Falkenberg Classic Final 2012
Falkenberg 2012-09-07 - 2012-09-09

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 240

Racerapport

Rekordstort Falkenberg Classic

Falkenberg

Det har blivit tradition att finalen för den Racinghistoriska Cupen körs i Falkenberg. I år slog man alla rekord. Närmare 250 bilar på startlinjen och 3000 åskådare! Även Sportvagnsmästerskapet körde sin final denna helg och tillsammans delade man in bilarna i 14 heat!

Ett av de mest händelserika racen hittade vi i heatet för nyare formelbilar med slicks. I heatet hittar vi även Sports 2000, som egentligen är en sportvagn, men rent tekniskt är det nästan en formelbil med kaross. Torgny Johansson var snabbast iväg med sin fina March F2. Han fick dock ingen lugn resa för Sonny Johansson jagade honom ända till mål. Segermarginalen var endast 0.177 sekunder! Joakim Broström kom trea. I andra heatet var Torgny Johansson också snabbast iväg, men man fick hårt motstånd av Lars Clasen. Tyvärr slog de ihop med varandra på startrakan. Clasen bröt direkt, men Johansson linkade tillbaka till depån med punktering. Han bytte däcket snabbt och var snart tillbaka i racet och påbörjade sin uppkörning. Det blev ett nytt par som kämpade om ledningen. Torgnys son Dan kämpade mot Bo Bröndum. Bröndum var starkast till sist och han vann med 1.9 sekunder före Dan Johansson. Sonny Johansson snurrade i starten, men gjorde en fin uppkörning och slutade trea.

I Sports 2000 gjorde Anders Fredricsson sitt årliga besök i RHK. (Han tävlar i England till vardags.) Han vann direkt före teamkompisen Rickard Adestam. Dagfinn Larsen kom trea. I andra racet vann Adestam före Lars ”Vegas” Johansson och Ulf Lindberg.

Även i Formel Ford blev det händelserikt. Fredrik Fogelberg kraschade redan på den fria träningen då han vejde för en långsammare förare. De lyckades dock få ihop bilen igen, men de hade ett annat problem. Fogelberg rasade sin motor vid förra tävlingen och reservmotorn hade inte alls samma kraft. Anders Flodegård vann första racet från pole före Niklas Jonsson och John Thim. I andra racet var det Flodegård och Oscar Thim som hade en fight om segern. Flodegård bromsade på sig och for av i sandfållan. Thim hade segern i sin hand, när han också bromsade på sig! Flodegård vann racet före Thim och Jonsson och gick därmed om Fogelberg och vann serien i år.

I Formel Vee startade Johan Lund från pole, men det blev ändå veteranen Christer Ericsson som vann racet före Stefan Persson och Per-Åke Beijersten. Lund tittade för mycket i backspegeln och körde av… I andra racet var det ny fight om ledningen mellan Ericsson och Lund, men även denna gång var Ericsson vassast. Han vann före Persson och Patrik Åström.

De läckra förkrigsbilarna bjöd på fin körning. De startar efter ett handicapsystem så det kan se lite förvirrande ut på banan, men den som är först i mål är den som vinner och det blev Glenn Billqvist före Janne Hansson och Roy Palm i första racet och i andra var det Palm före Magnus Neergaard och Hansson.

I 1000cc cupen stod Mikael Mohlin i pole, men när första racet var över var det Lars Davidsson som stod som segrare före Tommy Jagerwall och Reinhold Daubner. – Jag startade från sjätte rutan och står man så långt bak har man inte en chans att vinna i 1000cc Cupen längre, konkurrensen i toppen är stenhård, sa Jagerwall som startade från pole i andra. Det kom in en dimbank med fint strilregn när de körde sitt andra race. Jagerwall trivdes som fisken i vattnet och han byggde upp en betryggande ledning, men efter ungefär halva loppet parkerade han plötsligt. Det hade blivit kortslutning och det brann under instrumentbrädan. Mohlin vann före Davidsson och Staffan Runius. Daubner gjorde en spektakulär snurrning i chikanen sedan axeltappen brustit på hans vänstra bakhjul.

I heatet för de större standardvagnarna före 1965 vann Lars Esselius första racet före Peter Kaiser och Pekka Nyström. I det andra vann Esselius igen före Victor Israelsson och Kaiser.

I GT-heatet vann Johan Solman före Thomas Henrysson, som luftade sin fina Cobra Daytona. Per Broberg kom trea. Solman tog ledningen i andra racet, men Henrysson försökte hänga på. Han bromsade dock för sent och fick ta vägen över sandfållan. Efter denna utflykt åkte han till depån och bröt loppet… Broberg slutade tvåa och Roar Eriksen kom trea.

Heatet för nyare standardbilar mellan 1966-1971 fick samma förartrio på pallen i båda racen; Kennet Persson före Rikard Hasselblad och Lennart Bengtsson. Vi fick se många fina rariteter, men en stack ut lite extra. Det var en Ferrari 365GTB/4 som kördes av Tim Summers från England. Han hade totalrenoverat bilen som var fantastiskt fin att se på. Bilen ägdes från början av Ulf Bohman från Varberg som drev teamet Scuderia Barbarossa. Falkenberg var hans hemmabana, varför Summers tyckte det var kul att få köra just här i Falkenberg. Det var inte fråga om någon uppvisning. Summers gasade på ordentligt och slutade sexa och femma.

I heatet för nyare standardbilar mellan 1972-1981 har Rolf ”Myggan” Nilsson varit en hård nöt att knäcka för de andra förarna i år. Han har vunnit sex av åtta race inför finalen. Han har haft hårt motstånd av far och son Berger samt Tomas Hall, men den gamle Rallycrossmästaren har hållit motståndarna stångna! I första finalheatet hade Anders Berger tagit pole med nästan en sekund före ”Myggan”. Berger tog hand om kommandot direkt i racet och drygade sakta men säkert ut sin ledning och han vann till sist med sex sekunder före ”Myggan”. Claes Paulsson kom trea. Berger stod i pole även i andra racet, men nu var det ”Myggan” som var snabbast i väg. Berger låg aldrig mer än en billängd bakom honom, men han hittade aldrig en lucka för att köra om. På sista varvet gjorde han ett sista desperat försök i Nyhemskurvan, där de låg jämsides, men närmare än så kom aldrig Berger som fick ge sig med 0.2 sekunder. Paulsson tog en ny tredjeplats. Vi fick se ett par veteraner göra upp strax bakom täten. Rune Tobiasson debuterade i racing-SM för precis 50 år sedan och nu körde han Bosse ”Emma” Emanuelssons fina MER-BMW. Detta var sista racet någonsin för den bilen som nu kommer att hamna på museum där den får sällskap av bland annat Tobiassons BMW 3.5 CSL, som pensionerades tidigare i år. 87-årige Erik Berger var naturligtvis också med. Det är 50 år sedan han tog sitt första SM-guld och det är 65 år sedan han tog sin licens!

Årets mästare körde en Saab 750 GT-61 i den äldre delen av 1000cc Cupen och han heter Hans Eklund. Han vann alla race utom ett i år.

Vid senaste helgens racingtävlingar på Falkenbergs Motorbana delade arrangören, Falkenbergs MK, ut tävlingsprogrammen gratis till publiken. Istället för att betala för programmen fick besökarna lägga vad de ville till Barncancerfonden. Det var få bland de drygt 3000 betalande åskådarna som tog något program utan att betala. Resultatet blev nämligen 13.061 kronor, som nu oavkortat går till Barncancerfonden.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT