Rustad mästare 2000

Tommy Rustad vann STCC 2000

Det blev norskt i topp när STCC-mästerskapet avgjordes i det 16:e och sista racet på Mantorp Park. Då kunde Tommy Rustad i sin Nissan Primera med en tredjeplats säkra den efterlängtade mästartiteln. Det blev Tom mys fjärde "titel" sedan han gick från rallycrossen till racingen.1993 blev Tommy Nordisk Mästare i Formel Opel Lotus och 1997 Europamästare i Renault Spider. Gick sedan över till BTCC och vann där 1998 Privatcupen och 1999 var han trea i STCC.

Fredrik Ekblom, som bytt till Audi A4, ledde mästerskapet under större delen av året och slutade tvåa. 1999-års mästare, Mattias Ekström, som var tillbaka i Volvo-stallet, tog hand om bronsmedaljen. Även årets STCC-serie innehöll det mesta av dramatiken från tidigare säsonger såsom påkörningar, utskällningar, protester och regeländringar under pågående säsong. Men denna gång var dock finalen betydligt lugnare än 1999 års då det hela slutade med en masskrock och smockorna hängde i luften.

Gelleråsen 7 maj

Premiären på Gelleråsen började som säsongen slutade, med en startkrasch. Denna gång var det Tommy Rustad som körde på och av Fredrik Ekblom i första kurvan och de drog med sig flera andra förare. Loppet rödflaggades och Tommy dömdes som syndabock och fick starta sist vid omstarten.

I år hade man valt stillastående start som många menar är den rätta startmetoden i racing. Det gynnar Audibilarna som är fyrhjulsdrivna, menade andra, och senare under säsongen ändrades det åter till rullande start.

I omstarten var Ekblom snabbast och vann det första racet enkelt före Mattias Ekström i en Volvo och Tommy Kristoffersson, Audi. Tommy Rustad, som startade, sist körde upp sig till en sjundeplats. I det andra heatet stod Tommy Rustad bredvid Ekblom i första ledet. Men Rustad fick ge sig för Fredrik när de gick in i första kurvan och sedan höll de två förarna sina placeringar in i mål. Tredjeplatsen körde Mattias till sig följd av Carl Rosenblad i en Nissan.

Knutstorp 28 maj

Fredrik Ekblom tog två nya segrar när tredje och fjärde racet kördes på Knutstorp. Kanske inte så konstigt då Audin har stor fördel både i starten och på den kurviga banan. Fredrik inledde med att vinna såväl tidskvalet som shoot out, snabbaste varvet, och det innebar pole position i båda heaten för honom.

Redan där hade han skaffat sig en liten fördel då stallchefen Tommy Kristoffersson stod bredvid honom i båda heaten. Helt enligt ritningarna tog Fredrik hand om kommandot redan från start i första racet. Till en början var Kristoffersson tvåa men fick sedan släppa både Jan "Flash "Nilsson, Volvo, och Thomas Nyström, Honda Accord, före sig i mål. Däremot korn aldrig Rustad förbi Kristoffersson, trots flera försök under andra halvan av loppet.

Inledningen av det andra blev det första likt. Fredrik tog starten och Kristoffersson försökte lägga sig bakom och hindra konkurrenterna. Denna gång gick det inte lika bra utan den ene föraren efter den andra smet förbi. Både Tommy Rustad och ”Peggen” Andersson tog sig raskt upp på andra och tredje plats. Men åt Fredrik kunde de inget göra den här gången heller. Placeringarna höll förarna sedan in i mål. Hubert Berg blev fyra och nykomlingen Magnus Krokström femma.

Magnus kör i Synsam Cup som privatförare med sin Audi, samma bil som Mattias Ekström vann STCC-mästerskapet med 1999, och har nu tagit ledningen i cupen med två segrar och två andraplatser. Magnus har tidigare kört rallycross i den supernationella klassen med bl.a. en BMW.

Mantorp 18 juni

Tredje omgången, lopp fem och sex, avverkades på Mantorp Parks korta slinga. Under lördagens tidsträning och shoot out stod Hubert Berg för överraskningen då han var snabbast med sin Honda Accord och tog pole position i båda racen på söndag. Fredrik hade här bara fjärde tid till båda heaten och stod bredvid Tommy Rustad.

Rustad fick till en perfekt start från andra ledet och tog täten före Hubert och Fredrik. Fredrik attackerade Hubert flera gånger men kunde först efter nio varv ta sig förbi i ingången till chikanen efter lite knuffande. Hubert kom ur rytmen och flera förare passerad Honda-föraren såsom Mattias Ekström, Janne ”Flash” Nilsson och Jens Edman som fått fart på sin Ford Mondeo.

När sedan Janne åkte av och parkerade i sandfållan knep Jens fjärdeplatsen och Hubert kunde köra i mål som femma. I det andra heatet var Mattias snabbast i starten och kunde från fjärde ledet ta täten följd av Fredrik och Hubert, som därmed missade lite i starten.

Efter några varv åkte Mattias lite brett med sin Volvo och genast smet Fredrik om och kunde sedan hålla Mattias bakom sig ända in i mål. Hubert Berg försökte hålla tredjeplatsen men efter några attacker från Jens Edman fick han ge sig och sedan rasade Berg ända ned till en niondeplats i mål.

Mot slutet jagade Tommy Rustad Jens och tredjeplatsen. Men Jens gav sig inte och knep lite oväntat den framför näsan på norrmannen. Detta var Fredriks femte seger och han toppar därmed mästerskapet på 89 poäng medan Rustad som är tvåa har 59 poäng. I Synsam Cup utökade Magnus Krokström sin ledning genom en seger och en andraplats.

Falkenberg 9 juli

Lagom till "Västkustloppet" på Falkenbergsbanan ändrades reglerna från stillastående start till rullande. Något som Audi-teamet kände som en bestraffning då de tidigare hade vunnit fem av de sex racen. Den snabba Falkenbergsbanan passade Volvobilarna och Rustads Nissan.

Dessa tre kom att dominera helgen både vad det gällde tidsträningen, shoot out och de båda loppen. I det första heatet stod de båda Volvobilarna i första ledet och de tog mycket riktigt starten där Mattias var först ut ur första kurvan följd av Janne ”Flash”, Rustad, Jens Edman och Fredrik Ekblom medan Carl Rosenblad fick en knuff, åkte av och man fick ta ut pacecaren.

När denne sedan släppte fältet blev det inga större förändringar i täten. Mattias vann före Janne och Rustad. Ekbom slutade sexa efter att bl.a. haft en inbördes fight med Jens Edman. Rustad tog kommandot direkt från pole position i det andra heatet och jagades av Janne "Flash" tills han fick bryta med ett trasigt styrstag. Då ärvde teamkompisen Mattias andraplatsen och Fredrik fick därmed sista pallplatsen.

Rustad och Ekström plockade därmed in många viktiga SM-poäng på ledande Ekblom och därmed krympte hans ledning till 19 poäng före Rustad. Återigen var Magnus Krokström bäst i Synsam Cup då det åter blev två topplatser, en andra plats och en seger!

Anderstorp 30 juli

Två nya namn blev det överst på pallen i de båda loppen när STCC-cirkusen gästade Anderstorp. Det var Jens Edman och Carl Rosenblad som gjorde imponerande körningar denna helg. Jens seger innebar också att han tog Fords första seger någonsin i STCC. Snabbast under såväl tidsträningen som shoot out var Carl Rosenblad i sin Nissan.

I första loppet stod Jens bredvid Carl i första ledet och därifrån fick Jens en kanonstart. Tog täten och höll sedan undan för Carl ända in i mål. Janne "Flash " var trea i inledningen men fick sedan släppa Rustad före sig. När sedan Mattias kom farande bakifrån släppte Janne även förbi sin stallkompis och slutade femma.

Nissan-bilarna var snabbast i starten i det andra loppet då Carl tog täten före Rustad och så blev det ända in i mål. Janne missade starten helt från andra startrutan och var sjua efter första varvet. Körde sedan upp sig till en femteplats i mål. Bra start gjorde däremot Fredrik Ekblom och Jens Edman, från tredje och fjärde ledet, upp till en tredje- och fjärdeplats, som de höll ända in i mål.

I Synsam Cup fortsätter Magnus Krokström sina framgångar och var åter på pallen i båda loppen, tvåa och etta. Drygade därmed ut sin ledning och han har nu 39 poäng tillgodo på ”Peggen” Andersson.

Mo i Rana 13 augusti

Fredrik Ekbloms segermarginal i tabellen krympte till 11 poäng på Anderstorp. Ännu mer blev det när man gästade den fina racerbanan i vårt västra grannland Norge och Mo i Rana i höjd med polcirkeln.

Den passade Volvobilarna och främst då Mattias Ekström som tog två mycket säkra segrar. Lika säker tvåa var Tommy Rustad och det gjorde att de plockade in många poäng på ledande Fredrik Ekblom. Ekblom gjorde vad han kunde med sin tunga och svårkörda Audi och tog en femte respektive fjärdeplats.

Det börjar tätna i kampen om mästartiteln och Ekbloms försprång krympte till en enda futtig poäng före Rustad och Ekström var endast 14 poäng efter. Magnus Krokström åkte också den långa vägen till Mo i Rana och det gav ytterligare en seger och en femteplats i Synsam Cup. Inför de fyra sista racen leder han den med hela 42 poäng.

Gelleråsen 27 augusti

När man återkom till Gelleråsen för andra gången den här säsongen visade Fredrik att det är lite av hans och Audis favoritbana. Två säkra segrar gjorde att han åter drog ifrån i toppen och inför finalen på Mantorp leder han med elva poäng.

Audi hade till Gelleråsen kallat in ytterligare en "hjälpryttare" till Fredrik. I första loppet gjorde italienaren Robert Colciago ingen större nytta då han tvingades bryta och Tommy Rustad körde hem andraplatsen. I det andra gjorde han sitt jobb och lade sig bakom Fredrik. Knep andraplatsen och plockade lite poäng från Rustad och Nissan-stallet.

Rustad var efteråt mycket besviken på Audi-stallet och hade sportsliga invändningar när inte teamen kan vinna på egen hand. Volvo och framför allt Mattias Ekström hade inte samma framgångar som i Mo i Rana. Mattias blev fyra och femma och tappade därmed poäng till de två i täten.

Mantorp Park 10 september

Final är final och allt kan hända. Det fick Fredrik erfarna när STCC-mästerskapet skulle avgöras på Mantorp Park. I första heatet föll Audistallet lite på eget grepp. När italienaren Colciago skulle trycka ut Carl Rosenblad så att Fredrik kunde passera fick Calle ett kast och körde på Fredrik så han snurrade av banan. Det innebar att Fredrik bara var åtta i mål. Även Tommy Rustad hade problem med sin Nissan. En brusten servoslang gjorde att han fick olja på däcken och snurrade av. Gick i depå men kom ut och var långt efter i mål.

Sista loppet skulle bli helt avgörande. Rustad hade pole och i tredje ledet fanns Ekblom och det bäddade för en fantastisk fight. Tyvärr gick luften ur den fighten relativt snabbt då Ekblom fick punktering och försvann av banan. Eftersom Rustad då låg tvåa bakom Jens Edman var det bara för norrmannen att bevaka sin placering.

Det blev inte å lätt då Mattias Ekström också ville vara med och slåss om guldmedaljen. I stället för att gå in i någon duell med Ekström och eventuellt riskera att åka av, så valde Rustad att släppa Ekström före sig i mål. Rustad höll sin tredjeplats och det räckte till mästerskapsseger och Ekblom, som lett serien från start framtill sista racet, fick åter nöja sig med en silvermedalj. Samma valör som 1999. Mattias blev trea endast två poäng efter Ekblom. Jens Edman, som vann de båda finaltävlingarna, gick från femte till en fjärdeplats då han petade ned Carl Rosenblad.

När det gäller Märkesmästerskapet vann Nissan med 285 poäng följd av Volvo på andra plats, 261 poäng och Audi, som tappade mot slutet, blev trea på sin 257 ihopkörda poäng. Synsam Cup vanns som väntat av årets nykomling, Magnus Krokström på 193 poäng. Han var ju redan klar mästare innan finalen och då gjorde det inte så mycket att han "bara" blev femma och sexa i de två avslutande racen. Andraplatsen i cupen knep något oväntat Tobias Johansson med sina 178 poäng och "Peggen" Andersson fick nöja sig med tredjeplatsen på 176 poäng.

Morgan Björk

Design by Bloms IT