STCC Karlskoga 1998
Gelleråsbanan 1998-05-30 - 1998-05-31

Resultatlistor


Camaro Cup
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GTR
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 123

Racerapport

Hetaste Heaten i STCC

Jan ”Flash” Nilsson tog ledningen i racet och ledde ända till målet. Bakom honom hade Fredrik Ekblom en tuff kamp med Mattias Ekström. Thomas Johansson bromsade på sig och försvann ut i sandfållan i Trösen. Pacecar skickades ut och samlade ihop fältet. ”Flash” vann före Ekblom och Ekström till sist. Det var omvänd startordning till andra och det var oroligt i leden. Först vid tredje startförsöket kom heatet igång. Peggen Andersson tog ledningen. Fem bilar brakade av i Ejes och heatet rödflaggades. Vid omstarten tog Peggen ledningen igen. Han hade bestämt sig för att vinna och så blev det. Det blev dubbelseger för Picko Trobergs BMW-stall eftersom Ekblom kom tvåa. Mats Lindén kom trea. ”Flash” blev avträngd av Tommy Kristoffersson, men lyckades ändå köra upp sig till fjärdeplats i mål. Det var på håret, för hela fronten var fylld med gräs och sand och kylarna var igentäppta. Mattias Ekström hade änglavakt. Han snurrade av banan och hade bråttom att komma igång igen. Han körde inte in längs banan, utan hamnade tvärs över banan. ”Flash” kom i 150 km/h och lyckades missa Ekström med minsta möjliga marginal. – Det var ren tur att det gick bra. Hade jag träffat honom i sidan hade jag kört ihjäl honom, sa ”Flash”. Pontus Mörth var bäste privatförare då han vann båda heaten i sin klass och tog två femteplatser totalt. En av årets unga nytillskott hade det tungt på Gelleråsbanan och det var Richard Göransson, som bröt det första loppet och kom på 19:e i andra. Prins Carl Philip var en mycket intresserad gäst och dagen efter tävlingarna fick han och pappa Kungen provköra ”Flash” Volvo på Gelleråsbanan.

GTR

Hubert Bergh vann första racet lekande lätt före Lennart Pehrson och Bosse Jonasson. I andra racet var det stående start och omvänd startordning. Peter Gutniak var först in i Tröskurvan, före Bergh och Jonasson. Jonasson körde in i Berghs bakhjul och båda for in i däckstraven. Smällen blev så våldsam att Bergh tuppade av! Det som gjorde mest ont för Bergh var ändå att bilen mer eller mindre var skrot. – Det kostar över 100 000 kr att laga bilen, sa Bergh som var förbannad över Jonassons påkörning. Loppet rödflaggades och startades om. Det blev en sevärd kamp mellan Stefan Pfister och Lennart Pehrson där Pehrson till sist segrade före Pfister och Mikael Baalack.
I Camaro Cup var Tomas Engström löjligt överlägsen. Han vann första racet före Lasse Baalack och Micke Östberg. Det hjälpte inte att det var omvänd startordning i andra racet. Från sjätte startposition hade Engström tagit ledningen redan innan första kurvan. – Det var nog den bästa start jag har gjort i hela mitt liv, sade Engström. Han vann andra racet före Östberg och Jan ”Cash” Nilsson. Detta år hade Camaro Cup en gästbil som de lånade ut till prominenta gäster. Denna helg var det TV-kändisen Robert Aschberg som körde bilen. Han satte 18:e tid på kvalet, men i racen hamnade han i sandfållan två gånger om…

F3

Hemmaföraren Jimmy Bohlin gjorde en bejublad insats i Formel 3. Han drog ifrån och vann enkelt i första racet före Ole Martin Lindum, Thomas B Faale och den unge nykomlingen Thed Björk. Värsta konkurrenten Joachim Johnsen fick motorstopp i starten och kom aldrig i väg. – Jag är otroligt besviken. Jag trodde att de skulle rödflagga heatet, eftersom jag stod farligt till, men vi är ju i Sverige, sa Johnsen. I andra racet var det omvänd startordning. Sonny Persson ledde halva racet, men sedan tog Bohlin över och tog sin andra seger före Persson och Lindum. Bohlin satte dessutom ett nytt banrekord med tiden 1.02.775.

I Formel Ford tog Andreas Boström hand om ledningen från start och drog succesivt ifrån övriga fältet. Men efter 8-9 varv började bakdäcken bli för varma och Robert Dahlgren närmade sig mer och mer. Boström höll undan och vann före Dahlgren och Hans-Martin Hallberg. – Han är som Schumacher, han drar ifrån i början och sedan är det svårt att komma ikapp, sa Dahlgren om Boström. Andra racet blev stökigt, och till stor del berodde detta på den omvända startordningen. Fältet kom i väg på andra försöket, men redan efter några kurvor körde förarna ihop och pacecar kallades ut igen. Märkligt nog var det just därför som nästa incident inträffade. Pacecar stod still på startplattan och väntade på fältet utan att posteringarna visade någon gulflagg. När tätbilarna kom accande ur depåkurvan fick de plötsligt se att pacecar stod still mitt i vägen! Förarna kastade sig på bromsen, men Mathias Hertén hann inte få stopp på sin bil. Han körde rakt in i Dahlgrens bil och delar flög över hela banan. Loppet rödflaggades strax efteråt. Dahlgrens bil behövde en rejäl översyn efter smällen. Hans team jobbade effektivt och lyckades få ihop bilen till omstarten. Dahlgren tog snabbt kommandot i racet. Boström däremot fick en tuff start och var nere på sjunde plats innan han började sin uppkörning. Dahlgren vann före Hallberg och Boström.

I JTCC fick Tobias Andersson en tuff start på helgen. Han hade fått luft i bromssystemet och när han kom ned mot Trösen i full karriär på den fria träningen tog inte bromsarna! Han både voltade och rullade. Bilen såg illa ut och till och med hjälmen sprack och det blödde från huvudet på Andersson. Men skam den som ger sig! Teamet lappade ihop bilen och Andersson tog pole i kvalet! Andersson tog starten och höll sedan undan ända till mål. Han vann före Jens Edman och Patrik Ernstsson. Säsongen hade börjat med flera stora krascher i JTCC, varför man beslutade att INTE använda omvänd startordning i Karlskoga. Detta hjälpte, för vi fick se ett renare race den gången. Prispallen blev exakt den samma som i första racet.

Bengt-Åce Gustavsson

Design by Bloms IT