kils MK, i en Opel Vectra. Han var bäste privatförare i nio av de tolv racen och ledde serien under hela säsongen. Även i SM gjorde Pontus mycket fina resultat och var på pallen i Falkenberg. En sjundeplats i tabellen gjorde att han slog flera av fabriksförarna. Tvåa i cupen blev rutinerade Boråsaren Georg Bakajev i en BMW och tredjeplatsen tog Opelföraren Rolf Uhr, Norrköpings MK, hand om.

Morgan Björk

Design by Bloms IT