Skreabanan i Falkenberg.
I början av 1950-talet planerade Falkenbergs MK att arrangera en bantävling. Klubben saknade en permanent bana varför planen var att få använda befintliga allmänna vägar för att skapa en landsvägsbana. En skiss gjordes av en triangelformad bana i Skreaområdet söder om Falkenberg. Markägarna, de två berörda kommunerna samt länsstyrelsen och Vägverket kontaktades. För att åstadkomma banan behövde man bl.a. använda del av dåvarande länshuvudväg Nr 102. Man lyckades få alla tillstånd och i juli 1952 kunde den första tävlingen köras på den så kallade Skreabanan. Tävlingen kallades Västkustloppet som är ett namn som fortfarande lever kvar.
Ett intensivt arbete föregick för att få allt att fungera innan den första tävlingen och sedan fortsatte klubben under åren att utveckla banan. Man byggde speaker- och tidtagningstorn. Banan hyvlades och man öste sedan på lut för att få ett hårt ytskikt. 1954 asfalterades hela banan.
Banans längd var 4255 meter och därigenom Sveriges längsta racerbana. Den var triangelformad med flera kurvor och blinda punkter över backkrön. De tre skarpa kurvorna i triangeln var Falkenbergskurvan, Årstadskurvan och Halmstadskurvan. Då det var en befintlig landsväg var banans bred bara 6 meter och 8 meter vid startplatsen vilket innebar att det också var Sveriges smalaste bana.
Den första tävlingen, 1952, var för motorcyklar och de så kallade midgetbilarna. 1956 tillkom en ny bilklass som var turistvagnar upp till 2 liter. Bilklasserna blev fler och vid sista tävlingen på Skreabanan 1964 innehöll programmet fyra motorcykelklasser och sju bilklasser.
Tävlingen 1964 blev den sista på banan. Klubben var medveten om att det skulle bli problem att få tillgång till banan efter högertrafikinförandet 1967 men var inte förberedda på att tillståndet att få använda vägarna skulle dras in redan 1964. Orsaken var bl.a. Vägverket i Halland som planerade att bygga om en väg som gjorde det svårt att fortsätta använda det befintliga vägnätet för tävlingar.
Det innebar dock inte något definitivt slut på bantävlingar i Falkenberg. Efter ett uppehåll 1965 och 1966 kunde Falkenbergs Motorklubb inviga en ny men permanent bana 1967 men det är en annan historia.
Den sista tävlingen kördes 1964 och det är svårt att idag finna något som påminner om den gamla banan. Eftersom Skreabanan var en landsvägsbana och använde allmänna vägar så finns dock delar kvar av de vägar som man använde. Idag skär motorvägen E6/E20 rakt igenom den gamla banan på två ställen. Vid trafikplats Falkenberg Södra korsas motorvägen av väg Nr 150 som bl.a. går till Torup Kör man av motorvägen och kommer upp på väg Nr 150 så befinner man sig på den del av banan som gick mellan Falkenbergskurvan och Årstadskurvan där start och mål fanns.
Vi använder Cookies. Om du vill veta mer om vår personuppgiftspolicy kan du klicka härJag godkänner
Läs mer
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.