Rudskogen Asfalt Classic 2016
Rudskogen 2016-08-12 - 2016-08-14

Resultatlistor


Corsa Italiana / BMW Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT 3, 4 & 5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk Historisk Racing Klasse 10 H,I & J
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk Historisk Racing Klasse 8 & 9 (E,F & G)
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical Endurance
  Kval
  Race

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 186

Racerapport

Rekordstor racingtävling på Rudskogen

Racing NM kördes på Rudskogen under namnet Asfalt Classic med inriktning på historiska racerbilar. Detta var en trend man startade i fjol. Även i år fick vi se deltagare både från Sverige och Danmark. Det var nästan 200 förare på startlinjen. Frågan är om detta är rekord för en norsk racingtävling? Publiken fick se härliga race under mycket växlande väderförhållanden. På lördagen kom det kraftiga regnskurar, medan solen sken på söndagen.

De historiska bilarna var uppdelade i två heat. I heatet för de äldsta bilarna vann Atle Ramberg i en Ford Escort före Kristian Pandur, också Escort och Jon Asakskogen Ford Mustang. Vi fick se samma trio på pallen även i andra racet.
I heatet för de lite nyare historiska bilarna var det Tor Magne Tjemsland som bemästrade regnet bäst då han vann det första racet före Mathias Havdal och Anders Berger. Alla tre körde Ford Escort. I det andra racet vann Mathias Havdal före Rune Rödseth (Opel Kadett) och Mads Gjerdrum (Porsche 911).

Danska förare var speciellt inbjuda till GT och Seven Racing, där tävlingarna på Rudskogen även ingår i deras mästerskap.
GT-klasserna hade många deltagare och delades upp i två heat. I det snabbaste heatet fick vi se dansken Per Frost gå först över mållinjen före Christian Nilsen och Joakim Ottersen i det första racet. I andra och tredje var det Nilsen som var först över mållinjen. Frost var ensam att köra i den danska klassen Super GT. Nilsen tog därför en trippelseger i GT1. I den extremaste klassen GT+ tog Kenneth Moen två segrar och Kai Roger Bakken en. I GT2 hade Steffen Andre Feet fått ordning på oljeläckaget i sin Porsche och tog en trippelseger. I GTB vann Nils Davidsen två race och Klaus Nilsen ett.

I det andra GT-heatet var det GT3 som var snabbast. Ole William Naersnes vann två race och Olav Rygge ett. I GT4 vann Per Stöldal två race och veteranen Aksel Erik Busch ett. I GT5 vann Thomas Hårajuvet två och Remi Brenden Ödegård ett. I Super Touring vann Hans Hartmann alla tre heat. I Yokohama Super Cup vann Lasse Murmann två race och Kim Lund Johansen ett.

Formula Basic bjöd som vanligt på spännande race med många omkörningar. När första racet var över stod det klart att Marius Winås hade tagit sin första seger någonsin! Lars Solheim kom tvåa och Simen Grahnstedt kom trea. Lars Solheim har varit den ständiga tvåan, men i andra racet fick han äntligen kliva upp överst på pallen då han tog sin första seger! Oliver Andersen kom tvåa och Winås kom trea.

De snabba och sevärda förarna i Shortcar gladde som vanligt publiken med sin friska körning. Sivert S Johansen tog en dubbelseger. Steinar Solibakke Klev tog en andra och en tredje plats. Bernt Harald Jensen tog en andra och Tony Sormbroen tog en tredje.

Daniel Gustav Raastad tog en dubbelseger i Seven Racing medan Dennis Moen och Eric Breivik delade broderligt på de andra pallplatserna.

Radicalklassen körde för första gången på Rudskogen och deras tävling var andra deltävlingen i NEZ-mästerskapet. Rutinerade Simon Hultén vann första racet före hemmaförarna Jörn Martin Aalerud och Theodor Olsen. I andra racet vann Olsen före Aalerud och Tobias Alriksson. De körde även ett långlopp på 40-minuter med depåstopp. Där vann Theodor Olsen före duon Alex Andersson/Simon Hultén och Karl Gustavsson/Micke Ohlsson.

Corsa Italiana och BMW Cup rundade av denna stora racinghelg. Kjell Karlsen vann det första racet i Corsa Italiana före Björn Ivar Iversen och Jens Hagen. Hagen vann andra racet före Karlsen och Leif Arne Johnsen. Jan Homstöl var ensam förare i BMW Cup.

Detta var en stor tävling med många klasser. Nästa deltävling körs i Danmark på Jyllandsringen när deras stora GP-tävling körs i slutet av augusti. Då deltar GT, Seven, NTCC och Citroën.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT