SSK Kinnekulle 1978 Goodrichfestival
Kinnekulle Ring 1978-05-06 - 1978-05-07

Resultatlistor


BF-Goodrich Cup
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Race

Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Race

Goodrich Cup SM
  Startlista
  Kval
  Race

Kilroy Lady Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Renault 5 TS Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Special Racing SM
  Startlista
  Kval
  Race

Tretorn Super Star Camaro Cup
  Startlista
  Kval
  Semifinal 1
  Semifinal 2
  Final



Antal tävlande: 342

Racerapport

Facit från Kinnekulle-Festivalen:

TUNT I SM-KLASSERNA, TRÅNGT I SSK-LOPPEN, TUFFT I SUPER STAR

Dryga fyratusen åskådare bjöds på synnerligen blandade racingkarameller när Goodrich Festival kördes i dagarna tre på Kinnekulle Ring. De tunna SM-klasserna på lördagen var rena sömnpillren medan SSK-klasserna, Renault-Cupen och Super Star bjöd på underhållning i den högre skolan.

Starten går. 18 stora Camarobilar dånar iväg så marken skakar utmed startrakan. Peter Norlander tar ledningen. Men sedan är det svårt att uppfatta turordningen. Uffe Granberg och Bosse Emanuelsson kör i bredd. Sida vid sida, plåt mot plåt. Under bron på Kinnekulle i 150 kilometers fart. Upp mot Kvarnkurvan, fortfarande sida vid sida, plåt mot plåt. Ingen ger sig. Granberg lutar sin breda bil mot "Emmas" för att komma igenom kurvan. Publiken håller andan de sekunder kurvdramatiken varar. Klarar dom det ... eller kommer de att krascha?

Efter kurvan får Uffe rätt spår och kan glida framför Bosse. Sedan startar "Granis" jakten på Peter Norlander. En ojämn jakt denna dag. Uffe bromsar sig förbi i depåkurvan. Fräckt till tusen, men elegant. Ulf Granbergs första varv i finalen vid Kinnekullefestivalen är den tuffaste körning man sett i svensk racing på år och dar - som inte slutat i en krasch.

Uffe Granberg utstrålade energi, ilska, ja, nästan hänsynslöshet i sin ambition att ta revansch. Efteråt berättar Uffe Granberg: - Du anar inte vilket helvete jag haft. Ingenting har velat fungera. Bilen har stått i depå och gått sönder. Samtidigt har man då fått höra att man skulle vara slut som förare, ha dåligt självförtroende...Uffe tänker efter en stund:

- Det är klart självförtroendet sviktar när ingenting fungerar. Därför gav den här segern mig råg i ryggen. Trots fighten i finalen på Kinnekulle, så gick nog Uffe den hårdaste matchen mot sig själv dagarna före tävlingen! Efter ännu en misslyckad insats i premiären på Knutstorp, reste Granberg hem till Göteborg och bokstavligen låste in sig med sina mekaniker.

Operation totalgenomgång av bilen inleddes. Ingenting, inte minsta lilla skruv lämnades åt slumpen. Seger var det enda som räknades när stallet kom till Kinnekulle. - Lita på att jag har knutit näven i byxfickan och rabblat eder för mig själv många gånger inför det här racet, avslöjar Granberg.

Innan Granberg åkte ut till första träningspasset, sa han till sina mekaniker: - Fungerar det inte idag, grabbar, så är det fan ta mig mig själv det är fel på. Men det fungerade. Uffe var suverän på träningen, lika suverän i sitt kvalheat och upptänd som ett rovdjur i finalen.

- Jag hade ett löfte till min fru att hålla också, myser Uffe efter racet. Under de 14 dagarna mellan racen på Knutstorp och Kinnekulle hade Granberg låtit skägget växa. Han skulle inte raka sig förrän han satt "Emma" och dom andra på plats! Men fru Eva har inte riktigt gillat sitt troll till gubbe. Och dottern Angelica, 4 1/2 år, ville absolut inte ha en pappa som sticks... Nu blev det stor rakshow i depån efter loppet.

Uffe tvålade ju dit "Emma" så det var inte mer än rätt att "Emma" fick tvåla in Uffe inför filmkamera efter loppet! Bosse Emanuelsson kom tvåa. Chanslös denna gång. Men Bosse hade haft problem med bilen. Den understyrde på lördagens träning, varför stora justeringsjobbet satte igång inför söndagens kval och final. "Emma" gjorde vad han kunde, men fick nöja sig med tredje träningstid och andraplats i mål.

Christer "Svarten" Karlsson från Stockholm var tillbaks i Masens bil. Han klämde i med näst snabbaste träningstiden - en liten överraskning med tanke på att det var första racet. Å andra sidan avslutade "Svarten" fjolårets säsong bra, varför det kan ses som en naturlig fortsättning. Christer kom femma i mål.

Närmast framför sig hade "Svarten" en av årets nykomlingar i klassen, Mats ”Lillen” Magnusson från Spånga. Mats blev också utsedd till "Man of the Meeting" i det här racet. Utan tvekan en förare att räkna med i framtiden. Peter Norlander, som faktiskt tog starten, fick ge sig för såväl Uffe Granberg som Bosse Emanuelsson. Men en tredjeplats blev det.

Per Alm, revisorn från Göteborg, verkar vara sugen på racing igen. Startade i sitt kvalheat som blixten men hade lite svårare i finalen. Kom sexa. Finalens andra stora match svarade Leif "Mr Seabeach" Sjöstrand och Reine Wisell för. Båda låg sida vid sida igenom kurvorna. Ingen ville ge sig. Leif gav Reine en tryckare och fick ta emot en. En tuff match som slutade med att "Seabeach" kom sjua och Reine åtta i mål.

Båda var dock missbelåtna med sina insatser. Väghållningsproblem, förklarade både Leif och Reine. Roger Wibom, som trycktes till av Reine och snurrade på Knutstorp, mötte samma bistra öde denna gång. Nu skedde snurrningen med benägen "hjälp" av Bo Wiedesheim. De båda hade utspelat en hård kamp. Roger var givetvis ledsen och lämnade in en protest, som ledde till att Wiedesheim varnades. Däremot var det inga fel på den sistnämndes motor, som Wibom också protesterade mot. En onödig protestkan tyckas. Roger kom i mål, trots avåkningen och hamnade på 15:e plats. Bo Wiedesheim blev nia.

Avslaget SM

Under lördagen kördes tre SM-lopp. Tyvärr, tvingas man säga, har tydligen all status gått ur SM. 11 bilar startade i Racing Specialklassen, 14 i Formel 3 och 17 i Standard Racing. Avslaget med andra ord. Speciellt som inte någon av klasserna bjöd raffel i täten.

Leif Nilsson vann specialklassen hur överlägset som helst i sin Ford Escort. Över 11 sekunder efter kom tvåan, Lars Erik Pettersson, Reftele, i mål! Trea var Thomas Stenlund, Svanavattnet.

Formel 3 har på grund av sina höga däcksskostnader blivit "Rikemansklassen" i racing. Dessutom har några av våra främsta förare uppdrag utomlands, varför F3 också blev avslaget. Torbjörn Karlsson, Halmstad, visade att hon är att räkna med för större uppgifter. Stanley Dickens, Linköping och Bosse Martinsson, Vårby, lade beslag på platserna närmast efter.

Sven-Erik Edlund, Lycksele, vardagens gladaste SM-åkare. Halva loppet låg han efter Torbjörn Valfridssons Mazda, men sedan tyckte Opel-föraren att det var hans tur att stiga in i handlingen . En elegant omkörning och en fin avslutning avloppet gjorde att han faktisk blev ganska överlägsen segrare.

- Det här är min hemmabana, förklarade Sven Erik efter loppet. Han nämnde inte att han har över 100 mil till sin "Hemmabana". Tyvärr fick inte publiken se två av SM-klassernas kanske intressantaste ekipage, nämligen Kurt Simonsen i Porsche och Thomas Lindström i Scirocco.

Lady Cup

Liksom i SM-klasserna kördes Lady Cup på lördagen. Ylva Burnette, Uppsala och Lisbeth Holmberg, Västerås, anförde tonen och de båda teamkompisarna kom också etta respektive tvåa i mål. Monica Nörenfors, Borås, belade tredjeplatsen före Lena Winblad, Helsingborg. Men det var Skånska Lena som bjöd på snygg racing i det här loppet. Lena trasslade till det lite för sig i starten - missade en växel - och kom iväg långt efter alla andra. Hennes uppåkning var målmedveten och att nå fjärdeplatsen var en prestation.

SSK-serierna

Raka motsatsen till SM-tävlingarna på lördagen var söndagens SSK-serier. Anmälningarna hade svämmat över alla bredder och arrangörerna tvingades gå hårt fram för att få ner startfälten till 32 bilar. I Goodrich Cup, SSK:s standardklass, var exempelvis 116 anmälda, i Castrol Cup - racingklassen – 77 stycken och i Formel Ford 66. I den sistnämnda klassen fick endast 26 starta.

Därför blev kvalheaten i de olika klasserna hårda och dramatiska. För många av förarna var faktiskt målet att ta sig till finaltävlingen. Bara det var en prestation. Finalerna blev heller inte odramatiska. I Standardklassen visade Bill Taube, Spånga, vägen med sin lilla Hundkoja och kunde hålla undan med exakt en sekund för tvåan Jan Mattson, Järfälla, Ingvar Uthby, Borlänge, kom in på tredjeplats i sin Volvo.

Jan Elleman-Jakobsen, Partille, svarade för en färgstark uppkörning i racingklassen, då han från fjärdeplats tog sig i mål som tvåa. En prestation då finalloppet bjöd på ett stenhårt race där ingen vek undan. Torbjörn Högberg, Hisingsbacka, vann i sin snygga Amazon, men skillnaden var bara tre tiondelar till Jan. Trea i denna tuffa final, där flera bilar skrotades, blev Per Stureson, Knislinge, i sin Simca.

Formel Ford håller stilen i Formelklasserna. Ett brett startfält med många nya och intressanta ansikten bjöd upp till snygg racing. Per Gustavsson från Bromma vann den här gången före Kenneth Jönsson, Örebro och Lennart Sundahl, Växjö. Bengt Trägårdh, Kristianstad, som många anser vara ett stort framtidslöfte, klarade sig hem på fjärdeplats. Klassens enda tjej, Nettan Lindgren, Norsborg, har definitivt tagit upp kampen med grabbarna i toppen. Åtta blev hon.

"Wicke" naturligtvis !
Billy Andersson från Tidaholm gjorde rakt igenom ett perfekt lopp i den lilla roliga Renault 5 TS Cupen. Billy kunde hålla undan gott och väl för Rune Klint, mycket beroende på en perfekt start. Sven Almevik, Linköping och Anders Dahlgren från Blidsberg kom in på fjärde- resp. femteplats.

Behöver vi nämna att Bengt" Wicke" Winqvist från Norrköping vann? Vid det här laget borde vi veta att "Wicke" löst nytt årsabonnemang på segerplatsen. Hans 18:e vinst i svit. Ryktet om att det "bara" skulle vara 16 är alltså fel. - Man kan kämpa och kriga som tu san om andra- och tredjeplatserna, sa en R5-förare resignerat, men "Wicke" längst fram ger man sig inte i kamp med. Det är ju lönlöst. - Den här gången satt segern långt inne, förklarade diplomatiske Winqvist efter loppet. Men den patentförklaringen brukar "Wicke" å andra sidan ta till då och då...

Olle Karlsson

Design by Bloms IT