Antal startande: 170
The race report can be written in different languages.
Mästarna korade under Falkenberg Classic
Falkenbergs Motorklubb arrangerade Falkenberg Classic och bjöd på både åska, regn och spännande race. Racerhistoriska klubbens Riksmästerskap var en av alla mästerskap som skulle avslutas.
Formel Vee
Formel Vee körs i tre underkategorier och alla körs i olika heat. I heatet för kategori C (1969-1971) blev det två otroligt spännande race. Pontus Bencsik, Jan Lindqvist, Stefan Nilsson och Johan Lund bjöd på otroligt tät racing med många omkörningar. Efter halva loppet lyckades Bencsik skapa sig en liten lucka medan de andra tre fortsatte sin interna kamp. Det blev Lindqvist som tog andraplatsen till sist före Nilsson och Lund. Andra racet bjöd på lika tuff körning. Tyvärr försvann Nilsson redan efter fyra varv sedan växellådan gett upp. Lund tappade också tätkänningen. Bencsik och Lindqvist fortsatte att duellera om ledningen. Lindqvist bromsade sig förbi med låsta hjul vid ett par tillfällen, men varje gång lyckades Bencsik svara och det blev återigen Bencsik som vann före Lindqvist och Lund. Då Bencsik inte är medlem i RHK i år gick ändå maxpoängen till Lindqvist som därmed plockat maxpoäng i de åtta senaste racen och därför kunde utropa sig till den totala RHK-mästaren 2025!
I B-klassen var det kamp om segern mellan Rasmus Bencsik och Fredrik Häger där Bencsik tog hand om segern före Fredrik Häger och Helena Häger. Det blev samma kamp och samma resultat även i andra racet. Helena Häger vann RHK Lady Cup före Anna Lund och Michaela Månlycke.
Formula Slicks
I Formula Slicks startade Torgny Johansson från pole. Han ledde första racet från start till mål, men han får det allt svårare att värja sig mot de modernare F3:orna. Peter Lill-Orsa Bohlin och Tobias Alriksson var hack i häl hela vägen till målet. När de körde andra racet var det regnigt och blött. Johansson tog starten, men sedan hade han svårt att försvara sig. Det bet inte alls på det hala underlaget och han fick släppa flera bilar förbi sig. Det blev Alriksson som klev fram och vann före Bohlin och Nicklas Nilsson. Alriksson blev därmed årets Riksmästare i historisk formelbil.
Formel Ford
Formel Fordarna bjöd också på spännande race där de fyra första förarna gick i mål inom två sekunder. Bengt Lofthammar vann före Peter Carlsson, Anders Lofthammar och Pentti Hildingsson. Hans Hillebrink vann Formel Vee D före Bo Paulson och Tommy Johansson. I det andra racet regnade det ordentligt och då trivs Hillebrink. Han var klart snabbast på banan och han ledde stort till motorn började låta illa och på det elfte varvet tvingades han parkera. Anders Lofthammar vann med 25 sekunder före Bo Paulson (Formel Vee D) och brodern Bengt Lofthammar.
1000cc Cupen
Andreas Ante Rönnberg går från klarhet till klarhet. Nu var han snabbast i kvalet i 1000cc Cupen före regerande mästaren Jonas E Pölda. Men Pölda fick ett rejält motorras. Hans Beckert tyckte att det var trist om Pölda skulle behöva se finalen från läktaren varför han lånade ut sin bil till Pölda. Pölda blev rörd av att ha så snälla kompisar. Han fick starta sist i racet, eftersom han hade bytt bil. Han körde ganska snabbt upp sig tredjeplatsen, men sedan var avståndet för långt till tätduon. Torbjörn Andersson vann racet före Rönnberg. I det blöta andra racet var det samma trio i täten, men nu fick Pölda starta från tredje startrutan och han var därmed med i matchen från start. Rönnberg var i en klass för sig. Han vann med 55 sekunder före Pölda och alla andra förarna blev varvade!
Standard & GT före 1965
Det var varit en trend i år att Standard och GT före 1965 har kört sina race tillsammans. Samarbetet har fungerat bra och vi har fått se många fina race. Första racet kördes på torr bana och detta gynnade GT-bilarna där Nikolaj E Mortensen vann före Reine Bergström och Bengt-Åke Bengtsson. Hans Beckert var bästa standardbil, men han kom först på sjunde plats totalt. Beckert vann standard före Joakim Frid och Christer Folkesson. Även detta heat fick köras i ordentligt regn under söndagen, men då blev det omvända roller. Kojorna rundade alla GT-bilar. Beckert körde om ett gäng bilar och tog ledningen redan efter ett varv. Han vann före Folkesson och Frid. Bergström var bästa GT-bil på sjätte plats. Han vann före Mortensen och Bengtsson. Beckert blev Riksmästare i Historisk Standard.
Standard & GT 1966-2000
I det nyare Standard och GT-heatet skulle hemmaföraren Tomas Hall avrunda sin långa racingkarriär, men ödet ville annorlunda
Efter kvalet upptäckte teamet att kamremmen var skadad och det fanns stor risk att den skulle gå av om han körde racen. För att undvika ett dyrt motorras valde Hall att avstå sitt sista race. Mycket trist avslutning, men han kanske gör som sin gamla mentor Erik Berger och gör om finalen nästa år i stället?
Mikael Mohlin var tillbaka med sin vassa SAAB Sonett III och han startade från pole. Han har ett klart handikapp att det är svårt att komma iväg ordentligt i starten med en framhjulsdriven bil och mycket riktigt tappade han många placeringar direkt, men det var allvarligare än så för han körde direkt till depån och bröt loppet! Arvid Viktorsson fick tampas med Bo Warmenius och Gunnar Arestav om ledningen i stället och Viktorsson lyckades hålla undan och vinna före Warmenius och Arestav. Molin fanns med på startplattan till det andra racet, från sista startposition. Han plockade bil efter bil och efter några varv hade han tagit ledningen i loppet. Han kunde dra ifrån och vinna före Warmenius och Viktorsson. Viktorsson blev Riksmästare i Historisk GT.
Formel Äldre
De äldsta bilarna körde ett eget heat som bestod av Formel Junior och Förkrigsbilar. Juniorbilarna är betydligt snabbare än de äldsta bilarna och det blev många varvningar. Michaela Månlycke vann före Hans Hillebrink och Johan Lund. Roland Haraldsson var bäst bland förkrigarna före Peter Kumlin och Håkan Håkansson. Det andra racet kördes på en blöt bana och då var inte skillnaden lika brutal som i första racet, men Månlycke lyckades ändå varva alla förare när hon vann före Lund. Magnus Neergaard vann förkrigsklassen före Kumlin och Björn Stensson.
Nu kan förarna se fram emot årsfesten som i år kommer att hållas i Karlskrona den 15:e november.
Sportvagnsmästerskapet avgjort Samuel Johansson blev mästaren 2025
Sportvagnsmästerskapet 2025 avgjordes under Falkenberg Classic. Samuel Johansson hade en näst intill perfekt säsong där han tog elva segrar. Enda plumpen var drivaxelbrottet i Anderstorp och tillika lite elstrul som hindrade honom att vinna det andra racet. 416 poäng skrapade han ihop sammanlagt när han vann Verktygsboden Modsport 1. I och med att inte Jonas kunde köra finalracen var Johansson redan mästare när finalen startade. Han hann till och med gå på bröllop under helgen
Jansson slutade tvåa och Bengt Johansson blev trea.
Oljemagasinet MX-5 Cup avgjordes under finalen
I Oljemagasinet MX-5 Cup var det strid på kniven ända in på mållinjen! Jonas Wenklo tog kommandot i Modified redan från start då han hade en teoretisk chans att vinna mästerskapet om saker och ting gick hans väg. Bakom honom kämpade Christoffer Waern med Martin Ling. Ling ledde länge, men Waern lyckades med en riktig brutal omkörning på yttern genom Ginstkurvan. Men några varv före mål var det en förare som kraschade i just Ginstkurvan och det blev gulflagg. Waern kom ikapp några varvade förare och han inväntade att få passera den gröna flaggan innan han kunde köra om dem lagligt. Ling låg lite bakom och kunde tajma farten så att han passerade Waern strax efter grönflaggan, eftersom Waern tappade lite momentum. Waern försökte förtvivlat återta andraplatsen, men eftersom det var gulflagg i hans favoritkurva blev det ingen mer chans. Wenklo vann racet före Ling och Waern och därmed var det klar matchboll till Ling inför årets sista race. Waern gjorde vad han kunde. Han tog ledningen och vann finalracet före Ling och Wenklo, men Ling visste att det inte skulle räcka för Waern. Ling vann Modified med fyra poäng före Waern med Wenklo som trea.
Ordningen återställd i MX-5 Standard Cup
Regerande mästaren i MX-5 Standard Cup, Maximilian Egfors, tappade ledningen i cupen efter bromshaveriet i Anderstorp. Det var i stället Per Molin som ledde inför finalen. Men Egfors gjorde vad han behövde, han vann båda finalracen och försvarade därmed sin titel före Molin och Brian Sexton. MX-5 Racing Club uppvaktade Inge Jonsson med blommor och pokal då han väljer att lägga hjälmen på hyllan efter 50 år på racerbanan.
Revanch och brutna mästare i Roadsport
I Roadsport fick vi uppleva både det ena och det andra. Jerker Flink hade en nästan perfekt säsong, men fick ändå lite smolk i glädjebägaren i finalen. Han hade vunnit alla race under säsongen (förutom att han blev utesluten i premiären med för lätt bil). Han ledde första finalracet, men när sista varvet startade kom han rullande längs målrakan och parkerade då kardanaxeln hade gått sönder. Det gjorde inget att han inte kunde köra sista racet, han blev mästare i Roadsport A i alla fall före Magnus Mårtenson och Gunnar Östlund, som avrundade säsongen med en seger i klassen. I Roadsport B gav Max Lindblom bort sin serieseger i och med att han inte dök upp i finalen. Niklas Falk tog full pott och vann därmed klassen före Lindblom och nykomlingen Maja Lundqvist. Christoffer Waern fick sin revansch då han vann Roadsport C. Waern och värste konkurrenten David Stomberg tog var sin seger i finalen, men Waern tog sju segrar under säsongen. Stomberg kom tvåa i cupen före Lennart Krüger.
Mera Modsport
I Verktygsboden Modsport II hade Peter Andersson en riktigt lyckad helg. Med dubbelseger i finalen lyckades han klämma sig förbi årets stjärnskott, Philip Stjernberg, som fick nöja sig med andraplatsen. Mikael Wiklund kom trea. I Verktygsboden Modsport III hade Fredrik Åkerman en nästan lika perfekt helg som Samuel Johansson. Åkerman tog åtta segrar under året och blev näst bäste poängplockare totalt. Hade han inte kört av i första finalracet hade han tagit lika många poäng som Johansson (om han hade vunnit det racet också).
RS & Clubman
Tyvärr är det ganska tunt med de riktiga sportvagnarna i RS & Clubman. Men de som kör bjuder på sevärda och spännande fighter. Kalle Bergman avrundade året med dubbelseger i finalen i RS2-klassen, men det hjälpte inte när pappa Erland plockat fler poäng under säsongen så att han kunde vinna serien före Kalle och Göran Håkansson. Peter Gustafson körde endast ett race under året, men det räckte för att vinna RS1-klassen före Johan Kylberg som tvingades bryta sitt enda race i år
I Clubman har nykomlingen Alexander Lindahl visat framfötterna. Han vann före veteranen Stefan Deleuran Mumm.
Nu väntar en lång vinter med mycket tid i garagen.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se