RHK-Final Anderstorp 1994
Scandinavian Raceway 1994-09-17 - 1994-09-17

Resultatlistor


Classic Formula
  Race

Formel Äldre
  Race

GT/GTS -1965
  Kval
  Race

Standard-1965
  Race

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Race



Antal tävlande: 40

Racerapport

Denna tävling gick tyvärr inte att publicera bättre då vi endast har original listor från GT>S-heatet. Övriga resultat kommer från tidningsartikeln i IB. Vi behöver ER hjälp att fylla på med mer uppgifter. Tack.

Bra test för nygamla standardvagnar

Avslutande tävlingen för de historiska racingbilarna kördes den 17 september på Scandinavian Raceway i Anderstorp. I vanlig ordning handlade det om Formel-, GT- och standardvagnar. Speciell krydda vid arrangemanget var testkörningen för de länge emotsedda standardvagnarna av årgång 1966-1972. Inte mindre än tolv bilar dök upp och körde så det stod härliga till. Bilar som sågs var Ford Escort, Ford Capri GTXLR med 3-liters V6. Slutligen blev det Fritzons Escort som drog det längsta strået. Bland deltagande bilar fanns också två Escorter lackade i samma färger som det anrika Timexteamet som sopade rent i resultatlistorna på tidigt 70-tal. Vem minns inte Bo ”Emma” Emanuelsson, Bengt Odelfors, Anders Waerner och andra i det proffsiga Timexstallet.

I den äldre standardvagnsklassen, upp till 1965 års modeller, var Tommy Johansson outstanding och hade inga problem att ta pole position och segra. Men bakom Johansson var det hård fight om övriga platser på prispallen. Det var Bengt-Åke Bengtsson, Bo A Bergström i Ford Mustang, Mats Andersson i Amazon och Lars-Åke Nilsson i Lotus Cortina. Slutligen kunde Bengtsson med en sen inbromsning ta andraplatsen före Bergström, men marginalerna var små. Härefter kom Mats Andersson och Lars-Åke Nilsson som följdes av Viktor lsraelsson, som körde sin Lotus Cortina till total femteplats i sitt andra race. I de mindre klasserna tog Anna Vium segern med sin Cooper Mini redan Anders Weglin som vanligt körde fortast i "SAAB-klassen".

I det äldre formelheatet med Formel Vee, Formel Junior, Midget och äldre veteran-bilar, hade Sven-Erik ”Svenna” Hedman bästa träningstid med sin Formel Vee före Åke Axelssons Lotus Formel Junior. Dramatiskt var det för snabbe Tord Bodin som tappade ett hjul på träningen med sin EBA(FJ). Till racet fick Bodin låna hjul som dessvärre inte passade särskilt bra varför han tvingades bryta. Hedman för sin del höll undan i täten före Axelsson som efter sig hade Nick Tammemägi. Racet var hasardartat med blöta partier kring banan som gav fördel åt "regnåkare".

Bland midgetbilarna var Göran Andersson snabbast och tog klassegern och en total femteplats i heatet. Mads Gjerdrum, som tidigare under säsongen gjort bra ifrån sig, fick ge sig och slutade som klasstvåa bland Midget-åkarna.
Bland de riktiga veteranbilarna stod fighten mellan Roland Haraldssons Riley Brooklands och Bengt Frelins MG K1 special där den förre tog segern. Kul att dessa bilar finns representerade, men var finns övriga veteraner?

Närmare tiotalet formelbilar av nyare typ (1977) fanns på plats. Denna gång var det genomgående Formel Fordbilar, då F2-föraren P-O Söderberg hade kört sönder en drivaxel och tvingades avstå. Enligt uppgift var tidsträningen inte helt pålitlig men enligt tillgänglig lista var Rolf Lassbo snabbast med sin Lotus 69. Märkligt nog var snabbe Lars-Åke Olsson på femte plats. I racet blev det åka av och snart hade Olsson tagit täten och kunde därefter segra före Rolf Lassbo och Ralf Andersson.

Bland GT-bilarna körde GTS, GT-nationell och racersportvagnar tillsammans. Den senare kategorin representerades av Olof Wijk med den läckra Lola T380, som en gång i tiden faktiskt körts på Le Mans. Wijk hade bästa träningstid men strax bakom var Hans Skoog i sin snabba Morgan och Henrik Hansson i Mini Marcos. Bästa GTS-bil på träningen var Anders Ek i en Lotus Elan. I racet tog Olof Wijk totalsegern med Lolan. Bland Marcosbilarna blev det haverier på löpande band. Såväl Olof Ekman, Lars-Erik ”Atte” Åkersten, Henrik Hansson som Per Haegermark fick ge upp. Den senare fick för övrigt ett rejält motorras på flygrakan. Också Morganföraren Hans Skoog fick bryta i blötan.

Segern bland GTS-bilarna gick till Henry Andersson i sin välbyggda gula Corvette, före Magnus Trozelli Elan, märkeskollegan Peter von Lukacs och MGB-föraren Björn Jansson. Intressant ny bil var den Corvette, som kördes till total femteplats av Frank Olsson. Efter manfallet i GT-nationella klassen blev det Lars Sandblom som segrade med sin Lotus Elan före Staffan Aronssons Davrian Mk 7a.

I det race som utom RHK-cupen kördes på söndagen återfanns rutinerade Thomas Henrysson med sin Lotus Elan. I detta race visade Henrysson var skåpet skulle stå och gjorde en snygg uppkörning och segrade före Trozelli och Andersson med Corvetten. Bästa GT-nationellbil i detta heat blev Hans Skoog på en total sjundeplats.

MICHAEL HOFFSTEDT

Design by Bloms IT