Falkenberg Classic Final 2010

Falkenberg 2010-09-24 - 2010-09-26

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965 över 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 217

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

RHK-final i Falkenberg

För sjätte året i rad kördes finalen för den Historiska Racing Cupen på Falkenbergs snabba bana. Finaltävlingen lockar fler och fler besökare för varje år, precis som hela cupen i sig. I år kom det 226 bilar till start, vilket gör tävlingen till en av de allra största i Sverige i år.

Klassen Sports 2000 var väldigt populär i Sverige, och i hela Europa för den delen, i början av åttiotalet. Det var en Sportbilsklass med enhetsmotor från Ford. Mycket av mekaniken togs från Formel Ford 2000 och en rad tillverkare hängde på, som t ex Lola, Tiga & Royal. Kända svenskar som gjorde sig ett namn i klassen var den senare Le Mansvinnaren Stanley Dickens och Leif Lindström, som efter ett par år i klassen bytte till F3 och blev svensk mästare direkt. Klassen bjöd på jämn och tät racing och var en bra plantskola. Som så många andra klasser hade den sin storhetstid och sedan somnade den in. För några år sedan togs den upp i den Historiska Racing Cupen och nu har den fått ett nytt liv.

Årets tävlingssäsong har varit en tvekamp mellan Niklas Johansson och Joakim Bergman, som båda vunnit klassen förut. Johansson vann 2007, men hade sedan sabbatsår två år då han var mekaniker i Porsche Carrera Cup istället. Bergman vann 2008 & 2009 och var således varm i kläderna. I finalen var det dock den ständige trean i år, Dagfinn Larsen, som tog pole före Johansson och Bergman. I första racet var det Johansson som drog det längsta strået, men han pressades hårt på slutet av Lars-Gunnar "Vegas" Johansson. Segermarginalen var endast 0.8 sekunder. Bergman slutade trea. Bergman satte snabbaste tid och startade således i pole i andra racet. Lyckan blev dock kortvarig. Johansson tog snart över ledningen, som han höll ända till mål. Bergman skuggade honom, men fick aldrig riktigt slagläge. Larsen slutade trea. Johansson vann fem race mot Bergmans fyra, men Bergman vann klassen.

En av racinghistoriens verkliga rekryteringsklasser, ända sedan 1967 är Formel Ford. Alla de stora Formel 1-förarna gick från gokart till Formel Ford och vidare upp i klassystemet. Tyvärr finns inte Formel Ford kvar i Sverige i sin moderna tappning, trots att det så sent som 2005 var det största startfältet i världen i Sverige med 31 bilar. De gamla bilarna med Kent-motorer mellan åren 1967-1990 återfinns i den Historiska Racingserien och är där indelade i fyra olika tidsperioder. Det är väldigt många bilar som har hittat tillbaka till tävlingsbanorna och då som nu erbjuder klassen tät och fin racing till en rimlig peng.

Segrarna i år har tagits av Henrik Hansson, Pentti Hildingsson, Niklas Jonsson och senast i Våler; Fredrik Fogelberg som ledde serien inför finalen. Anders Flodegård stod i pole före Fogelberg. Första racet vanns tämligen enkelt av Hansson före Flodegård och Fogelberg. Historien såg ut att upprepa sig då ställningen var densamma en bra bit in i race två, men Fogelberg var på hugget och bromsade sig snyggt förbi Flodegård upp på andra plats. Ställningen höll sig i mål, men marginalen var endast 0.2 sekunder till Fogelbergs fördel.

Fogelberg vann därmed hela Formel Ford-klassen, trots att han bara har tävlat i bil i två säsonger. Han är bara 21 år och det är ovanligt att en så ung förare väljer att satsa på historisk racing. - Jag började med att tävla med radiostyrda bilar och för ca 10 år sedan var jag med i Sverigeeliten. Jag provade en gokart för ett par år sedan, men jag bestämde mig för att jag ville köra formelbil. I Sverige finns det inte så många alternativ. Antingen kan man köra Formula Renault, men det är alldeles för dyrt, eller så kan man köra historisk racing. Jag kör en Reynard från 1985 som från början kördes av F1-föraren JJ Lehto, sa Fogelberg.

I den totala RHK-Cupen har Roger Adamsson varit i solklar ledning hela året och han hade vunnit alla race inför finalen. Men reglerna säger att man måste räkna bort sina två sämsta resultat och därmed hade även Tommy Jagerwall chansen att utmana Adamsson. Jagerwall missade två race på grund av sjukdom, och var därför piskad att vinna båda finalracen. Något som låg Adamsson i fatet var att det var för få medtävlare i tävlingen på Våler så han fick, trots sin dubbelseger, inte full poäng. Han var därför också tvingad att vinna båda sina race. Jagerwall, som dessutom är regerande mästare, tog det med ro. - Vinner jag så vinner jag och i så fall är det en ren bonus. Eftersom jag var sjuk och missade två race har jag inte räknat med att försvara min seger i år, sa Jagerwall. Adamsson var lite orolig. - Blir det regn har jag inte en chans, men om det är torrt skall det nog kunna gå, sa Adamsson. Jagerwall vann sina båda heat, medan Adamsson, trots torr bana, blev tvåa i båda sina heat. Det innebar att Jagerwall försvarade sin titel. Årets prisceremoni kommer som vanligt att hållas i slutet av november i Karlsborg.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Final för Sportvagnsmästerskapet i Falkenberg

Årets final i Sportvagnsmästerskapet kördes som vanligt i Falkenberg. Årets stora glädjeämne är Roadsport C som ökat så mycket i antal förare i år att de har fått ett eget heat. De flesta bilarna är av märket Mazda Miata och dessa kör även ett eget mästerskap som heter MX5-Cup. Henrik Pihl hade en felfri helg där han tog pole och sedan vann båda racen. Bakom honom var det dock stenhårt. Robert Serwanski och Andreas Halbig kämpade friskt och turades om att ligga tvåa. Det var Serwanski som drog det längsta strået i båda racen.

I Roadsport A och B-heatet hade Christer Almqvist pole, men han fick se sig passerad av Lars Macklin i första racet. Kent Johansson kom tvåa och Henric Månsson trea. Almqvist kom först på fjärde plats. Det blev en ännu tuffare kamp i andra racet där till sist Henric Månsson vann före Johansson och Almqvist. I Roadsport B vann Max Lindblom det första racet före Anders Eriksson och Rolf Dawidzon. I andra racet vann Eriksson före Dawidzon.

I Modsport hade Joakim Granfors utmanat sig själv genom att anmäla sig till Modsport 1. Han hade redan vunnit Modsport 2. - Jag ville prova vad jag kan åstadkomma, men det är lite synd om jag skulle bryta min fina segertrend, jag har vunnit 17 race på raken inför finalen, sa Granfors. Villy Zielinski hade pole och det var han och Granfors som hade en duell racet igenom. Granfors lyckades ta sig förbi mot slutet, men i samband med en varvning passade Zielinski på att återta ledningen. Granfors hann inte svara. Han gav allt på upploppet, men fick ändå se sig slagen med 0.245 sekunder! Jaan Tolli kom trea. I Modsport 2 vann Douglas Wichers före Bo Johansson och Mats Hildingsson. I andra racet startade Granfors i pole. Han tog starten och lyckades sedan hålla Zielinski bakom sig hela vägen till mål. Han vann med 0.34 sekunder. Jaan Tolli startade lite avvaktande, men fick bra fart på slutet. Han närmade sig mer och mer och satte tävlingens snabbaste varv, men det räckte inte riktigt. Han blev 1.3 sekunder efter i mål... - Hade jag fått 10 varv till så hade jag vunnit, sa Tolli efteråt. Bo Johansson var fyra totalt och segrare i Modsport 2 före Hildingsson och Wichers.

Clubmanheatet blev ändå det tuffaste och mest publikvänliga av alla Sportvagnsheaten denna gång. Petter Berger tog pole före heatets enda RS-bil som kördes av Peter Eriksson. Eriksson tog starten. Berger åkte av redan på första varvet. Han fortsatte racet, men var långt efter. Stefan Mumm och Henrik Andersen hade en hård fight om andraplatsen i heatet och förstaplatsen i Clubmanklassen. Mumm vann till sist före Andersen och Flemming Bendixen. Andersen hade bästa varvtid och startade i pole. Han gjorde en kanonstart och drog i från det övriga fältet. Inte ens Eriksson i sin RS orkade hänga med. Mumm hade en hård fight med Berger där Berger gick segrande ur den striden. Andersen vann med 4 sekunder före Eriksson och han vann Clubman före Berger och Mumm som satte snabbaste varvtid.

- Det har varit lite klent med deltagandet totalt sett under året, men vi har fått flera indikationer på att det ser mycket bättre ut med antalet tävlande inför nästa säsong, sa SPVM´s ordförande Jan Nordgren.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se