Falkenberg Classic Final 2014
Falkenberg 2014-09-12 - 2014-09-14

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Gärde Wesslau Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Jarls Bilservice Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 251

Racerapport

Rekordfinal för Falkenberg Classic

Årets upplaga av Falkenbergs Classic blev den största någonsin med 260 bilar på startlinjen! Det var final både för den Racinghistoriska Serien och Sportvagnsmästerskapet.

Årets mästerskapsvinnare alla kategorier återfanns i standardklassen för bilar mellan 1966-1971. Han körde en Ford Escort 1300 GT och hans namn är Ari Oksala. Han kommer från Finland och han sopade rent hus med både svenskar, norskar och danskar under årets tävlingssäsong. Han vann samtliga tävlingar han körde och fick således full pott i poängtabellen. När vi tittar på finalheatet som han körde i kan vi konstatera att förste man i mål i första racet var Klaus Bodilsen från Danmark i en Ford Escort RS 1600 före Lennart Bengtsson i en BMW 2002 Ti. Redan på tredje plats totalt återfann vi segraren i 1300-klassen, nämligen Oksala. Han är så snabb att han även hänger med betydligt vassare bilar. I andra racet vann Sören P Christensen före Bodilsen och Bengtsson. Oksala körde i mål på en hedrande sjätteplats, men givetvis klasseger igen.

I heatet för de nyaste standardbilarna dök Johan Stureson upp med en Strandell-Porsche Turbo. Den var ruskigt snabb och han varvade hela fältet, utom Anders Berger, som vann standardklassen före Rolf ”Myggan” Nilsson och Erik Berger. Stureson var inte med i andra racet. Det blev samma pall för standardbilarna i toppen.

Vi fick se två vackra Ford GT40 i GT/GTS-heatet. Kennet Persson vann enkelt före märkeskompisen Jan Kling. Per Broberg kom trea med sin Lotus Elan. Det blev samma palltrio i båda racen.
1000cc Cupen mönstrade som vanligt ett stort startfält, men inte för stort för Falkenbergs korta bana. Per Skårner vann båda racen före Mikael Mohlin. Magnus Rehbinder och Reinhold Daubner tog var sin tredjeplats.

I standardklassen före 1965 över 1000cc var det stor amerikansk ”raggarbil” mot liten engelsk ”hundkoja”. Lars Esselius gick segrande ur den striden med sin Ford Falcon före Per Skårner i en Morris Cooper S. Daniel Frodin kom trea. I andra racet blev ordningen den omvända. Frodin vann före Skårner och Esselius.

Största RHK-klassen i finalen var Formel Vee. Klassen hade sin storhetstid på sjuttiotalet när många svenskar tävlade flitigt. I historisk racing idag är klassen åter mycket populär. Falkenbergsbanan är relativt kort och därför får man inte köra så många bilar på en gång. Dubbelförgasarbilarna flyttades över till Formel Ford-heatet, så att man fick lite mindre tryck på klassen, men när bilarna rullade ut på kvalet kunde inte alla vara säkra på att få köra racet i alla fall. Olle Green var snabbast i kvalet och efter lite självsanering av bilbeståndet fick alla starta som hade en hel bil. Green tog starten och han ledde från start till mål. Han vann före Lars Ohlsson och Kent Böe. I andra heatet vann Green igen, nu före Pierre Eklund och Reine Bergström. I B-klassen vann Anders Bertilsson första racet före Nikolaj Leed och Göran Larsson. Andra racet vanns av Leed före Bertilsson och Larsson. Larsson var en av helgens mest långväga gäster. Han är bosatt i Tärnaby och har Mo i Rana som hemmabana i vanliga fall. 130 mil ned till Falkenberg är inget som avskräcker en norrlänning!

Formel Fordheatet utökades denna gång med dubbelförgasarbilarna från Formel Vee samt den vassa F3 1000cc med Ferdinand Gustafson, som satte pole! I racet fick han dock se sig slagen av Viktor Ljungdahl som vann och Oscar Thim som kom tvåa. I andra racet tvingades Ljungdahl bryta. Thim vann före Alf Blomgren och Gustafson. I Dubbelförgasarklassen vann Johan Lund båda racen medan Axel G Madsen och Christer Skaby delade på de andra pallplatserna.

I formula slicksheatet ryckte Torgny Johansson åt sig ledningen. Han ledde komfortabelt, när bilen plötsligt inte behagade att gå mera... Han parkerade på baksidan och fick se på när Joakim Broström vann före Dan Johansson och Sonny Johansson. I det andra heatet höll bilen och då vann Torgny före Dan och Sonny, alla med namnet Johansson...

Avslutningsvis fick vi se de läckra gamla förkrigsbilarna. Roy Palm vann det första racet före Johnny Karlsson och Ingvar Malm. I det andra vann Palm före Lars-Göran Sjöberg och Karlsson. Sjöberg och Malm kör visserligen nyare Formel Juniorbilar, som är betydligt yngre än förkrigsbilarna, men ändå tillräckligt gamla för att köras i samma heat.

Final i Falkenberg för 100 sportvagnar
Som så många gånger förr kördes finalen för Sportvagnsmästerskapet i Falkenberg under stortävlingen Falkenberg Classic. Nästan 100 sportvagnar var anmälda till tävlingen som totalt hade 260 startande förare!

I Jarls Bilservice Modsport var det så många förare anmälda att man inte kunde garantera startplats för alla! SPVM fick fint besök när Jan Brunstedt valde att lufta sin fina Audi R8 LMS. Han fick montera den minsta restriktorn för att han inte skulle bli allt för överlägsen, men han hade ändå inga problem att vinna båda racen. Villy Zielinski och Mattias Andersson turades om att göra honom sällskap på pallen.
Krister Andero vann det första racet i Jarls Bilservice Modsport II före Kent Johansson och Ronnie Hofberg. Det andra racet vanns av Johansson före Hofberg och Henrik Pihl.

I Jarls Bilservice Modsport III har Per Gustavsson gått obesegrad genom säsongen, men den fina sviten sprack i finalen. Niklas Mårtensson vann före Thomas Larsson med Gustavsson som trea. Mårtensson vann även andra racet, nu före Gustavsson och Larsson. Gustavsson behövde inte vinna, han fick tillräckligt med poäng för att vinna både klassen och SPVM totalt! Mattias Andersson blev mästare i Jarls Bilservice Modsport I och Ronnie Hofberg blev mästare i Jarls Bilservice Modsport II.

Tillväxten är god inom SPVM och till nästa säsong räknar man med att behöva dela även på Modsportheatet. Gärde Wesslau Roadsport har haft den delningen redan ett par år. Gärde Wesslau Roadsport AB kör i ett heat och C i ett eget.

Henric Månsson vann båda finalracen i Gärde Wesslau Roadsport A. Anders Edlund kom tvåa i båda racen, och det räckte för att han skulle vinna klassen. Toni Berggren och Magnus Mårtensson tog var sin tredjeplats. Martin Gistell tog en dubbelseger i Gärde Wesslau Roadsport B före Pär Fredriksson och Anton Svensson i båda racen. Här var det Fredriksson som vann klassen på sin jämnhet. Gistell tog inte mindre än åtta segrar under året mot Fredrikssons enda, men Gistell hade en kass helg på Kinnekulle tidigare i år som grusade hans segerchanser.

I Gärde Wesslau Roadsport C har Kent Heijel och Andreas Halbig bjudit på härliga fighter hela året, utom vid förra tävlingen i Karlskoga där Halbig inte alls rådde på Heijels fart. Heijel ledde således inför finalen, men det var långt ifrån klart vem som skulle ta hem mästerskapet. Halbig lyckades vinna första finalen före Heijel och Erik Blixt. Heijel fick dock känningar av andnöd under racet och tvingades tyvärr avstå andra finalen då han inte visste om känningarna skulle komma tillbaka. Halbig vann andra racet före Blixt och Ulf Andersson och blev därmed mästare för andra året i rad. – Det är en bitterljuv seger, jag hade hellre haft en fight med Heijel, nu är det andra året i rad som jag vinner för att Heijel inte kan köra finalen och det känns inte lika kul, sa Halbig.

I heatet för RS & Clubman börjar det dyka upp allt fler Radicalbilar, vilket är trevligt. Johnny Thomsen vann båda finalheaten i RS-klassen i just en Radical. Hans Söderholm kom tvåa och Peter Ovner kom trea i första racet. I andra kom Johan Thanasinaris tvåa och Johan Kylberg kom trea. Thomsen vann RS-klassen i år. Stefan Deleuran Mumm vann båda racen i Clubmanklassen. Magnus Andersson och Jan Strand var närmast bakom i första racet och Bjarne Mumm och Strand var närmast bakom i andra racet. Magnus Andersson vann Clubmanklassen.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT