SSK-Final Kinnekulle 2009

Kinnekulle Ring 2009-10-02 - 2009-10-03

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Race

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Race

Yokohama Scandinavia Cup
  Kval
  Race

Antal tävlande: 84

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

SSK-Final

Årets SSK-final kördes på Kinnekulle Ring under ganska kalla och blöta förhållanden. Fredagen ägnades åt friträning och den avslutades med ett race för den norska klassen Seven Racing. Det racet skulle ha körts på Rudskogen för en månad sedan, men efter diverse trubbel hanns det inte med den gången. Daniel Björk Nordgaard vann racet med tre sekunder före Ådne Halstenrud och Torbjörn Lunden Bjerke.

Lördagen inleddes med kval. Superkart körde sedan första racet. Emil Gustavsson hade tagit pole. Hans överlägsenhet var häpnadsväckande. Hans poletid var sju sekunder bättre än tvåans!!! Förklaringen låg i att han var den ende som körde på regndäck på den våta banan. Vädret var dagens snackis, för det pendlade mellan fuktigt och kallt till blött och kallt. Det var osäkert in i det sista vilka däck man skulle välja. Starten gick och racet dominerades stort av Michael Johansson. Det blev stora tidsdifferenser. Han vann racet med 27 sekunder före Orvar Bergqvist och ytterligare åtta sekunder före Emil Gustavsson. Detta innebar att det var första gången som en SuperVkart vann totalt! SuperVkarten lanserades för ett par år sedan. Den har tagits fram av Lennart Landström och den är ett billigare och mera driftsäkert alternativ till de vanliga superkartarna. Skillnaden ligger i en lite snällare motor samt variatordrift. På torrt väglag har den varit någon sekund långsammare än de traditionella superkartarna, men nu kom alltså första segern. Nu hade däcken en stor betydelse i det här racet. Johansson och Bergqvist var de enda som körde på slicks. I det andra racet var det ingen tvekan om däckvalet längre, nu var det riktigt blött. Tomas Roosemark tog hand om kommandot och han ledde från start till mål. Stefan Malm startade sist, men han körde upp sig till andra plats och var bara 0.8 sekunder efter i mål. Veteranen Börje Gustavsson kom trea. I SSK´s Superkartserie blev det Emil Gustavsson som vann. Han har verkligen blommat ut som förare i år. Vid SM-finalen på Gotland vann han sista racet tidigare i år. Orvar Bergqvist tog hand om andraplatsen, endast en poäng efter. Stefan Malm kom trea slagen med ytterligare två poäng. Malm hade segern som i en ask, men en avåkning i första racet gjorde att han ”bara” mäktade med tredjeplats i år.

I Seven Racing stod Thomas Faraas i pole. Serieledande Torbjörn Lunden Bjerke fick inte till det i kvalet så han startade först från nionde rutan. Faraas tog starten och han drog iväg som en avlöning. På det femte varvet när gick ut på rakan, såg han något orange i backspegeln, men han reflekterade inte så mycket på det. När han passerade depån tyckte han att det började kännas lite varmt. När han tittade i backspegeln igen var det något stort och orange, bilen hade tagit eld. Han slog på full broms och kastade sig ur bilen. Han klarade sig oskadd, förutom en stukning av ena foten. Bilen brann intensivt och det krävdes en massiv insats av SSK´s duktiga funktionärer för att få stopp på elden. Det visade sig att bränsleledningen hade gått sönder och bensinen rann ut på avgasröret. Racet avslutades bakom säkerhetsbilen och Ronny Vestengen vann före Daniel Björk Nordgaard och Oscar André Sandberg. Serieledaren Bjerke bröt racet med en trasig vattenslang.

I andra racet vänder man på de sex första. Nu var det riktigt blött. Polemannen Ådne Halstenrud var den ende som hade fri sikt. När startfältet körde på två led under bron körde Nils-Henrik Henningstad på innern, där det var en stor vattensamling. Han fick vattenplaning och drog upp ett stort moln av vatten. De bakomvarande hade absolut ingen aning om vad som hände framför dem. Flera bilar snurrade och körde på varandra. Alla kom dock iväg igen, utom Stine Julie Winås som fick motorhaveri (det hade inte med startincidenten att göra). Halstenrud ledde racet före Sandberg, som fick vattenplaning och snurrade av. Samma öde drabbade Vestengen som gick baklänges i räcket under bron. Mitt i allt kaos gjorde Heidi Frydenhaug sitt livs race. Hon startade från tolfte rutan, men hon lyckades smyga sig upp genom fältet och hon körde i mål på andra plats bakom Halstenrud. Nordgaard slutade trea. – Det var absolut ingen sikt på banan idag. Jag provade att öppna visiret, men det var lika grått ändå, sa Nordgaard efteråt. Torbjörn Lunden Bjerke tog sig i mål på femte plats, och det räckte för att han skulle vinna Scandinavian Master i Seven Racing före Daniel Björk Nordgaard och Ådne Halstenrud. Årets Bestefarvinnare blev Göte Lundblad.

Formula Basic hade även sin säsongsfinal i Factor-X Cup på Kinnekulle. Inför finalen stod det klart att endast Anders G Lindstad och Olav Opås kunde vinna cupen. Opås dök tyvärr aldrig upp, så man kan säga att Lindstad vann på WO. Han behövde inte ens köra racen. Christopher Seander stod i pole, men det var Thomas Guttormsen som tog hand om ledningen i första racet. Han utmanades hårt av Marcus Larsson, Seander och årets stjärnskott; 13-årige Elling Sebastian Aarvik. Larsson var den som attackerade hårdast till att börja med, men han tappade på slutet då motorn började misstända. Både Aarvik och Seander tog sig förbi Guttormsen. Seander lyckades pressa sig förbi Aarvik, men fick vattenplaning och hamnade i gruset. Aarvik vann före Guttormsen och Aleksander T Schjerpen. Larsson hann i alla fall sätta snabbaste tid och han startade därför i pole i andra. Det var dock Aarvik som tog starten. Larsson pressade så mycket han orkade hela racet igenom, men han lyckades aldrig ta sig förbi. Aarvik höll undan och vann före Larsson och Seander. Lindstad vann Factor-X Cup före Opås och Aarvik. I SSK-serien av Formula Basic vann Lindstad före André Andersson och Marcus Larsson.

I Renault Junior Cup hade Gustav Rickhamre en ganska stabil ledning inför finalen, men han hade absolut inte råd med att bryta. Rickard Hansson har varit höstens stora stjärna och han stod i pole. Rickhamre gjorde som vanligt en bra start och han var först under bron. Hansson kontrade redan på andra varvet och lyckades pressa sig förbi Rickhamre genom Kvarnkurvan, men det var inte många millimetrar mellan bilarna. Hansson drog ifrån och vann med 7.8 sekunder före Rickhamre och Kim Andersson. Rickhamre hade ingen anledning att utmana och han tog därmed hand om seriesegern. Andersson slutade tvåa och Hansson trea, endast en poäng efter Andersson. Hanssons fina avslutning på säsongen med tre raka segrar gör att han nu får finna sig att vara favorit till titeln nästa år. – Vi hade motorproblem på Raceweek och renoverade den efter det. Vi fick aldrig samma fart som innan. Hela hösten har varit nervös om det skulle räcka eller inte, sa Rickhamre. – Årets säsong har gått långt över förväntan. Richard har aldrig tävlat i gokart och vi hade därför inte räknat med att vara med i toppen. Årets målsättning var att om möjligt ta en pallplats, sa Richards mamma Kicki. Tim Svenssons föräldrar Kenneth och Anette fick ett specialpris från alla juniorer för att de alltid ställer upp och fixar med allt möjligt.

I heatet för Volvo Original Cup, SSK Klass 1, Beetle Cup och Standard Production stod Erik Jonsson i pole med sin Volvo. De fem första platserna togs av Volvoförare. Jonsson tog starten före Jan Johansson, Jimmy Eriksson och debutanten Ida Ericsson som körde ”Långens” Volvo 850. På femte varvet satte Eriksson in en stöt på Johansson, som snurrade runt. Han träffades i sidan ännu en gång av Eriksson, så att motorfästena gick av och han tvingades bryta. Eriksson bedömdes skyldig till påkörningen och diskades efter racet. Ida Ericsson chockerade både sig själv och alla andra med att köra i mål på andra plats, tillika den bästa placeringen någonsin för en 850 i Volvo Original Cup. Zandy Meurling kom trea. Marcus Söderqvist brukar vara med och utmana i toppen med sin Beetle, men den här gången stämde det inte i regnet och han slutade femma i racet före Jonas Lövstad som var ensam i Standard Production. Jonny Andersson debuterade i Klass 1 med en helt nybyggd Citroën C4. Han vann klassen med en sekund före veteranen Kjell Holgersson. Fredrik Ring tog det lugnt och blev trea, det räckte för honom för att vinna serien i år. Sören Åkesson hade en liten chans att ta guldet, men det försvann helt när han snurrade på första varvet. Han slutade i alla fall tvåa i serien före Ove Ring. I Volvo Original Cup var Erik Jonsson klar mästare redan innan finalen. Jimmy Eriksson slutade tvåa och Jan Johansson blev trea. I Beetle Cup fick vi tyvärr bara se två entusiaster i år. Marcus Söderqvist vann samtliga race före pappa Bosse.

Det avslutande racet innehöll klasserna Yokohama Cup, SSK Classic och SSK Klass 2. Jörgen Adlén lyckades ta pole med sin Classicbil före Eric Persson, Yokohama Cup. Det var en prestation i sig. I det regniga racet kunde dock inte Adlén hålla emot Persson som är en väldokumenterad regnspecialist. – Jag hade inga regndäck med mig, så jag tänkte inte ens starta racet, men frugan tyckte att är du ändå här så är det väl klart att du skall köra, sa Adlén. Persson ryckte ifrån de andra, men Martin Sventén kom smygande. Hans bil gick bara fortare och fortare. Han hade inga problem att ta sig förbi Persson. Även veteranen Ulf Andersson tog sig förbi Persson på slutet. Andersson firar 40 år som racerförare i år! Det blev trassel med tidtagningen på slutet och det tog tid innan resultatlistan blev rätt, men till sist enades man om följande resultat: I Classic vann Ulf Andersson före Jörgen Adlén och Claes Hanström. Hasse Grönlund kom aldrig till start då svänghjulet lossnade på träningen. Grönlund kunde ändå ta på sig kavajen redan innan racet då ingen kunde hota hans seger i alla fall. Han vann serien före Bengt Nordin och Claes Hanström. Reine Bergström hade inga problem att vinna racet i Klass 2 före Kjell Jansson och Claes Frolund. I serien vann Bergström före Ingvar Nilsson och Roger Ekman. Yokohama Cup 1 vann Eric Persson racet före Lars Brandström och Bengt Nordin. De slutade på samma placeringar i serien. I Yokohama Cup 2 vann Sventén före Jan-Eric Lindgren och Kjell Frykås. Även här slutade de på samma sätt i serien. I klass 3 vann Stefan Jacobsson racet före Camarodebutanten Maggan Hagman och ytterligare en debutant; Leif Andersson som kom till start med den mycket ovanliga bilen Sunbeam Rapier. Han har hållit på och bygga på den här bilen sedan 1982! Nu var det alltså premiär. Som väntat var det en del barnsjukdomar. Värst var en obalans i kardanstången som blev värre i farter över 170 km/h. Andersson kommer tillbaka nästa år med en bil som är helt i ordning, lita på det! Björn Davidsson kom inte till start då hans växellåda gav upp redan i kvalet. Han vann ändå serien före Stefan Jacobsson och Stefan Inerud. – Yokohama Cup är perfekt för Camaro Cup-bilar. Bilen passar rakt in i SSK´s reglemente som handen i handsken. Nästa år när den nya Camaron kommer så kommer det att bli många gamla bilar över. En del väljer säkert att flytta över drivlinan till den nya bilen. Jag skulle tippa att man kan köpa en gammal Camaro utan drivlina för 20-30 000 kronor. Sedan kan man t ex köpa en Corvettedrivlina för ca 30 000 kr och vips har du en bil som är perfekt och billig för Yokohama Cup, tipsade Stefan Jacobsson om.

Kvällen avslutades med middag och prisutdelning i alla klasser. Årets SSK-mästare skulle naturligtvis koras och titeln togs i år av Gustav Rickhamre, Renault Junior Cup. Anders Dahlgren delade ut priser i förbundsmästerskapet i racing där Kim Andersson vann före Reine Bergström och Marcus Larsson. Anette Blomqvist fick ett specialpris för att hon alltid förser alla med underbart god mat vid alla tävlingar. Funktionärernas specialpris till årets funktionär gick till SSK´s egna Papparazzifotografer Bengt-Åce Gustavsson (Papparozzi) och Hannele Björemo (Mammarizza). SSK´s ordförande Micke Carlsson uppmärksammades också då han efter två år kommer att lämna klubban vidare vid nästa årsmöte. Han tackade alla för allt i år. Det började tufft, men allt blev bättre under året och med hjälp av krafttag från alla inblandade står SSK väl rustade inför framtiden. Man ser med tillförsikt fram emot nästa säsong som kommer att inledas på Karlskoga Motorstadion. Det som redan är klart för nästa år är en ny klass för gamla Porsche Carrera Cup-bilar samt att den nya Ginetta G50-modellen kommer att köras i Yokohama Cup. Kvällen fortsatte med dans till levande musik till långt in på småtimmarna. Även norrmännen hade fullt ös i eget tält och de trivs bra med SSK. De kommer mer än gärna tillbaka nästa år.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se