RHK & SPVM Mantorp Vårträffen 2006
Mantorp Park 2006-05-27 - 2006-05-28

Resultatlistor


Classic Formula
  Kval
  Race

Formel Vee
  Kval
  Race

GT/GTS -1965
  Kval
  Race

Modsport
  Kval
  Race

Roadsport
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Race

Sports 2000
  Kval
  Race

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Race

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race

Volvo Original Cup
  Race



Antal tävlande: 149

Racerapport

Årspremiär för Historisk Racing

Mantorp

Närmare hundra bilar kom till årets premiär för den Historiska Racingcupen. Årets premiär var rekordsen, ändå var det rena aprilvädret. En och annan nykomling fanns med och många nyputsade bilar fanns i depån. Även sportvagnsserien körde sin premiär den här helgen.

Först ut var klassen Standard Äldre -1150cc. Här dominerar naturligtvis 1000cc bilarna. Vi fick se en ny potent liten hundkoja. Ja, kojan var inte ny, men med 970cc motor var den ny i klassen. Det var Lennart Thurn som direkt vann sin första tävling i klassen. Nils-Olov Jonsson spurtade bra mot slutet och det såg nästan ut som om han skulle kunna nå Lennart, men han fick nöja sig med andraplatsen. Lennart Nilsson kom trea.

Formel Vee och Formel Äldre fick slås ihop till en klass den här gången eftersom det bara var två äldre formelbilar på plats. Detta ställde till det för Frank Högman som hade anmält sig både med sin Midget och Formel Vee. Han valde att köra Midget. I racet tog som vanligt Roger Johansson hand om ledningen. Axel Madsen och Lars-Gunnar Johansson krokade ihop efter långa rakan och Lars-Gunnar blev kvar i sandlådan. Nils-Åke Gustafsson låg på andra plats till en början. Magnus Ahlqvist hade startat långt bak och kom smygande upp genom fältet. Det gick så bra att han vann hela heatet. Det är inte ofta Roger får se någon annan före sig i mål, men Magnus kör i Formel Äldre så Roger vann Formel Vee i alla fall före Sven-Åke Svensson och Axel Madsen.

I klassen för de äldre standardbilarna modell större blev det ett märkligt race. Som väntat var det tre V8:or i täten efter start, men redan på första varvet parkerade Lars Esselius sedan gaswiren hade hoppat av. Tomas Gustavsson ledde före Johan Högman, men de hade kontakt med varandra och båda gick i depå och bröt. Då tog Hans Söderholm över ledningen, men han missade en växel och bröt av hela växellänkaget. Andreas Eriksson tog vid, men han fick snart bryta han också. Lars-Åke ”Fjugesta-Fangio” Nilsson kunde i alla fall förvalta sin ledning till seger i loppet. Hans Söderholm hankade sig i mål på andra plats utan växelspak och Yngve Gustavsson kom trea.

Heatet för de nyare formelbilarna var det största med 20 startande. Thomas Mullin tog en övertygande seger före Bruno Hvid Nielsen. Micke Juhlin körde sin fina March F2 och valde frivilligt att starta sist. Han tog sig upp genom fältet och gick i mål som trea och satte snabbaste varvtid. Rolf Johansson provade en ny helt oprövad variant av inställning på sin bakvinge, men det blev ingen succé.

I GT/GTS kontrollerade Anders Ek racet från start till mål. Jörgen Carlsson försökte hänga på, men hamnade i sandlådan istället. Olof Cederberg kom tvåa och Lars-Göran Hagman blev trea.

De historiska Racersportvagnarna ökar så smått i antal för varje tävling. Här fick vi också se lite variation på ledarplatsen. Från start ledde Ulrik Weiss, men Niklas Johansson tog sig snart förbi. Niklas motor mattades dock mot slutet och Jan Hellberg vann före Niklas och Ulrik. Lars-Gunnar Johansson fick motorstopp i starten, men körde sedan upp sig till femte plats i mål.

I Standard Ny fick vi för första gången se Göran Boström och hans mycket potenta Lipton-Camaro med en 427:a under huven. Göran ledde från start till mål, men Anders & Erik Berger var honom i hasorna hela racet igenom. Ja, halva då för Erik som snurrade av på en oljefläck. Tomas Hall körde aldrig lördagskvalet då han var på Kinnekulle och körde långlopp. Han startade sist och blev trea.

Nästa tävling är stortävlingen i Karlskoga den 17-18 juni.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT