Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2001
Ring Knutstorp 2001-07-14 - 2001-07-15

Resultatlistor


Classic Formula
  Kval
  Race

Clubman
  Kval
  Race

Elbilar
  Kval
  Race

Ferrari Scandinavia Challenge
  Kval
  Race

Formel Vee
  Kval
  Race

Formel Äldre
  Kval
  Race

GT/GTS -1965
  Kval
  Race

Modsport
  Kval
  Race

Roadsport A
  Kval
  Race

Roadsport BC
  Kval
  Race

RS
  Kval
  Race

Standard-1965
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race



Antal tävlande: 263

Racerapport

Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp blev en hellyckad tillställning.

Med regnmolnen runt omkring men solsken på Ring Knutstorp så bjöds de drygt 4000 personerna som letat sig till Ring Knutstorp denna söndag på en synnerligen välarrangerad tillställning när MGCC:s årliga tävling , Svenskt Sportvagnsmeeting och Historiska Cupen 2001 kördes.,Tävlingen går till historein som Sveriges, genom tiderna, största racingtävling vad gäller antalet startande. Totalt samlades 287 förare och ekipage för att i tretton heaet köra banracing. Utöver detta arrangerades ett rally med 123 deltagare. Fredagen och lördagen ägnades åt träning och tidskvalifikation medan finalerna kördes under söndagen.
Lagom till helgens första final bröt solen igenom på Ring Knutstorp och Modsportförarna fick det extra svettingt i sina bilar. Ola Johansson tog starten med sin MGB GT före Kenneth Nilsson i Scatto T 7. Kenneth tog över ledningen på det andra varvet och höll sedan undan in i mål. Willy Zielinski i en Lotus Europa attackerade Ola på varv 3 och lyckades ta hand om andraplatsen. I den mindre klassen Modsport 3 blev det ett spännande race mellan Magnus Ohlsson i en MG Midget och Lars Bondesson i Lotus Elan. Magnus lyckades hålla Bondesson bakom sig genom racet och passerade mållinjen dryga sekunden före Bondesson.
Klassen Formel Äldre, som består av Formel Vee bilar i två ålderskategorier, bilar producerade 1969 – 1971 samt 1965 – 1968, innehöll 24 startande. Racet utvecklades till en härlig duell mellan Axel Madsen från Gränna och Lars Jonsson från Linköping där Madsen, som stog i pole, kom ut som tvåa efter startkurvan. Madsen gick upp i ledningen efter halva racet med Lars Jonsson tätt efter. När målflaggan föll var Madsen 0,3 sekunder före Jonsson.
Roadsport B dominerades av Peter Utzon från Göteborg. Han ledde från start till mål med sin Porsche och var aldrig hotad. Peter hade dodck en strulig upptakt. Fredagen den 13:e började med att släpet var stulet när han skulle hämta det så det var tur att han kör i en klass för gatregistrerade bilar så han kunde köra med tävlingsbilen till Knutstorp. Tvåa i heatet blev Fredrik Sigbjörnsson följd av Fredrik Haraldsson. Bästa C-bil blev Jan Brolund som var totalsjua hela 27 sekunder före klasstvåan Alexander Hellberg. Peter Utzon passade också på att sätta nytt banrekord för Roadsport B med 1.10.411
Formel Ny. Att det skulle bli två Formel Ford 2000 i topp var inte oväntat. Bruno Hvid-Nielsen segrade 10 sewkunder före Johan Krondahl. Av de nyare Formel Ford 1600 cc imponerade Claes Göran Peterson med att bli totaltrea endast sekunden bakom Krondahl. Stefan Nilsson blev totalfemma med sin Formel Vee med dubbelförgasare.
I Historisk standard överraskade Thomas Thelin från Smålandsstenar med att ta starten före storfavoriten Tommy Brorsson från Örkelljunga. Båda i Lotus Cortinor. Men redan på varv 2 visade Brorsson vem som är mästare och tog hand om ledningen. Thelin flaggades av som tvåa föld av Håkan Ricknäs i sin motorstarka Ford Falcon. Det 32 man stora startfältet bjöd på många härliga dueller i de olika klasserna. Niklas Johansson i sin lilla Austin Cooper imponerade genom att bli totalfyra. Tommy Brorsson noterades för en bästa varvtid på 1.13.282 vilket är nytt banrekord i klassen.
I Elbilsklassen fanns 5 bilar på Knutstorp. De spektakulära tandemsitsiga Sniperbilarna var totalt överlägsna och Erik Holmqvist kunde defilera i mål. Notabelt är att han åkte så fort som 1.27.728 som snabbast på varvet. Peter satte också nytt varvrekord med 1.01.350.
Clubman eller Racersport 1800 som man numera döpt klassen till blev till en enkel seger för Vänersborgaren Peter Johansson. Bakom honom vär det desto mer tätt. Mikael Sode från Danmark flaggades av som tvåa knappa 4 tiondelar före sin landsman Sören P Christensen.
Nio stycken härligt röda Ferrari bilar rullade ut till start i Ferrari Challange. Torbjörn von Braun från Kinna gjorde en kanonstart och kom ur startsvängen med en 30 meters lucka till Danske Jan Heiselberg. Torbjörn kunde dryga ut sin ledning med sin Ferrari 355 och sedan bara bevaka hem till mål. Heiselberg noterades för det snabbaste varvet i heatet med 1.07.969 i en Ferrari 360 Challange.
I Roadsport A triumferade Ulf Eklund från Kalmar med sin Esther Seven drygt två sekunder före Tomas Eriksson från Södertälje i en likadan bil. I ensamt majestät körde Mats Ohlsson från Malmö in med sin Porsche 911 S.
I klassen för Racersportvagnar bjöds åskådarna på Knutstorp på en formidabel uppvisning av Engelsmannen Nigel Greensall i en Radical. Den ende som kunde hänga med var Jonas Ingre i en lika dan bil. Det var radicalbilar på de 4 första platserna. Peter Eriksson hade en tuff helg där han fick åka mellan Falsterbo Horse Schow och Ring Knutstorp för att skifta hästar mot bilar. Peter blev femma i sin PRC / Opel efter en mycket hård uppvaktning av Anders Roos med sin Lucchini P4. Greensall passade på att notera nytt varvrekord och det under minuten med 59,778.
Formel äldre för Formel Junior, Midget samt Förkrigsbilarna i klass A-D, samlade hela 25 bilar till start. Den förhandstippade favoriten, Michaela Axelsson från Grimslöv, råkade dessvärre ut för ett växellådsras på ett tidigt stadium med sin Formel Junior, och tvingades bryta. Nu segrade Anders Eriksson från Uppsala före Horst Brüning, Klippan i klassen för Juniorbilar. Clas-Göran Peterson från Värnamo gjorde en strong körning med sin 500 cc Midgetbil och kom in som total sexa. Lars-Göran Itskowits blev bästa förkrigsbil med sin MG Magnette från 1935. Lars-Göran flaggades av som total 11:a i heatet.
I klassen för GT och GTS bilar tog Thomas Henrysson starten och ledde betryggande när han först snurrade av en gång och sedan en andra gång i jakten upp genom fältet. Den som stressade av Thomas var Rolf Myggan Nilsson, Tomelilla, som nu komfertabelt kunde ta hem segern med sin Lotus Elan före Ödåkrabon Bengt-Åke Bengtsson i en lika dan bil.
Helgen avslutades med Standard NY och GT Ny. Lennart Björk från Vänersborg och evigt unge Erik Berger från Bengtsfors bjöd publiken på ett rafflande race med sina Ford Escortbilar. Lennart kunde till slut vinna med dryga sekunden före 76 årige Erik. I GT klassen segrade storfavoriten Axel Ekman från Göteborg med sin Porsche 911.

Design by Bloms IT