Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2017
Ring Knutstorp 2017-07-07 - 2017-07-09

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing & RSR
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 239

Racerapport

Sportvagnarnas höjdpunkt – Svenskt Sportvagnsmeeting

Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp, det är inte bara ett namn på en tävling utan snarare ett begrepp inom svensk racing! Tävlingen arrangeras sedan 1974 av Malmö Sports Car Club, från början på Anderstorp, men sedan 1977 på Ring Knutstorp. Deltagarantalet har på senare år nästan tangerat 300 st, men årets upplaga såg en liten tillbakagång med ca 250 startande. Fortfarande en mycket bra siffra, vilket fortfarande placerar denna tävling som den största racingtävlingen i Sverige. I år hade man dessutom tuff konkurrens av Västkustloppet som kördes samma helg.
Tävlingen ingår både i Sportvagnsmästerskapet (SPVM) och det Historiska Racingmästerskapet (RHK). Årets gästklass var Seven Racing som körs i Norge och Danmark, men som aldrig har fått fäste i Sverige. För några år sedan var detta en stor klass i Norge, men tyvärr har intresset dalat och endast tre norrmän kom till start på Ring Knutstorp. Sigve Hansen har varit med i många år, men han har inte kört på ett par år. – När jag fick reda på att vi skulle köra på Ring Knutstorp i år tog jag mig i kragen och gjorde i ordning bilen igen. Knutstorp är ju specialdesignad för vår klass, det kan inte bli mycket bättre än så, sa Hansen som tyvärr bara kunde köra träningarna. En kabelbrand satte stopp för hans tävlande denna gång… Norrmännen må ha varit i underläge i antal förare på banan, men det hindrade inte att Daniel Gustav Raastad vann båda racen. Den danska stjärnan Steffen Hansen kom tvåa i första racet före Mikkel Holch. I andra racet tog Holch andraplatsen före Nicolaj Hansson.

Roadsport C var helgens största klass med 28 bilar på griden. Den snabbe norrlänningen Rikard Niva var överlägset snabbast på kvalet, men i racet tvingades han tyvärr bryta. Erik Blixt vann före Andreas Jähnke och Philip Carlson. Blixt vann även andra racet, nu före Carlson och Niva.

I Roadsport A+B var det en fin fight i toppen mellan Sevenförarna Henric Månsson, Magnus Mårtenson, Anders Edlund och Dag Löfqvist. De bytte platser och utmanade varandra. Löfqvist var först över mållinjen, men han tilldömdes tjuvstart och slutade därför på fjärde plats. Mårtenson och Edlund. I andra racet fick Löfqvist sin revansch. Han vann före Mårtenson och Edlund. I Roadsport B vann Rikard Niva första racet före Jonas Jonsson och Ulf Andersson. I andra racet vann Niva före Andersson och Max Lindblom.

I Verktygsboden Modsport kördes alla tre klasserna samtidigt. Hemmaföraren Nicklas Johansson startade från pole, men fick ge sig i båda racen mot ”Cobra-Bengt” Johansson. Det var väl ingen som förväntade sig att Nicklas skulle ha en chans mot ”Cobra-Bengt”, eftersom Nicklas kör i klass III. Bakom dessa båda herrar kom en trio förare från klass II med Henrik Pihl före Leif Andersson och Fredrik Ström. I klass III kom Fredrik Olsson tvåa och Arne Nyman trea. I andra racet var det återigen en trio förare från klass II bakom toppduon anförda av Bo Johansson före Fredrik Ström och Leif Andersson. I klass III var det återigen Olsson och Nyman på pallen.

Henrik Andersen gjorde comeback i RS och han tog pole direkt! Men lyckan blev kortvarig. Andersen tvingades bryta redan på första varvet… Tobias Wijk (RS) tog hand om ledningen medan det blev en intensiv kamp om andraplatsen mellan Mats Hildingsson (RS) och Stefan Deleuran Mumm (Clubman). Det slutade med att de krokade ihop. De kunde dock fortsätta och de hade redan byggt upp en så stor lucka bakåt att ingen hann ikapp dem. Mumm gick först över mållinjen av de båda och vann därmed Clubman före Monika Arvidsson och Peter Öfverman. Wijk vann RS före Hildingsson och Hans Johansson. I andra racet var det RS-bilarna som dominerade i toppen av tabellen. Wijk vann före Hildingsson och Peter Johansson. I Clubman vann Monika Arvidsson före Bjarne Mumm och Öfverman.

Det var ovanligt många tjuvstarter under helgens tävling som naturligtvis hade stor inverkan på resultatlistorna.

Nästa tävling för Sportvagnsmästerskapet är det klassiska Kanonloppet i Karlskoga tillsammans med STCC.

I den historiska racingserien kan man få se bilar ända från 1920-talet fram till 1990. Ett otroligt stort omfång och mångfalden är stor! De äldsta bilarna kör i klassen för bilar före andra världskriget. Just vid denna tävling brukar vi få se flest bilar på en gång i denna kategori. Just i år var det dock ”bara” sju bilar till start. Heatet fylldes på med en riktigt modern bil, en Focus Formula Junior från 1960. Det var naturligtvis ingen överraskning att Ingvar Malm i Focusen vann båda racen. I förkrigsklassen vann Roy Palm det första racet före Magnus Neergaard och Fredrik Bolander. I andra racet vann Bolander före Neergaard och Roland Haraldsson.
Jimmy Carlstedt startade från pole i Formel Vee och var på väg mot sin första seger när han fick en liten sladd på sista varvet. Johan Lund dök i luckan och de krokade ihop. Carlstedt gick till väders. Det blev bara en kort flygtur och han landade på hjulen igen och kunde köra i mål på andraplatsen bakom Lund. Christer Oliw kom trea. I andra racet höll det hela vägen för Carlstedt som tog sin första seger! Oliw kom tvåa och Lund trea.

I Formel Ford hade Henry Sandblom en helt perfekt helg. Han inledde med att ta pole och sedan vann han båda racen. Han har varit på gång länge, men äntligen kunde han ta sina första segrar i RHK. Nicklas Nilsson kom tvåa och Pierre Eklund kom trea med sin Formel Vee med dubbelförgasare. Henrik Hansson gjorde också en stålande insats. Han kom direkt från USA och missade kvalet. Han startade sist och körde upp sig till fjärde plats i mål! I andra racet var det inte mindre än fyra förare som tjuvstartade och därmed blev det omkastningar i resultatlistan. Sandblom vann före Sören Iskov Jensen och Lars-Erik ”Atte” Åkersten, som var den stora överraskningen. Åkersten är en flitig förare som varit med i många år, men topplaceringarna har uteblivit, tills nu…

I Formula Slicksheatet fick vi tyvärr helgens värsta krasch. Dan Johansson stod i pole, medan pappa Torgny fick starta sist då han hade problem med bilen på kvalet. Tyvärr kom inte Dan iväg i starten. Han blev stående med en strandad bil på startplattan. Förarna bakom vejde åt sidan, men pappa Torgny försökte köra om så många som möjligt direkt på startrakan. Han såg att bilarna framför valde ett konstigt spår, men det är svårt att se från den låga positionen i en formelbil. Plötsligt fick Torgny se anledningen till att förarna framför hade kört åt sidan. I absolut sista ögonblicket lyckades Torgny se Dans bil och han vred på ratten tillräckligt mycket för att ”bara” hjulen träffade varandra. En formelbil är tillverkad så att hjulupphängningarna skall gå sönder vid en krasch, medan chassit där föraren sitter är väldigt starkt. – Själva kraschen var väldigt odramatisk. Jag kände knappt när hjulen tog i varandra. Jag såg bara en massa delar som flög och plötsligt stod jag still. Nu blir det mycket jobb framöver med två bilar att laga, sa Torgny. Resten av startfältet körde bakom säkerhetsbilen i några varv medan funktionärerna städade banan. När fältet släpptes fick de ett varv att gasa på innan målflaggan föll. Tomas Otterberg vann före Sonny Johansson och Niels-Einar Rytter. I det andra racet vann Sonny Johansson före Otterberg och Jannik Sadolin. Sports 2000 körde som vanligt i detta heat. Johan Eliasson vann före Niels Jörgen Jörgensen och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson i det första heatet. I andra heatet vann ”Vegas” före Eliasson och Jörgensen.

1000cc Cupen var RHK´s största klass med 26 bilar på griden. Per Skårner startade från pole och han kontrollerade racet från start till mål. Han vann före Reinhold Daubner och Torbjörn Andersson. I andra racet var det fyra förare som tjuvstartade. Daubner vann före Andersson och Fredrik Tornérhielm.

I standardheatet över 1000cc före 1965 hade V8:orna ett eget heat i Karlskoga senast. Här på Knutstorp kom inte en enda till start! Per Skårner hade bra fart hela helgen och han följde upp segern i 1000cc Cupen med att vinna båda racen i detta heatet före Stig Bjerring. Lars Davidsson och Hans Beckert delade på tredjeplatserna.

I GT/GTS/GTP före 1965 startade Bengt-Åke Bengtsson i pole och han vann det första racet före Christian Völding och Tommy Bencsik. I det andra racet vann Tord Ekegren före Bencsik och Christian Ree.

I Standard & GT 1966-1971 vann Benny Rasmussen det första heatet från pole före Sören P Christensen och Kenneth Gregers Petersen. I det andra vann Christensen före Rasmussen och Petersen.

I det nyaste heatet före Standard & GT 1972-1990 körde Anders Berger först över mållinjen. Han var klart snabbast på banan, men han tilldömdes 30 sekunder för tjuvstart och ramlade ned till tredjeplatsen i stället! Rolf ”Myggan” Nilsson fick därmed segern till skänks för andra gången i år. Tomas Hall kom tvåa. I andra racet gjorde Berger inget misstag och äntligen tog han årets första seger före ”Myggan” och Magnus Paulsson.

Nu tar RHK sommarledigt. Nästa tävling är Nostalgia Racing Days & Classic Car Show på Mantorp Park i mitten av augusti.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT