STCC Karlskoga 1999

Gelleråsbanan 1999-05-29 - 1999-05-30

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GTR
  Startlista
  Heat 1
  Heat 2

HTCC
  Startlista
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Startlista
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Startlista
  Kval
  Superpole
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 137

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

https://www.youtube.com/watch?v=eHK8zPhNjiA&t=92s

I maj arrangerade KMF årets tredje deltävling i STCC. 15 000 åskådare såg tävlingen. Tommy Rustad tog starten i STCC före Pontus Mörth. Rustad kunde dra ifrån medan Mörth sinkade resten av fältet. Två varv orkade Mörth hålla emot, sedan smet Jens Edman och Mattias Ekström förbi. På sjunde varvet blev Mörth trängd av banan och Thomas Johansson bröt med trasig motor (en tråkig följetång för hans Ford Mondeo hela året…) Thomas Schie körde av med sin vackra Alfa Romeo. Rustad vann före Ekström och Fredrik Ekblom. Ekström startade andra racet från pole. Sin ungdom till trots (20 år) visade Ekström prov på taktiskt rävspel. Han bromsade ned startfältet till krypfart och när lamporna släcktes kunde ingen hänga med hans fyrhjulsdrivna Audi i starten. Hubbe Bergh tog hand om andraplatsen och han sa att han fick slira ordentligt på kopplingen i starten för att komma igång. Fredrik Ekblom kom ångande upp genom fältet och passerade Bergh. Hans fart såg ut att kunna räcka ända fram till Ekström, men så blev det aldrig. Ekström vann före Ekblom och Bergh. Peggen Andersson kom fyra och vann privatförarcupen. Det var ett stökigt race där halva startfältet bröt!

I GTR-klassen tog Lennart Pehrson starten före Bosse Jonasson och Jimmy Larsson, men redan i Ejes small det och nästa smäll kom i hårnålen. I kalabaliken tog Henrik Roos ledningen före Larsson och Pehrson. Jonasson fick en stop-and-go för påkörningen av Pehrson. Jonasson var märkbart irriterad av detta straff och gjorde en lång burnout från depån. Det straffade sig dock direkt för Jonasson, för han drog av en drivaxel i burnouten och fick parkera…Det blev en gastkramande kamp om pallplatserna racet igenom. Pehrsson vann före Roos och Larsson. Alla såg fram emot en repris på söndagen, men den kom av sig direkt då Roos tappade en massa placeringar redan i Tröskurvan. Roos tog verkligen i för att köra upp sig, men det slutade med att den jättelika V-10:an gick upp i ett stort rökmoln. Pehrsson vann före Marcus Gustavsson och Bosse Jonasson.

I JTCC hade man haft problem med allt för tuff körning under de inledande tävlingarna på säsongen. Inför tävlingen i Karlskoga blev därför förarna uppsträcka ordentligt av tävlingsledningen redan innan start. De ville inte se ”folkracetakter” denna helg! Förarna lyssnade på tillrättavisningen och bjöd publiken på ett spännande och tufft race, utan en massa krascher. Edward Sandström vann första racet före Mikael Jansson och Tobias Klintheim. Jansson tog ledningen i andra racet medan Sandström blev vänd i Ejes. Han kom igång snabbt igen och återtog snart några platser. Jansson vann före Klintheim och Sandström.

I Formel Ford tog Robin Rudholm ledningen från start före Liselott Ericsson, Andreas Boström och Fredrik Heinsjö. Denna kvartett drog ifrån det övriga fältet. Ericsson försökte gång på gång att köra förbi Rudholm, men han höll hela tiden emot. Det var fina fighter en bit ned i fältet också. Rudholm vann första racet före Ericsson och Boström. Det var betydligt varmare i luften när andra racet startade. Rudholm tog starten före teamkompisen Robert Björkman, Stefan Hjelm och Boström. Rudholm ryckte ifrån övriga fältet. Heinsjö hade bra fart och jobbade sig upp genom fältet. Han tog sig ända upp till andra plats! Det var tätt mellan Heinsjö, Hjelm, Ericsson och Boström när de gick ut på sista varvet. I slutet av rakan råkade Ericsson toucha till Hjelm som for av banan och voltade flera varv. Det såg mycket otäckt ut och bilen blev skrot. Hjelm hade mycket ont och fördes till sjukhus för observation. Han hade fått hjärnskakning, men inga benbrott. Racet avbröts och slutställningen fastställdes till att Rudholm vann före Heinsjö och Hjelm. Det var en tråkig avslutning på ett annars väldigt bra race.

Detta år startade STCC en klass för historiska standardbilar kallat HTCC. Historisk racing var på uppåtgående och STCC ville ta del av denna trend. 22 bilar kom till start i Karlskoga. Publiken fick se en härlig mångfald av bilar med allt från Ford Falcon till små ”Hundkojor”. Bengt ”Wicke” Winqvist och Tommy Brorsson var i en klass för sig där Winqvist vann båda racen före Brorsson. Mats Anstrin tog tredjeplatsen i första racet. Det blev struligare i andra racet. Först fick Picko Troberg stopp på uppvärmningsvarvet, sedan blev starten fördröjd för att batteriet till startljuset var slut! (Historiska race skall ju startas med flagga och inte ljus!) Batteriet fick bytas ut innan racet kunde startas. Christer Johansson tog tredjeplatsen i race två.

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT