Velodromloppet Historic GP Karlskoga 2018
Gelleråsen Arena 2018-06-15 - 2018-06-17

Resultatlistor


40 min of VHGP
  Race

Curt Lincoln Trophy FJ/E (1958-1960)
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Curt Lincoln Trophy FJ/F (1961-1963)
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1001-2500cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 2500cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 över 1301cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 213

Racerapport

Velodromloppet Historisk GP firade 20 år med internationell stjärnglans

Det fanns många skäl att fira under stortävlingen Velodromloppet i Karlskoga. Det var 20:e året som tävlingen kördes enligt konceptet som en historisk racingtävling, i år med 250 bilar på startlinjen! Racinghistoriska klubben firar 40 år som klubb. Helgen bjöd på ett väldigt blandat väder med strålande sol på lördag och regn på söndag.

För att få lite extra krydda på tävlingen hade man bjudit in en internationell Formula Junior-klass, då Formula Junior firar 60 år som klass i år. Det kom förare från hela världen, som t ex Australien, Nya Zeeland och USA för att köra denna historiska tävling. De var så många att de fick delas in i två heat. Firandet pågår över hela världen med indelningar i olika zoner och i den nordligaste zonen kallades klassen Curt Lincoln Trophy, efter den framgångsrike föraren från Finland som totalt regerade denna klass i Norden när det begav sig.

Gregory Thornton var snabbast i kvalet för de nyaste Juniorbilarna. Det var jämnt i toppen av racet där de första tre förarna gick i mål inom en sekund med Martin Walford som segrare före Thornton och Robert Hoemke. I andra racet tog Jörgen Brynne starten, men han fick snart släppa fram Thornton, som sedan ledde ända till mål. Brynne kom tvåa och Walford trea.

I det äldre heatet försökte Reine Bergström ge de utländska förarna en match, men tyvärr gick bilen varm och han tvingades bryta. Timothy de Silva vann första racet före Chris M Drake och Jac Nellemann. I det andra racet såg Bergström sin chans då det regnade och det gillar Bergström. Han tog kommandot direkt och byggde upp en betryggande ledning, men så fick han problem med bilen igen och tvingades återigen bryta loppet… Silva vann igen, nu före Nellemann och Magnus Ahlqvist.

Eftersom alla Juniorbilar kördes i egna heat blev det inte så många bilar kvar till den äldre formelbilsklassen. Det var en handfull Midgets och förkrigsbilar. Peter Kumlin vann före Fredrik Bolander och ”debutanten” Johan Lund. Lund är ju en rutinerad förare, men nu provade han en Midget för första gången. – Det är en väldigt annorlunda bil att köra och man får tänka och jobba på ett helt annat sätt. Det finns knappt inget grepp alls, mot vad jag är van vid, men det var en kul upplevelse att få prova, sa Lund. Kumlin vann även andra racet före Glenn Billqvist och Bolander.

I Formel Vee var Thomas Marklund i högform. Han vann första racet före Stefan och Melwin Nilsson utan att förta sig. Den stora fajten var om tredjeplatsen där fyra förare kämpade hårt ända in till mål. I andra racet var Marklund ännu mera överlägsen och han vann med 19 sekunder före Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson och Johan Lund.
Viktor Ljungdahl var lika dominant i Formel Ford. Han vann första racet före Roland Svensson och Björn Otterberg och andra före Andreas Martinsson och Henrik Hansson.

I den snabbaste formelklassen, för bilar med slicks, var som väntat Torgny Johansson snabbast med sin F2-March. Han vann före F3-förarna Tomas Otterberg och Sonny Johansson. I andra racet blev det dock ett helt annat scenario då det regnade. Torgny Johansson slet med att få fäste för alla vilda hästar + att han hade problem med bromsarna. Sonny Johansson tog därför kommandot i regnet. Sports 2000-föraren Johan Eliasson trivs alltid som fisken i vattnet och trots sin beskedliga motorstyrka (eller tack vare?) gick han ända upp till andraplatsen i racet! Men säg den lycka som varar… Mot slutet av racet avtog regnet och fästet kom tillbaka i asfalten. Sonny Johansson gick segrande ur striden före Torgny och Tomas Andersson. Eliasson fick nöja sig med fjärde plats och seger i Sports 2000. (Det blev fjärdeplats totalt och seger i klassen även i första racet för Eliasson.)

Den charmiga 1000cc Cupen ställde 29 bilar på startgriden. Första racet blev en duell mellan Per Skårner och Torbjörn Andersson där Skårner gick segrande ur striden till sist. Tobias Ståhlberg kom trea. Fajten fortsatte även i andra racet, men nu var det Andersson som tog segern före Skårner och Jan Gunleik Kilen.

Det blev en internationell prägel på standard före 1965 upp till 2500cc. André Saethern vann före Hans Beckert och Heikki Välikoski. Det blev lite tumult på sista varvet där motorhuven flög upp framför ögonen på Beckert, som ändå lyckades hitta till målet. Välikoski fick tidstillägg för denna incident. I det andra racet trivdes Beckert gott i regnet och han vann före Bengt-Åke Bengtsson och Välikoski.

För tredje året i rad fick V8:orna före 1965 ett eget heat. Nu var de tyvärr lite färre i år. Anders Skölin körde sin första tävling i RHK och vilken debut han gjorde! Han tog pole direkt före den snabbe och mycket rutinerade Victor Israelsson! Israelsson fick ta sig i kragen och det gjorde han när han vann första racet före Skölin och Stefan Guldstrand. Israelsson vann även andra racet före Guldstrand och Skölin.
I GT-klassen före 1965 vann Bengt-Åke Bengtsson första racet före Anders Schildt och Claes Andersson. Andersson har kört mycket rally i sina dar och dessa kunskaper kom nog väl till pass i regnet i andra racet där Andersson vann i utklassningsstil före Bengtsson och Anders Lotsengård.

Atle Ramberg var favorit i klassen upp till 1300cc 1966-1971, men den stora frågan var hur det skulle gå för Conny Ljungfeldt som gjorde comeback efter drygt 40 år. Den gamle mästaren visade direkt att de gamla takterna satt i. Ramberg blev för svår i racet, men Ljungfeldt tog en meriterande andraplats i racet. Odd-Andreas Ingebrigtsen kom trea. Ljungfeldt stod över andra racet, som kördes i regn. Det blev en ny seger till Ramberg före Ingebrigtsen och Mikael Mohlin, som alltid är stark i regn.

I klassen över 1300 cc 1966-1971 tog Lars Weigl pole, men det var unge Arvid Viktorsson som tog kommandot i racet. Han ledde övertygande när tyvärr bensinen tyvärr tog slut några kurvor före mål. Det var ett snöpligt slut på en så fin körning. Lennart Bengtsson tackade för detta och tog segern före Pelle Brusebäck och Weigl. I andra racet kom Viktorsson med full tank och då var det ingen som hängde med. Han vann före Weigl och Bengtsson.

I det nyaste standardbilsheatet för bilar mellan 1972-1990 kom Tor Magne Tjemsland till start med sin uppgraderade bil. Tjemsland har ju tillhört toppförarna i 1971-klassen förut, men i år har han tagit klivet upp till den nyare klassen med en nyare motor. Hemma i Norge har han varit överlägsen hittills i år och här i Karlskoga visade han att det inte var någon slump. Han vann första racet före Anders Berger och Robert Skaugerud. Tjemsland tog ledningen även i andra racet, men så bromsade han på sig i regnet på första varvet i Eje-svängen och tvingades ta escaperoaden, vilket kostade honom dyrbara sekunder. Berger övertog ledningen och fick en stor lucka. Tjemsland försökte åka ikapp och han tog meter efter meter, men avståndet var för långt. Berger vann före Tjemsland och Skaugerud.

Det traditionella 40-minutersloppet blev en mager tillställning i år. Tyvärr avstod flertalet förare att köra i ösregnet. Det blev svåra förhållanden för dem som körde. Den ende som inte verkade lida av vätan var Anders Schildt som höll en stabil ledning från start till mål. Den bilen går ju på tvären vilket det är torrt eller blött! Claes Andersson delade bil med Arvid Viktorsson och de kom tvåa, nästan minuten bakom Schildt. André Saethern kom trea.

Tävlingen inramades av uppvisningskörning av gamla motorcyklar. Det fanns hundratals entusiastbilar på parkeringen. Folk klädde sig i fina gamla kläder. Bofors avfyrade några skott med en kanon och så var det lansering av boken om Gelleråsbanans historia.

Nästa tävling är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT