Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2003
Ring Knutstorp 2003-07-12 - 2003-07-13

Resultatlistor


Classic Formula
  Kval
  Race

Ferrari Scandinavia Challenge
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Race

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Race

GT/GTS -1965
  Kval
  Race

Modsport
  Kval
  Race

Roadsport A
  Kval
  Race

Roadsport BC
  Kval
  Race

RS
  Kval
  Race

Standard-1965 -1300cc
  Kval
  Race

Standard-1965 över 1300cc
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race



Antal tävlande: 242

Racerapport

Stor Racingfest när MGCC firade 30-års jubileum

Malmös Sportvagnssklubb, MGCC firade sitt 30:e sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Det startade en gång i Anderstorp, därefter mest Knutstorp. Det blev som vanligt ett härligt arrangemang och folkfest med närmare 300 tävlingsbilar på startlinjen. Detta är i särklass årets racinghändelse i Sverige. 2 500 personer fanns på läktarna.

En del heat fick delas för att alla skulle få köra. Totalt blev det 13 heat som skulle samsas på banan. Dessutom kördes det sedvanliga familjerallyt med tipspromenad. Inte att förglömma alla fina sportbilar som stod på parkeringen och i depån.

Först ut var Formel Ny. Här var det som vanligt bäddat för kamp mellan Peter Gustafsson och Mats Andersson. Men återigen fick en av dem ge sig innan mållinjen. Denna gång var det Peter som fick tekniska problem. Mats vann före Bruno Hvid-Nielsen och Richard Appelgren. Mats kör en Ralt F3 och han hade pratat med John Nielsen från Danmark som hade kört en likadan bil på Knutstorp när bilen var ny. Med fasa och stor beundran kunde Mats konstatera att John kört varvet mer än sex sekunder snabbare än vad Mats körde i år.

Skandinaviska Ferrari Challenge serien körde två race. Claus Gregersen tog starten från pole. Redan efter ett halvt varv var Tony Ring förbi och han släppte aldrig taget. Han vann före Rene Rasmussen och Roger Björk.

I andra racet visade Tony Ring på nytt att han är Sveriges bäste Ferrariförare, men hans segermarginal till Rene Rasmussen var endast 0.2 sekunder, så pressen fanns där hela tiden. Trea kom Claus Gregersen. Tyvärr gjorde Flemming Jensen det klassiska misstaget att släppa gasen över NGK-krönet och han gick mycket hårt in i muren.

Formel Vee har visat sig från sin bästa sida hittills i år med stora startfält och täta kamper. Denna tävling var inget undantag. Efter träningen hade Jakob Jung bästa tid, men de fyra första bilarna fanns inom 0.2 sekunder! Efter ett stenhårt lopp med många positionsbyten så stod till sist Roger Johansson som segrare före Jakob Jung och Lars-Gunnar Johansson.

Roadsport hade så många deltagare att Roadsport A kördes för sig. Christer Almqvist hade pole. Denna gången kunde han göra en bättre start och förvalta sin position till seger före Arne Parnheden och Mats Ohlsson.

De riktigt gamla formelbilarna bjöd på både race och elegans. Bilarna var från 20-talet till 60-talet. Martin Borsch-Christensen vann före Horst Brünning och Kent Persson.

RS kördes tillsammans med RS1800, men med några sekunders lucka, en lite annorlunda startmetod numera. Hans Karinen tog starten från pole, men han jagades frenetiskt av Anders Gabrielsson. Dessa två herrar stod i en klass för sig. Anders lyckades ta sig förbi och vinna RS före Hans och Thomas Mullin. I RS 1800 stod kampen mellan Svein Langholm och Sören P Christensen. Det blev Sören som vann slaget före Svein och Mikael Sode på tredje plats.

Standardbilsklassen blev så stor att trots att den delades så var det två stora startfält vi fick se. I första avdelningen fick vi se 1000cc cupen med stor Saab-dominans och 1300cc med ett flertal hundkojor. Niklas Johansson och Hans Söderholm drog ifrån övriga fältet, men Niklas fick tyvärr bryta. Hans vann enkelt före Tommy Jagerwall och Ulf von Hauswolff. I 1000cc cupen vann Sebastian Wrethagen före Lars Byström och Bengt Pettersson. Vi fick se elva Saabar på startlinjen. När hände det senast?

Bland de större standardbilarna dominerade som vanligt V8:orna. Tomas Gustavsson vann återigen före Bo Bergström och Lars Esselius. I ”Cortina-klassen” vann Pähr Svensson före Robert Peterson och Arne Allard, men Robert och Arne kör Alfa Romeo. I ”Amazon-klassen” vann Anders Hylén före Nils Thelin och Dan Johansson. Detta race ingick även i HTCC-cupen.

I Roadsport B+C tog Jan Brolund starten. Molle Robertsson gjorde en kanonstart och gick från fjärde till andraplats, men han blev tyvärr bryskt avpetad innan första varvet var över. Brolund vann före Torbjörn Svensson och Otto Dürholt. Dessa körde i B. I Roadsport C vann Mattias Dahlin före Jörgen Monberg och Jonas Florinus.

I klassen GT/GTS fick vi se en stor mångfald av bilar. Bengt-Åke Bengtsson tog starten före Rolf ”Myggan” Nilsson, men Rolf tog sig snart förbi och dominerade sedan loppet. Han vann före Bengt-Åke och Roger Adamsson.

Modsport körs i tre klasser, men i samma heat. Bengt Johansson tog starten, men han bromsade på sig och Ola Johansson övertog ledningen. Bengt var snart förbi igen, men fick tyvärr bryta efter halva racet. Ola vann men bakom honom var det vild kamp om andraplatsen. Douglas Wichers lyckades hålla undan till Jan Kalmar och Tommy Svensson. Douglas kör i klass två och vann således den före Bo Johansson och Glenn Westerberg. I klass tre lyckades det äntligen hålla hela vägen till mål och dessutom seger för Joakim Unnebäck. Tvåa kom Magnus Olsson och trea Johan Moberg. Den långväga gästen Reidar Thoresen från Larvik i Norge hade otur och fick en häftig motorbrand på träningen som ödelade hans fina Ford GTD 40.

Standard Ny och GT Ny kör med STCC i år, men trots att denna tävling inte ingick i cupen så kom 25 bilar till start. Rolf Johansson i en March turades om att leda med Pekka Nyström i sin Corvette. Rolf kör i klassen historisk RS och var ensam där. Pekka vann GT Ny före Andris Nolendorfs och Jan Hellberg. Standard Ny vanns av Lennart Björk före Thomas Hall och Tommy Brorsson.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT