Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2005
Ring Knutstorp 2005-07-09 - 2005-07-10

Resultatlistor


Classic Formula
  Kval
  Race

Formel Vee
  Kval
  Race

Formel Äldre
  Kval
  Race

GT/GTS -1965
  Kval
  Race

Modsport
  Race

Roadsport A
  Race

Roadsport BC
  Race

RS & Clubman
  Race

Sports 2000
  Kval
  Race

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Race

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race



Antal tävlande: 209

Racerapport

Historisk Sportvagnsfest med ostadigt varmt väder !!!

Efter en lång kall vår så är äntligen sommaren här och med den Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Efter en uppåtgående trend på deltagarsidan de senaste fem åren så blev det faktiskt en liten tillbakagång i år. Efter att ha närmat sig 300 deltagare i några år så var det i år ”bara” drygt 200 st. Det är absolut ingen dålig siffra, men vi har varit bortskämda de senaste åren. Det är i alla fall fler än vad STCC kan mäkta med! Vi kan trösta oss med att det var på sportvagnssidan som det största tappet var, de historiska var nästan som vanligt. Vi fick se deltagare från våra grannländer Norge, Finland och Danmark.

Vi möttes av en strålande och het sol på fredag och lördag. På söndag började det likadant, men på eftermiddagen blandades det friskt med sol, åska och regn om vartannat. Däcksvalet blev en svår nöt att knäcka. Det blev lite för varmt även för publiken. Många valde nog stranden istället för racingen, men ett par tusen åskådare fanns på plats i alla fall.

De nyare formelbilarna var först ut i den stekande sommarhettan. Stefan Ohlsson tog ledningen från pole före Ole Vejlund, Bruno Hvid-Nielsen, Steen S Jespersen och Peter Gustavsson. Bruno tog ett brett spår ut i gruset i första kurvan och sedan fick han jaga resten av racet. Stefan ledde några varv, före Ole, Steen och en frustrerad Peter på fjärde plats. Peter tog i så att det syntes lång väg, men han hade fullt upp med att hänga på de framförvarande. Men ordningen kastades om efter halva racet och i mål så var Ole först före Peter, Stefan och Steen.

Formel Vee bjöd som vanligt på härliga fighter. Roger och Lars-Gunnar Johansson tampades om ledningen. Sven-Åke ”Billebergarn” Svensson, Catharina Hansen och Anderz Johansson slogs om tredjeplatsen. Catharina hade precis lagt vantarna på den sista pallplatsen när hon gjorde en piruett i första svängen. Anderz var påpasslig och smet före ”Billebergarn”, men ”Billebergarn” var på hugget och återtog tredjeplatsen före målgång. Roger vann, men Lars-Gunnar satte nytt banrekord. Anderz blev fyra, hans första målgång efter ett par säsonger av strul!

I den blandade klassen för riktigt gamla formelbilar tog Magnus Ahlqvist ett säkert grepp om racet och vann övertygande i Graham Hills och Frank Williams gamla F2:a från 1964. Göran Anderberg blev tvåa och Horst Brünning trea. Vi fick se en mycket intressant vinnare av ”Midgetklassen”. Det var ingen mindre än Pekka Nyström som sålt sin stora Corvette och nu satte sig i en lånad ”halvpanna”. Han hade tydligen sagt något nedlåtande om dessa gamla bilar vid något tillfälle och nu var det upp till bevis. Något som han alltså klarade med bravur!

Helgens förare var nog i alla fall Arne Allard i 1000cc Cupen. Han fick problem med kopplingen under kvalet och startade sist i racet. Men denne trogne gamle kämpe tog sig hela vägen genom det 23 bilar starka startfältet och vann! Undrar vad Lars Byström tänkte när han körde i mål på andra plats före Jack Staffan Andersson som också var ett stort utropstecken i detta starka startfält.

I Standard Ny stundar 80-års firande för Erik Berger som fyller den 18:e juli. Han fick rungande applåder på förarmötet och ett fyrfaldigt leve. Sonen Anders present till Erik var att han fick köra Anders bil på Knutstorp. Erik lämnade naturligtvis sin egen till Anders i stället. Anledningen till detta byte var att Anders har en starkare motor än Erik i år. Men detta blev inte den succé som de hade hoppats på. Även om båda bilarna liknar varandra så skiljer det sig ändå en hel del. Båda förarna hade svårt att finna sig till rätta. Anders hade dessutom problem med tändsystemet. I racet startade Anders från pole, men han blev direkt passerad av KG Almström. Anders jagade så mycket som det bara gick, men tändningsproblemen gjorde sig påminda igen. Anders kunde inte varva ut riktigt, men han fick oväntad hjälp av en regnskur som ändå gjorde att han kunde hålla rygg på KG. Det var ännu hårdare kamp om tredjeplatsen mellan Jürg Bächi, Tommy Brorsson och Erik Berger. Jürg fick tyvärr kliva åt sidan då en oljeslang började läcka. Stackars Jürg har verkligen haft mycket otur i år. Racet vanns alltså av KG före Anders, Tommy och Erik. Den 17:e och 18:e bjuder Erik på tårta hemma i Bengtsfors, men några presenter vill han inte ha. –Jag är så lycklig att jag har blivit frisk igen, säger Erik. –Skänk hellre pengarna till cancerfonden, hälsar Erik.

I heatet för Standardvagnar före 1965 över 1150cc var det hett värre, trots våt vägbana. Johan Högman fastnade i sandfållan redan på andra varvet och heatet rödflaggades. Men tättrion med Thomas Thelin, Tomas Gustavsson och Lars Esselius uppmärksammade inte detta utan körde vidare ett halvt varv innan de lugnade sig. Detta ogillades av domaren och de fick starta sist vid omstarten. Det ogillades i sin tur av Thomas Thelin som valde att ej komma till omstarten. Det blev till sist Viktor Israelsson som vann racet med Jenna Brorsson hängande i hasorna racet igenom. Trea kom Niklas Johansson. Tomas körde upp sig till sjunde och Lars till tionde, men då hade han även hunnit med en vådlig färd på gräset!

Dagens största heat var GT/GTS. 26 bilar på startlinjen! På en mycket våt bana kunde Rolf ”Myggan” Nilsson surfa sig fram till seger. Bengt-Åke Bengtsson kom tvåa före bäste utländske förare i Jari Tabell från Finland. En vilt spurtande Thomas Henrysson hade snurrat på första varvet och sedan jobbat sig ända upp till fjärde plats i mål.

Av sportvagnsklasserna var Roadsport och Modsport de klart dominerande med 23 resp 17 bilar. I Modportheatet hade Bengt Johansson Sören Trygg i backspeglarna hela racet igenom, men han höll undan och vann. Villy Zielinski blev trea. Längre ned i fältet var det också fina fighter. I den mindre klassen Modsport III vann Mats Hildingsson före Joakim Unnebäck och Marie Carlsson.

I Roadsport A vann Christer Almqvist övertygande med sin Caterham 7 med motorcykelmotor (!) Arne Parnheden blev tvåa och Håkan Karlsson knep tredjeplatsen med mindre än en halv sekund till godo till Mats Ohlsson. I Roadsport B ledde Torbjörn Svensson, men Mikael Wiklund gjorde en snygg och sen inbromsning in i första kurvan och vann sedan före Torbjörn och Otto Dürholt. I Roadsport C vann Erling Larsson före Mattias Dahlin och Jan Warg.

Helgen avslutades med heatet för historiska Racersportvagnar. Pähr Svensson vann enkelt före Niklas Johansson och Mogens Christensen.

Nu blir det lite uppehåll för ledighet och semestrar för RHK. Det återstår bara finalen i Falkenberg den 10 september, men innan dess skall vi köra EM i Anderstorp den 27-28 augusti, men den tävlingen ingår inte i RHK-Cupen.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT