Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2012
Ring Knutstorp 2012-07-07 - 2012-07-08

Resultatlistor


Formel 3 Midget Internationell
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 283

Racerapport

Historia i kubik vid Svenskt Sportvagnsmeeting

Knutstorp

Den anrika tävlingen Svenskt Sportvagnsmeeting kördes för 39:e gången på Ring Knutstorp i helgen. Det var 14 heat med både historiska bilar och sportvagnar. Sammanlagt kom över 280 förare till start! Tävlingen blev välbesökt, trots växlande väder och trots att det kördes både STCC och TTA samma helg!

En av de mest kända racertävlingarna i världen, för historiska bilar, körs varje år på Goodwood i England. Det är en handfull svenskar som åker dit och tävlar varje år och de tar med sig sin erfarenhet hem till Sverige och RHK-tävlingarna är som ett slags Goodwood i miniatyr, om man kan säga så om Sveriges största racingtävling! I år fick man med sig en hel klass från England som kör F3 från femtiotalet. Det är mycket enkla bilar med en speedwaymotor på 500cc. Smeknamn på dessa bilar är t ex "Midget" eller "Halvpannor". Per Hågeman och Peter Kumlin är de två svenska förarna som tävlar flitigast både här hemma och utomlands. Nu fick de sällskap av en rad trevliga medtävlare från både England och Danmark.

Brian Joliffe tog pole i en Cooper Mk8 före Glenn Andersson i en Alfa Dana. Richard Bishop-Miller stod trea med sin mycket speciella Revis-Norton med en aerodynamisk kaross. Man visste inte riktigt vad som var bak eller fram på den bilen! Båda racen vanns i stor stil av hemmaföraren Glenn Andersson. Joliffe kom tvåa och Bishop-Miller trea i första racet. I andra racet blev det lite omkastningar i listan. Kent Persson kom tvåa och Per Hågeman kom trea. Engelskmännen bjöds på äkta svensk sommarmat; sill och potatis och senare på kvällen löpte man hela linan ut och bjöd på surströmming. De artiga Engelskmännen åt och konstaterade att det smakade annorlunda...

I heatet för de allra äldsta bilarna fick vi se bilar ända från 1928 och framåt! Björn Almström vann första racet med en MG TC före Magnus Neergaard i en Riley 9 Brooklands och Glenn Billqvist i en Riley TT Sprite. I det andra segrade Neergaard före Ingvar Malm i en Elva Fj och Chappie Bird i en MG K3.

Det vimlar om sportbilar på denna tävling och även klassen för GT-bilar brukar vara som störst varje år just på Knutstorp. Johan Solman (Jaguar E-type) tog pole före Roger Adamsson (Lotus Elan) och Anders Schildt (Austin Healey). Race 1 blev en kamp mellan Schildt och Bengt-Åke Bengtsson i en Lotus Elan där Schildt vann med knappa halvsekunden. Solman kom trea. I andra racet startade Solman bäst, men han fick ge sig mot Adamsson till sist. Schildt kom trea.

Det är jubileum för MG och Lotus Elan som båda fyller 50 år och de hade sina speciella utställningar på området.

Den Racinghistoriska Cupen återkommer efter sommaruppehållet med race på Kinnekulle Ring. Det var några år sedan man var där senast och det är många förare som har väntat länge på att få tävla där igen.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT