STCC Karlskoga 2000

Gelleråsbanan 2000-05-06 - 2000-05-07

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GTR
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Superpole
  Heat 1
  Heat 2

Super Stock Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 110

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

STCC premiären år 2000 kördes i Karlskoga i strålande vårväder.

22 000 åskådare hade samlats. Fredrik Ekblom hade gått över till Audi med fyrhjulsdrift och i pressen var han den solklara favoriten inför säsongen. Tommy Rustad tog visserligen pole i båda racen, men han var chanslös i starten när Ekblom kunde dra nytta av sin fyrhjulsdrift. Rustad gav sig dock inte i starten utan tryckte till Ekblom in och det blev en masskrasch och rödflagg. Säsongen inleddes alltså på samma sätt som den föregående hade avslutats! Rustad ansågs vållande och fick starta sist i omstarten. Bredvid Rustad stod Hubert Bergh, som hade blivit diskad sedan hans bil varit 0.5 mm för låg i kvalet! Rustad gjorde en bra uppkörning genom fältet, men han kom aldrig längre än till sjunde plats. Ekblom fick en lätt resa till segern. Mattias Ekström var lika ensam på andraplats. Tommy Kristoffersson blev trea, men han blev utmanad på slutet av Jens Edman. Ekblom vann även andra heatet. Han hade hela tiden Rustad bakom sig, men Rustad kunde aldrig utmana Ekblom om segern. Ekström blev trea.

I GTR tog Lennart Bohlin en säker seger i första heatet före Fredrik Sundberg och Lennart Pehrson. Det var dock på håret att Pehrson ens tog sig i mål, för motorn gick inte bra på de sista rundorna och det blev inget mer kört för Pehrson den helgen. Henrik Roos kom till Gelleråsen med en helt nybyggd Viper som inte hade gått en meter. Han kämpade med att få till inställningar under tester, kval och race. Bl a fungerade inte bromsarna som de skulle. De drog snett så han snurrade en gång i första racet. Till andra racet började teamet få ordning på bilen. Bohlin hade vunnit första racet med 13 sekunder och var naturligtvis storfavorit i andra också. Han tog mycket riktigt ledningen, men bakaxeln gav upp och han tvingades parkera. Roos körde upp sig och vann före Bosse Jonasson och Sundberg.

I Formel Ford var det en stor generationsväxling. Alla de kända namnen var borta och hade ersatts av nya unga och lovade förare. Andreas Hansson vann första racet före Jimmy Jacobsson och Alexander ”Alx” Danielsson. I andra vann Jacobsson före Hansson och Oscar Palm. (”Alx” låg trea när han körde av.) Förarna bjöd publiken på fina race.

Camaro Cup hade bytt namn inför säsongen till Super Stock Racing 2000 (de hade lite bekymmer med namnbytet efter lite påtryckningar från USA). Här var det också ett generationsskifte, men då pratar vi om bilarna. Generation 4 hade nu slagit igenom och mer än halva startfältet hade gått över till den nya bilen. De gamla bilarna, generation 3, kördes under namnet Classic, i samma heat. 25 förare kom till start. Racen blev sevärda med både avåkningar, omkörningar och påkörningar. Göran Boström tog hand om ledningen, men han pressades hårt av nykomlingen Marcus Nyberg. Boström höll emot, men i Ejes på sista varvet lyckades Nyberg pressa sig förbi. Nyberg vann före Boström, vars bil hade börjat ryka… Lasse Baalack kom trea. Det var en kolv som hade spruckit för Boström och han kom därför inte till start i andra racet. I andra var det Nyberg som fick problem med en överhettad motor. Rune Skullerud tog kommandot, men hans ledning minskade mer och mer när Thomas Nielsen kom ångande. Nielsen satsade allt på en omkörning i Ejes, men misslyckades och for av banan. Han hade tillräckligt med marginal för att behålla andraplatsen ändå. Skullerud vann före Nielsen och Baalack.

I JTCC kom Henrik Värman från ingenstans och tog pole i sin första tävling! Värman hade visserligen kört både folkrace och rallycross, men han hade aldrig kört racing innan. Värman tog också ledningen och höll den i mer än halva racet, sedan lyckades Daniel Haglöf bromsa sig förbi och vinna före Värman och Edward Sandström. I andra racet tog Haglöf kommandot direkt, medan det blev en kamp mellan Värman och Sandström. Värman lärde sig snabbt, för hans avgörande omkörning på Sandström var nästan en kopia av den som han själv fick uppleva mot Haglöf i första racet. Haglöf vann före Värman och Sandström, som tyckte att omkörningen var i hårdaste laget.

Bengt-Åce Gustavsson

https://www.youtube.com/watch?v=5DFNs1wxcRw&t=18s
Design by Bloms IT