Velodromloppet Karlskoga 2010

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS före 1965 över 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



184 förare deltog i tävlingen.

Tävlingens snabbaste tid: 01:09.788, Lennart Pihlqvist, Formula 3 74-86, Heat 2

Velodromloppet 2010, succé trots dåligt väder

Historiska racingcupen kom på besök till ett regnigt Karlskoga Motorstadion. Det fina vädret behagade sig att vara i Stockholm vid kronprinsessans bröllop, men det rejsades som vanligt i alla fall! 220 bilar kom till start fördelade på 11 heat. Tävlingen ingick även i såväl det Norska Mästerskapet som i den Skandinaviska Cupen. Vi fick se förare från alla våra grannländer.

I klassen för Standardbilar mellan åren 1966-1971 kom det 21 bilar till start. Skåningen Lennart Bengtsson tog pole med sin BMW före Finländske Jani Mäkilä i en Hundkoja och Norrmannen Atle Ramdal i en Ford Escort TC. På en regnvåt bana tog Bengtsson starten före Ramdal och Olle Victorin i en Porsche. Mäkilä missade lite i starten, men tog sig snart om Victorin och de tre i toppen drog ifrån det övriga fältet. Bengtsson lyckades hålla undan och vinna med 0.7 sekunder före Ramberg och 1.8 sekunder före Mäkilä. I det andra racet var det Ramberg som var kvickast iväg i starten. Han ledde några varv, men plötsligt tappade han fart. Han tappade hela tiden, men tog sig i mål till sist. - Det hände något med mina bakdäck. Plötsligt fanns det inget fäste alls, det var som att köra på is. Jag kämpade mig ändå i mål för att rädda några poäng till NM, sa Ramdal efteråt. Bengtsson fick därmed en ganska lugn resa mot mål och han vann racet före Lars Kristian Ekorness i en Mini Marcos och Victorin.

En av de verkliga eldsjälarna, Sture Danielsson, skulle också ha kört i det här heatet i helgen, men för andra tävlingen i rad tvingades han kasta in handduken då bilen inte gick som den skulle. Han har byggt en ny Ford Escort MK1 i år med 1300cc motor. Han fick ändå tillfälle att glädjas då han fick mottaga vandringspriset som årets RHK:are. Detta pris delas varje år ut till någon medlem som gjort något förtjänstfullt för klubben. Danielsson är klasspappa för de nyare standardbilarna, plus att han brukar se till så att alla hamnar på rätt plats i depån vid ankomst.

Formel Vee är en klass som är på uppgång i år. Klassen hade några fina år i början av det här årtusendet, men sedan kom ett par år av "missväxt". Nu är det flera nya förare som har anslutit till klassen och tillsammans med de gamla entusiasterna är det ett härligt gäng som trivs och har det trevligt tillsammans. Christer Ericsson tog pole före Lars Ohlsson och Peter Hasselgren från Finland. I första racet var Ohlsson mest på hugget och han tog ledningen före Ericsson och Johan Lund. Ericssons större rutin tog ut sin rätt och han övertog snart ledningen, men Ohlsson gav sig inte så lätt. Han hängde med ända till målet och blev slagen med endast 1.6 sekunder. Regerande mästaren Thomas Marklund skulle egentligen köra Classic Formula, men efter att hans bil gått sönder hoppade han in i Formel Vee och startade sist. Han körde snabbt upp sig genom fältet och blev trea till sist. I det andra racet gjorde Ohlsson ännu en kanonstart och ledde halva första varvet. När fältet närmade sig Eje-svängen gick han dock snällt undan för att släppa fram Marklund. Då hängde Ericsson med och passerade han också. Marklund fick en liten lucka och han vann till sist med fem sekunder före Ericsson som hade Ohlsson bakom sig. - Jag visste att Marklund skulle köra om förr eller senare ändå, så jag ville inte hindra honom, men jag hade inte räknat med att Ericsson också skulle köra om, sa Ohlsson efteråt.

En riktigt gammal bil med en intressant historia stod i depån, men den kördes tyvärr inte på banan. Det var en bil som har körts i klassen "Nordisk Special" som var en av de populära klasserna strax efter kriget. Det var från början en Ford cabriolet från 1934. 1949 byggdes den om till racerbil och fick bl a en ny kaross i aluminium av Filipstad Motorverkstad. Den unge Gunnar "Persbergarn" Carlsson var 20 år gammal vid tiden och han skulle representera Svenska landslaget vid Djurgårdsloppet i Finland. I tävlingen låg han på andra plats med bilen, när han tyvärr tvingades bryta. Han körde även på Skarpnäck och Gardemoen samma år innan han köpte "Snövit". Bertil Nilsson köpte bilen och han körde den på Gelleråsbanan i Karlskoga 1950. Sista noteringen man har hittat om bilens historia är från 1953. I dag ägs bilen av Anders Åslund från Linköping. Han fick reda på bilen av Rolf Nyström som äger "Snövit". Några ungdomar hade tänkt bygga en hotrod av den gamla Forden, men när Nyström upplyste dem om bilens historia så ångrade de sig, tack och lov. De påbörjade en renovering, men tröttnade efter ett tag. Anders köpte bilen för två år sedan och har nu fått den i ett körbart skick. - Det är inte originalmotorn som sitter i, men en liknande motor, en sidventils V8 på 110 hästar. Jag skall renovera originalmotorn så småningom, sa Åslund som är angelägen om att få veta mer om bilens historia. Bilen har fortfarande orignallacken kvar och att ta en närmare titt på bilen är som att göra en tidsresa 60 år bakåt i tiden.

Nästa tävling för historisk racing körs redan första helgen i juli. Det är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp och då förväntas vi få se ännu fler historiska bilar!

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

En site från Eventsupport Sweden AB i samarbete med Kooperativet Arbetsmyran, Racefoto och Bloms IT.