Västkustloppet Falkenberg 1964
Skreabanan 1964-08-01 - 1964-08-02

Resultatlistor


Formel Junior Internationell
  Startlista
  Kval
  Race

Formula Junior/F2
  Startlista
  Kval
  Race

MC 125cc
  Startlista
  Kval
  Race

MC 250cc
  Startlista
  Kval
  Race

MC 350cc
  Startlista
  Kval
  Race

MC 500cc
  Startlista
  Kval
  Race

Standard Grupp 2 1300 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Standard Grupp 2 850 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Standard Grupp 2 över 1300 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Turist Grupp 4 1150 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Turist Grupp 4 över 1150 cc
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 253

Racerapport

1964-års tävling på Skreabanan skulle bli den sista. Men det visste varken arrangören eller publiken när det var dags för tävling i juli.

1964 skulle komma att bli det mest "välmatade" Västkustloppet på Skreabanan vad gäller antal klasser och tävlingsfordon, drygt 250 förare hade anmält sig! Publiken kom, än en gång bra siffror som givetvis gladde FMK:s hårt arbetande funktionärer.

Så här såg programmet ut i 1964-års Västkustlopp:

Fyra MC-klasser, 125, 250, 350 och 500, kördes, och inte mindre än sju bilklasser, nämligen Klass 1 standard upp till 850cc, Klass 2 standard 851-1300cc, Klass 3 standard 1301-3000cc, Turistvagnar 1500cc och 3000cc, Formel Junior och slutligen en landskamp Sverige-Finland i Formel Junior.

Det var en prestation att planera in alla de här klasserna under den relativt korta tid som FMK fick stänga av vägarna på lördags- och söndagseftermiddagen!

Hela den svenska eliten fanns på plats, speciellt i bilklasserna. Eller vad sägs om etablerade och blivande storförare som Erik Berger, Cortina, Rune Tobiasson och Hasse Wängstre, Volvo Sport. I Turistklasserna fanns Hasse Radefalk, Lars Thaung och Gunnar Elmgren. I Formel Junior startade bland andra Yngve Roskvist, Picko Troberg, Gunnar ”Persbergar´n” Carlsson och Freddy Kottulinsky.

En härlig motorsporthelg för publiken och när alla vandrade hemåt på söndagseftermiddagen visste ingen att man just sett sista landsvägstävlingen i Skrea.

När beskedet om tävlingsstopp kom från länsstyrelsen och vägmyndigheterna togs Falkenbergs MK lite på sängen. Man visste om att det skulle bli svårt att få tillgång till banan efter högertrafikomläggningen den 3 september 1967, eller i alla fall sommaren 1967. Men redan 1965, förstod man inte riktigt.
Riksdagen hade i maj månad 1963 tagit beslutet att Sverige skulle övergå till högertrafik hösten 1967. Datumet den 2–3 september fastställdes av tre anledningar, semestertrafiken var över, hela landet hade barmark och sist, men inte minst, skolorna var igång och barnen kunde få trafikutbildning under en intensiv vecka.

I Halland meddelade vägverket att man skulle bygga om Torupsvägen och därmed gick det inte att fortsätta med tävlingar på gamla sträckan Skrea-Årstad. Från FMK:s sida protesterade man mot de här planerna inför 1965. Klubben ville få ännu en tävling innan det var slutkört. Men Falkenbergs MK:s överklagande hörsammades inte. En ny väg projekterades och Sveriges längsta tävlingsbana var ett minne blott.

Det var många som följde FMK:s kamp för en tävling även 1965:

I såväl press som inom motorsportsorganisationer började man tala om Västkustloppets död. Man kunde helt enkelt inte se någon fortsättning, då det inte fanns något nytt "Skrea".

Men det var inte riktigt alla som hade gett upp. I Falkenberg MK:s styrelse med Åke Lavéno i spetsen satte igång ett inventeringsarbete runt Falkenberg.

Klubben hade stått utan tävlingsbana tidigare och löst problemet. Medlemmarna levererade· också förslag på platser som låg bra till för en tävlingsbana.

Men ännu var allt mycket hemligt ...

Design by Bloms IT