SLC Knutstorp 2001
Ring Knutstorp 2001-08-18 - 2001-08-19

Resultatlistor


Beetle Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 65

Racerapport

Stora startfält och tät racing i Skåne

Knutstorp

Det var under en gassande sensommarsol som årets fjärde deltävling i SLC-Racing Series kördes. Vi fick se både nya och gamla team återvända till serien.

Först ut var som vanligt GT/V8 klassen. 15 bilar körde tidsträningen denna gång, det går framåt för denna nya klass. Håkan Malmborg var snabbast med sin DTM-Mercedes. Han var lite förvånad själv då han inte har speciellt mycket erfarenhet från Knutstorp. Henrik Ahonen var tvåa före Douglas Carr i Kowalski Racing.

Starten blev en smärre katastrof. Långväga isracing specialisten Mikael Jansson som hade åkt 160 mil enkel väg från Råneå bromsade för sent på kalla slicks och körde in i Kowalski Porschen som i sin tur plockade med sig Sällfors och Sandberg. Alla utom Sandberg kom dock iväg igen. Det blev lite strul med pacecar, men så småningom så kom racet igång igen. JSS Suspension studsade i räcket men kom iväg, bara för att bryta med läckande kylare lite senare. TTT Racing fick punktering och fick bryta. Ängs Racing team hade kokande motor och fick bryta. Till sist stod i alla fall Håkan Malmberg som segrare före Erik Behrens, Alfab Racing och Henrik Ahonen. I V8 klassen vann Sven-Erik ”Lången” Söderberg före Ängs Racing team med Kjell Folkesson. Trea blev Jorma Uppa.

I det andra racet blev det mera städat. Alla tog sig igenom första böjen utan problem. Torbjörn Sällfors tog starten, men redan efter ett varv var Håkan Malmborg förbi och sedan var matchen över. Henrik Ahonen körde in på tredjeplatsen igen. I V8 klassen blev det precis samma gubbar som i första racet.

Bubblorna bjöd verkligen publiken på härlig racing. Det blev en oviss historia då ledaren byttes ett flertal tillfällen. Tidsträningen såg i alla fall Bengt Holmgren i pole före Börje Hansson och Anders Fridh. Starten gick bra och alla tog sig igenom första svängen. I andra svängen överstyrde det för mycket för Magnus Tonér som snurrande och fick Gejland i nosen där han stod mitt i vägen. Anders Fridh och Bengt Holmgren kämpade i täten, men Anders förivrade sig och sladdade av men kom iväg som fyra igen. I mål var i alla fall Bengt Holmgren först före Börje Hansson och Claes Lindblom. I det andra racet gick Anders Fridh in i räcket med stor kraft. Räddningspersonalen var snabbt på plats och de kunde konstatera att det var ok med Anders. Racet vanns av Börje Hansson före Bengt Holmgren och Claes Lindblom.

Sprint Racet mönstrade 27 bilar denna gång. Förarutveckling med Peggen Andersson i spetsen tog Pole med tiden 1.07.150. De låg hela tiden i topp och krigade tillsammans med Team Worksafe, X3M Partners, TRM, Volkswagen Racing, Kowalski Racing och Diners Club Racing. När de tre timmarnas sprint var till ända stod Förarutveckling som segrare före Team Worksafe och X3M Partners. Alla tre kör i klass 4. Mycket imponerande körde Filemon Racing in på fjärdeplats totalt och segrare i klass 1. Många team var för heta ur depån och korsade depålinjen. Alla fick straff för det. Likaså hade en del bilar för hög ljudvolym.

Med hela 35 bilar på startlinjen blev endurance loppet en riktig höjdar tävling. Vädret var dock sämre än under lördagen. Söndagen bjöd på moln och kraftig blåst. Hemma teamet Sliders i en Renault Spider stod i pole före Kowalski Racing och Spirit Racing. Det blev en mycket underlig start av loppet. Under uppvärmningsvarvet fick X3M Partners Volvo ett bromsfel som tvärlåste bromsarna. UBM hann inte reagera utan körde rätt in i baken på X3M. Båda tog sig dock till depån för egen maskin. Efter ytterligare pacevarv kom racet igång. Redan efter 20 minuters körning så hade någon läckt olja i slutet av rakan. Det gjorde att flera bilar sladdade av banan i första kurvan. Detta uppmärksammades snabbt av funktionärerna som snabbt var ute och sanerade. Efter första timmen ledde Team Sliders före Kowalski Racing och Volkswagen Racing. Efter två timmar ledde Sliders före Volkswagen och TBS.

Efter drygt två timmars race hände något märkligt. Coffee Fresh stod i sandfållan efter rakan och väntade på bärgning. Samtidigt jagade Kowalski Team Sliders och Rolf Skjöldebrandt som kör Kowalski Porschen planerade att köra om Sliders på rakan. När de båda gick ut på rakan skulle de varva Spirit Racings klass 3 Clio. När Sliders var jämsides så fick han se att pacecar gick ut och därför nitade han bromsen för att undvika omkörning under gulflagg. Rolf i Kowalski Porschen försökte veja för Sliders men träffade då istället Clion och båda gick med stor kraft in i betongmuren. För Clion var det färdigåkt, men Porschen lappades ihop och kunde fortsätta racet. Porschen klockades för dagens snabbaste varv på: 1.07.188. Efter tre timmar ledde Team Worksafe före TRM och Kermit Racing. Efter halva racet ledde UBM före Kermit och TRM.

Timme fem ledde Volkswagen racing före Kermit och UBM. Timme sex UBM åter ledare före Filemon Racing och TRM. Kermit Racing bröt med fjäderbensras, Spirit Racings Porsche gav upp med motorproblem, båda Worksafe bilarna lade av. Nykomlingarna Team Dalton körde in i räcket. Efter sju timmar ledde otroligt nog Filemon Racing med sin klass 1 bil! Det är en mycket snabb och bränslesnål bil som verkligen kom till sin rätt på denna slingriga bana. Tvåa låg UBM före TRM.

När den sista pacecarrundan var till ända återstod åtta minuter till målgång. Då skiljde det endast fyra sekunder mellan de fyra första bilarna, alla på samma varv alltså! När så bilarna gick i mål så var det lite oväntat X3M Partners som korsade mållinjen först. Samma bil som före start fick bromsproblem. Tvåa i mål var Filemon Racing före TRM och UBM. X3M teamet var lyckliga och förvånade, detta var första gången i år som bilen tog sig i mål. De hade vridit ned turbotrycket så nu höll grejerna.

Precis när prisutdelningen var över så öppnades himmelens portar med dunder och brak Det blev både åska och störtskurar. Vi hade i alla fall tur med vädret! Nästa tävling går på Kinnekulle den 22 september. Vi ses då.

Bengt-Åce Gustavsson

Design by Bloms IT