SLC Knutstorp 2005
Ring Knutstorp 2005-08-27 - 2005-08-28

Resultatlistor


SLC
  Kval
  Race

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC Helix Endurance Trophy
  Race



Antal tävlande: 48

Racerapport

Kermit tog sin första seger i SLC

Kermit Racing tog sin första seger i SLC´s tretimmarsrace på Ring Knutstorp. Det saknades verkligen inte spänning under racet. I och med handicapsystemet blev det mycket jämnt med team från alla fyra klasserna på de översta platserna.

Swede Team motors Diesel Saab var länge i ledning i loppet. De kör i klass 1, det vill säga standardklassen. De hade med handicapsystemet 11 varv tillgodo från start. BRS Motorsport, som har Knutstorp som hemmabana, hade laddat extra inför det här racet med en ny motor. De har varit snabba i alla race i år, men alltid stupat på något försmädligt litet fel till sist. Under racet var de klart snabbast och körde på 1.02.598 som bäst. (Tomas Engström hade 1.02.833 när STCC körde på Knutan i våras).

BRS gick fram som en oljad blixt under racet och plockade in varv efter varv på Swede Team motor. De andra klass 4 bilarna hängde inte med; Team Löhr/Morin besökte en sandfålla, Hubert Bergs Motorsport spillde bensin och MV drog ned på tempot efter halva racet när de kände att de inte hängde med BRS. Efter drygt två timmar hade BRS ätit upp handicapvarven. När bara en halvtimme återstod rullade Magnus Öhman in i depån för sista depåstoppet och lämnade över ratten till Andreas Boström som med tre varvs ledning bara skulle köra på säkerhet i mål. Men ödet ville annorlunda. Motorsporten är ibland grym och hänsynslös. 19 minuter från målgången gick en drivaxel av och BRS fick ännu en gång bryta i ledning.

Kermit Racing tog över ledningen. MV Racing var tvåa och nu lade de in en våldsam spurt. De plockade 3-4 sekunder per varv, men när flaggan föll så fattades det ändå 29 sekunder. –Vi trodde att BRS skulle vinna idag och när vi låg så långt efter när halva racet var kört så slog vi av på tempot. När BRS bröt satsade vi allt på att komma i kapp, men det räckte inte riktigt, sa MV Racing. Swede Team Motor fick se sin tredjeplats försvinna till Matex på sista varvet.

Kermit Racing var naturligtvis överlyckliga efter segern. –Vi är bara några glada amatörer som köpte den här bilen för 30 000 kr. Vi har visserligen gjort lite uppdateringar, men det är ändå en betydligt billigare bil än många av de andras, sa förarna Mikael Redsäter och Hans Andreasson.

I sextimmarsracet vann Hubert Bergh Motorsport och i sprintracen vann Tysslinge det ena och Henrik Rosengren det andra.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT