Antal startande: 198
The race report can be written in different languages.
Stor tävling i Anderstorp med historiska bilar och sportvagnar
Riksmästerskapet i Historisk Racing intog Scandinavian Raceway tillsammans med Sportvagnsmästerskapet och långlopp för danska och norska bilar! 200 förare kom till start.
Standard & GT före 1965
Dagarna innan tävlingen slog man ihop alla GT och Standardklasser före 1965 till ett enda stort mäktigt heat. Inför tävlingen var det över 40 bilar anmälda, men när kvalet väl hade avverkats var det 37 bilar som kom till start. Reine Bergström körde absolut på gränsen med små fina uppställ hela tiden och ingen kunde stoppa hans framfart i Lotus Elanen. Tommy Bencsik kom tvåa i en likadan bil liksom trean Bengt-Åke Bengtsson. Det blev samma palltrio även i andra racet.
Viktor Israelsson blev bästa standardbil på en total tredjeplats före Per Wallin och Christer Folkesson. Mustang, Galaxie och en hundkoja! I andra racet vann Israelsson före Lars Esselius och Wallin. Jonas E Pölda vann 1000cc Cupen före Andreas Ante Rönnberg och Torbjörn Andersson i båda racen.
Formula Slicks
Formula Slicks blev en historisk tävling då vi fick se 14 F3:or på en gång i RHK, troligen rekordmånga i RHK? Torgny Johansson i sin F2:a var snabbast i kvalet, men redan efter ett par varv lossnade en mutter till växelspaken och han tvingades bryta. Peter Lill-Orsa Bohlin vann racet före Henrik Persson och Tobias Alriksson. Johansson startade sist i andra racet och han trodde inte själv att det skulle gå att köra upp sig genom fältet, men han satte högsta fart och plockade bil efter bil. Han lyckades ta sig ända upp till ledning och vinna racet före Bohlin och Persson! Johansson satte dessutom helgens klart snabbaste varv med tiden: 1:34.779!
Standard & GT 1966-2000
Det nyare standard och GT-heatet bjöd också på ett stort startfält med stor blandning av bilar. Jari Konola vann totalt med sin Barracuda från 1966-71 före Arvid Viktorsson och Bo Warmenius. I 1972-2000-klassen vann Mads Leth Sörensen före Claes Andersson och Per Leth Sörensen. I det andra racet försvann förarna en efter en. Warmenius vann 1966-71 klassen före Viktorsson och Wåge Sörman. Andersson vann 1972-2000 före Tomas Hall och Dan Johansson.
Formel Vee
Formel Vee bjuder som alltid på stora startfält och spännande körning. Denna gång kryddad med Michaela Månlycke i en Formula Junior. Juniorn är visserligen äldre än Formel Vee-bilarna, men mera trimmad. Hon startade från pole, men hade svårt att komma iväg i båda racen så hon fick kämpa sig upp till ledning, vilket hon klarade och därmed kunde kampen om Formel Vee fortsätta som vanligt. Inledningsvis var det en kamp mellan Janne Lindqvist, Pontus Bencsik, Robert och Sami Lindholm. Sami försvann efter en avåkning och Robert fick tidstillägg för omkörning under gulflagg. Bencsik stod som segrare till sist före Lindqvist och Robert Lindholm. Det blev samma utveckling i andra racet där Bencsik tog en ny seger före Lindqvist och Sami Lindholm. I B-klassen vann Fredrik Häger före frun Helena och Anna Lund, som tog sin första pallplats. Det blev precis samma prispall även i det andra racet.
Formel Ford
Formel Ford tillsammans med Formel Vee D bjöd också på fina race. Henry Sandblom vann första racet före Pentti Hildingsson och Bengt Lofthammar, men det var Peter Carlsson på fjärdeplatsen som satte det snabbaste varvet och därmed fick starta först i andra. Carlsson förvaltade detta på bästa sätt då han vann före Lofthammar och Hildingsson. Hans Hillebrink vann Formel Vee D före Johan Lund och Bo Paulson i båda racen.
Stora startfält när Sportvagnsmästerskapet tävlade i Anderstorp
Årets näst sista deltävling i Sportvagnsmästerskapet kördes på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Över 80 Sportvagnar fanns på plats.
Oljemagasinet MX-5 Cup
31 bilar rullade ut till start i Oljemagasinet MX-5 Cup. I den modifierade klassen hade Jonas Wenklo pole, men han utmanades direkt av Philip Winquist, som snart övertog ledningen. Wenklo gav sig inte så lätt och han skuggade Winquist ända in över mållinjen. Christoffer Waern hade inte riktigt tillräcklig fart för att kunna utmana och han fick nöja sig med tredjeplatsen. I det andra racet var det Martin Ling som utmanade Winquist om ledningen. Winquist kunde hålla undan och vinna igen med Ling bara 0.4 sekunder bakom. Thomas Ohlsson tog hand om tredjeplatsen.
I standardklassen hade den regerande mästaren Maximilian Egfors varit snabbast i kvalet, men när han rullade ut till det första racet fick man se att det läckte olja från bromsoket. Han tvingades därför avstå första racet! Efter ett tight race stod Brian Sexton som segrare knappt före Lars Hultman och Per Molin. Egfors fick hjälp att fixa bromsoket av Christer Pernvall, Gunnar Persson, Thomas Loket Ohlsson samt bröderna Mikael och Joakim Birgersson så att han kunde starta sist i andra racet. Han fick en tuff uppgift att försöka köra upp sig genom fältet och det blev inte enklare när halva racet kördes bakom säkerhetsbilen! Hultman snurrade bort sig medan Sexton tog en ny seger i klassen före Molin och en vilt spurtande Egfors som tog sig ända upp till tredje plats! Egfors har uppmärksammats för sina fina körningar de två senaste åren och har fått möjlighet att hoppa in i finalen för Porsche Sprint Challenge på Mantorp nu i september.
Verktygsboden Modsport
Verktygsboden Modsport ställde också upp med ett imponerande startfält. I sista stund fylldes startlistan på av de två lokala Ferrariförarna Ingvar Mattsson och Tommy Lindroth. Samuel Johansson har varit årets gigant i klass 1, men under fredagens träning fick han det tufft mot de båda Ferraribilarna. Johansson och hans team gick igenom bilen och försökte ställa in den optimalt och det lyckades, för Johansson tog pole i kvalet. Det var dimmigt och fuktigt när de rullade ut till racet och Johansson värmde däcken ordentligt, men precis innan uppvärmningsvarvet var slut brast en drivaxel tvärt och han tvingades rulla in i depån, mycket snopet.
Det blev en kvartett med Mattsson, Lindroth, Jan Brunstedt och Jonas Jansson som fightades om segern under racet. Det blev Mattsson som lyckades pressa sig fram och vinna knappt före Jansson, Brunstedt och Lindroth. Johansson lyckades få tag i en ny drivaxel som fick transporteras i ilfart till banan. De hann byta i tid för att vara med i andra racet, men då fick han givetvis starta sist. Det blev en bedrövligt dålig start där fältet var väldigt utspritt. Johansson hade inte ens kommit in i Karusellkurvan när starten gick. Han var därför väldigt långt efter redan från början. Men vilken uppkörning han bjöd på! Johansson var fyra sekunder snabbare än resten och han avverkade bil efter bil. Efter några varv var han ikapp ledarklungan och han satte in stöten direkt. Han tog Mattsson mitt i karusellen och han försökte klämma sig förbi Jansson in i sista kurvan. Det blev en lätt sammanstötning, men Johansson släppte av så att inte Jansson snurrade. Han tog ett omtag och tog sig upp i ledning. Han ledde som mest med elva sekunder, men då började elektroniken krångla och bilen dog! Johansson lyckades få fart på bilen igen, men då hade han ramlat ned till fjärde plats. Han lyckades med en sista omkörning på sista varvet för att ta tredjeplatsen. Vilket race!
I klass två lyckades Philip Stjernberg vinna knapp före Peter Andersson och Andreas Ekvall. Det blev samma palltrio även i andra racet. I Klass 3 vann Fredrik Åkerman före Anders Eriksson och Anders Ekdahl. I andra racet vann Eriksson före Åkerman och Ekdahl.
Roadsport
I Roadsport är det ingen som rår på Jerker Flink, i synnerhet inte på en så stor och snabb bana som den i Anderstorp när han kan sträcka ut ordentligt. Han vann med 41 sekunder i första racet och 37 i andra. Magnus Mårtenson var tvåa i Roadsport A i båda racen medan Gunnar Östlund och Jesper Markusson tog var sin tredjeplats. I Roadsport B var det bara tre bilar till start. Max Lindblom vann båda racen medan debutanten Maja Lundqvist och Niklas Falk turades om de andra pallplatserna. I Roadsport C fick vi se många förare som dubblade med MX-5 Cupen. Philip Winquist vann det första racet före David Stomberg och Jonas Wenklo. Winquist vann även det andra racet, nu före Christoffer Waern och Stomberg.
RS & Clubman
RS & Clubman var tyvärr det glesaste heatet denna helg, trots det fick vi se en del kamp mellan Erland Berggren och Peter Eriksson. Kalle Berggren vann båda racen i RS2-klassen. Erland Berggren kom tvåa före Eriksson i första racet. Eriksson kom tvåa i andra racet sedan Erland tvingats bryta. Alexander Lindahl var ensam förare i Clubman.
Det blir inte mycket tid att skruva för förarna för redan helgen 12-14 september körs finalen under Falkenberg Classic.
Nytt samarbete inlett mellan B-Zero Racing och Citroën C1 Scandinavia i Anderstorp
Under Anderstorp Race Festival på Scandinavian Raceway kördes i helgen tävlingar för RHK, SPVM samt B-Zero Racing och Citroën C1 Scandinavia från Danmark.
De danska bilarna följer det belgiska reglementet, som är lite friare än det engelska som B-Zero Racing följer. Men det är inte större skillnad att det gick bra att köra tillsammans. I kvalet skilde det drygt två sekunder mellan den snabbaste dansken och Arild Andersen som var snabbast i B-Zero Racing på en total tredjeplats.
I racet blev det dock än mer tydligt att de danska bilarna var snabbare och de belade de fem första platserna i mål. Andersen vann B-Zero Racing, dryga minuten efter segraren efter 20 varv och 45 minuters körning. Duon Jon Renström och Dan René Larsen kom tvåa och Dag Wasmuth kom trea.
Det andra racet kördes i 55 minuter och vi såg en liknande utveckling under racet och det blev exakt samma prispall i B-Zero Racing.
Då racet fungerade så bra pratade man redan om att köra fler tävlingar ihop med danska och norska bilar till 2026.
Svenska Bilsportförbundet tog en närmare titt på tävlingen för det är nämligen på gång att släppa in B-Zero Racing även i Sverige. Detta arbete påbörjades redan 2020, men när Pandemin slog till lades projektet i malpåse. Då bilarna även används i rally i Norge har man velat få in klassen i rally i Sverige också.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se