Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2023
Ring Knutstorp 2023-06-30 - 2023-07-02

Resultatlistor


BMW Cup & CAR Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB & Verktygsboden Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C by Nankang/MX-5 Standard Cup by Apex.se
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport I & II
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 197

Racerapport

Svenskt Sportvagnsmeeting med växlande väder

MSCC håller liv i en lång tradition när det gäller att arrangera Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Nästa år är det 50 år sedan första tävlingen. Årets upplaga lockade drygt 200 förare av sportvagnar och historiska racerbilar inklusive inbjudningsheatet för BMW och Alfa Romeo. Fredagen inleddes med fria träningar och lagom ljuvligt sommarväder. Lördagen kördes kval och första racet och då började regnet komma. Söndagen kördes andra racet och då växlade det mellan regn och sol hela dagen, vilket gjorde det svårt att planera däcksvalen.

Roadsport

Roadsport C by Nankang tillsammans med MX-5 Standard Cup bildade helgens största startfält med 34 bilar på griden. Det fanns en viss oro att det skulle bli för trångt med krascher som följd, men förarna visade sig från sin bästa sida och bjöd på tät spännande racing utan krascher! Torkel Kristensson tog pole, men han tvingades snart släppa ledningen i första racet till Lars Olsson som drog ifrån och vann före Petter Sångberg och Kristensson. I MX-5-klassen ledde Christoffer Waern från start till mål, men han skuggades hela racet av David Stomberg, som närmar sig mer och mer Waerns fart. Tommy Finell tog tredjeplatsen. Olsson trivdes i regnet och tog direkt kommandot i andra racet där han ledde från start till mål och han vann före Sångberg och Kristensson. Waern tog kommandot i MX-5-klassen och han vann före Hans Drangel och Stomberg.

I heatet för Roadsport A & B + Verktygsboden Modsport III var det Gustav Larsson som startade i pole, men det var Magnus Mårtenson som var kvickast iväg i starten. Han tog ledningen och höll den i precis ett varv. När han skulle bromsa efter den långa rakan på andra varvet gjorde han det för sent. Han kanade av banan och tvingades parkera i sandfållan. Larsson lurades med i fallet då även han bromsade för sent. Han lyckades dock komma igång igen. Det blev i stället Håkan Månsson som övertog taktpinnen. Han vann Modsport III före Fredrik Åkerman och Karl-Arne Källström. Lars Macklin vann Roadsport A före Johan Westerberg. Max Lindblom vann B före Ola Åkesson och Stefan Kaiser. Larsson tog ledningen i andra racet, men efter halva racet körde han in i depån och bröt med motorproblem. Då klev Karl-Arne Källström fram och övertog ledningen och han vann sin första seger någonsin före Mats Olsson och Fredrik Åkerman! Mårtenson startade sist efter sin fadäs i första racet. Han körde upp sig genom fältet till en total tredjeplats och seger i Roadsport A före Westerberg och Macklin. Lindblom vann B före Åkesson och Kaiser.

Modsport I & II

Jonas Jansson tog ledningen från pole i Verktygsboden Modsport I. Jansson körde mycket kontrollerat och snabbt i regnet. Jan Brunstedt är en erkänt skicklig regnförare, men inte ens han orkade följa med i Janssons tempo. Jansson vann före Brunstedt och Samuel Johansson. Daniel Palma vann klass II före Björn Axelsson och Peter Andersson. När de startade andra racet stod alla på slicks och banan var torr, men det ändrades snabbt när det kom en häftig regnskur. Tävlingsledningen tog det kloka beslutet att rödflagga heatet innan någon kanade av. Förarna fick möjlighet att byta till regndäck innan man återstartade racet. Dock slutade det regna och solen började titta fram innan man hann återstarta racet, men banan var fortfarande mycket våt. Johansson vann det andra racet före Jansson och Brunstedt. Palma vann återigen i klass 2 före Andersson och Andreas Ekvall.

RS & Clubman

Stefan Deleuran Mumm startade från pole i heatet för RS och Clubman, men det var Erland Berggren som tog starten och ledde ett par varv. Mumm visade dock sin rutin i regnet och återtog ledningen och han var först i mål, men han tilldelades straff för ojuste körning varför segern gick till Thomas Larsson. Mumm fick andraplatsen i Clubman före debutanten Daniel Holm Sipinen. Karl-Johan Berggren kom tvåa totalt och han vann RS 1. Erland Berggren kom trea totalt och han vann RS 2. Mumm fick revansch i andra racet när han vann Clubman före Larsson och Robin Wachmann. Erland Berggren kom trea totalt och han vann RS 2. Karl-Johan Berggren kom fyra totalt och han vann RS 1.

Alfa & BMW

Återigen var Alfa Romeo och BMW-klubbarna inbjuda att köra på SSM.
Hugo Bjurman stod i pole i det gemensamma heatet för Alfa Romeo och BMW klubbarna, men det var Ola Håkansson som var kvickast iväg i starten. Det blev dock safetycar redan på första varvet efter att Dag Aronsson kanat av i första kurvan och fastnat i sanden. Claes Hoffsten jobbade sig snabbt upp genom fältet till en andraplats, men han flyttades tillbaka ned i fältet efter racet sedan han hade gjort en omkörning under gulflagg. Håkansson vann racet före Bjurman och Markus Moberg. I det andra racet var det inget snack, Hoffsten tog starten direkt och han ledde hela vägen till målet. Han vann före Bjurman och Håkansson.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Historisk Racing på Svenskt Sportvagnsmeeting

Svenskt Sportvagnsmeeting 2023 lockade drygt 200 deltagare som tävlade i Racerhistoriska Cupen och Sportvagnsmästerskapet inklusive en gästklass för BMW och Alfa Romeoklubbarna. Ring Knutstorp bjöd på mycket växlande väder under helgen.

Formel Vee

24 förare kom till start i Formel Vee där man blandade B & C-klassen. Förarna bjöd som vanligt på tät och publikvänlig racing. Johan Lund startade från pole. Han tog hand om ledningen medan Jan Lindqvist, Pontus Bencsik och Richard ”Lillen” Persson tampades om placeringarna närmast bakom. Bencsik bromsade aningen för sent på näst sista varvet och kanade av banan där han fastnade i gruset. Lund vann före Lindqvist och Persson. Rasmus Bencsik körde i mål på fjärde plats och han vann B-klassen före Mats Andersson och Thomas Lundström. Andra racet blev än mer intensivt och spännande. ”Lillen” ledde länge, men det var till sist Lindqvist som klev fram och vann före Robert Lindholm och ”Lillen”. Pontus Bencsik låg på andra plats när han tog i för mycket och snurrade av banan. Det var lika hård kamp i B-klassen där Rasmus Bencsik vann före Magnus Rugsveen och Lundström.

1000cc Cupen

1000cc Cupen mönstrade 20 förare till denna tävling. De kämpade tappert på den regnhala banan där de sladdade yvigt i sin jakt på bättre fäste. Jan Christians gjorde en allt för bra start, inte ens startern var beredd på den manövern! Christians roffade åt sig en ordentlig ledning. Bakom honom kämpade Jonas E Pölda, Hans Beckert och Gustaf Stenquist om positionerna. Christians snurrade och höll så när på att dra med sig Beckert i fallet. Stenquist tog ledningen och han vann sin första seger i F-klassen före Becket och Pölda. I E-klassen vann Tobias Svanberg före Peter Svensson och Nils Falck. I andra racet gjorde Christians en korrekt start och han höll ledningen hela vägen till målet medan Pölda och Beckert tampades om de andra pallplatserna. Det blev Beckert som kom in som tvåa före Pölda. Svanberg hade segern som i en ask i E-klassen när han sladdade lite för brett och gjorde en rundpall. Han tappade ned till tredjeplatsen, men lyckades köra upp sig och återta ledningen, men så snurrade han på nytt. Svensson vann E-klassen före Svanberg och Falck.

Formula Slicks

Det blev regndäck på för Formula Slicksheatet. Dansken Jannik Sadolin tog pole, men det var Björn Johansson som tog ledningen i första racet! Sadolin lyckades återta ledningen efter något varv. Peter ”Lill-Orsa” Bohlin startade från depån, men han körde upp genom fältet och låg bakom Sadolin när han snurrade. I princip alla förare snurrade någon gång i det hala föret, utom Sadolin som till sist vann med över halvminuten före Bohlin och Joakim Broström. Andra racet kördes på torrt underlag och då bjöd Broström och Sadolin på den häftigaste duellen under hela helgen. De pressade varandra till max och de kom på ställ i kurvorna när de bytte positioner med varandra. Sadolin lyckades hålla undan för Broström och gå först över mållinjen, men så tilldömdes han straff för tjuvstart varför segern gick till Broström före Thomas Rådmyr och Sadolin. Andreas Jähnke kom till start i Conny Anderssons Brabham BT35 från 1971.

Standard & GT Ny

I det nyaste Standard och GT-heatet tog Jonas Nylén pole med sin Grupp 5 Opel Commodore SS. Banan var våt när starten gick för det första heatet och det passade den gamle rallyräven Bo Warmenius perfekt. Det var rena utklassningen när han varvade hela fältet på väg mot seger. Tomas Hall hade startat sist och han körde upp sig och tog andraplatsen. Anders Nordqvist kom trea. Andra racet var ännu blötare, vilket talade för Warmenius igen, men faktum var att det var Robert Paulsson som kämpade ned Warmenius med sin Ford Capri. Paulsson vann före Warmenius och Wåge Sörman, som hade startat sist. Det var Paulssons första heatseger någonsin i RHK. Mest underhållande körning stod Jan Lindqvist för när han sladdade sig fram i en VW 1600.

Formel Ford

Det var ordentligt blött när Formel Ford körde sitt första heat. Nicklas Nilsson tog ledningen före Stefan Lundgren och Henry Sandblom. Hans Hillebrink startade först på 12:e plats med sin dubbelförgasar Formel Vee, men han hade med sig regndäck denna gång. Han hittade bättre fäste och jobbade sig snart upp i ledning av racet. Formel Ford-förarna kunde inte hänga på Hillebrink, så de fortsatte sin interna fight i stället. Hillebrink vann överlägset och Nilsson vann Ford-kampen före Lundgren oh Sandblom. Det var Nilssons första seger på Ring Knutstorp. Andra racet startade på en blöt, men upptorkande bana. Hillebrink tog kommandot direkt men frågan var hur länge hans regndäck skulle hålla på den upptorkande banan? Hans räddning var att det kom en regnskur som förändrade läget radikalt. Hillebrink kunde därmed surfa vidare mot en säker seger. I Ford-gänget var det Lundgren som klev fram i halkan och han vann före Nilsson och Sandblom.

Standard över 1000cc

I Standardbilsheatet tog Peo Norén ledningen i sin koja, men han fick lämna den ifrån sig när Claudio Menchini kom stormande med sin Fiat 128. Menchini höll ut och gick först över mållinjen, men så fick han 15 sekunders tidstillägg för tjuvstart och han rasade ned till åttonde plats. Norén fick segern före Mattias Ståhlberg och Christer Folkesson. Menchini tog ledningen i det andra racet och han byggde upp en lucka till övriga fältet, men så fick han problem med att få i växlarna och han bjöd på det viset in de andra i matchen. Det slutade med att det blev för trångt, bilarna krokade ihop och Menchini tvingades parkera två varv från mål. Norén vann på nytt före Kevin Bengtsson och Mikael Mattsson.

Formel Äldre

I heatet för de äldsta bilarna fick vi se den största spridningen åldersmässigt. Det var allt från 20-talsbilar till Midgets och Formula Junior. Hans Hillebrink vann överlägset med sin ”nya” Formula Junior i båda racen. Chappie Bird kom tvåa i båda racen i sin gamla MG, trots tjuvstart i andra racet. Johnny Karlsson och Peter Kumlin tog var sin tredjeplats. Det kördes även en regularitytävling för de äldsta bilarna. Tio bilar deltog. Rickard Larsson var bäst med en tidsdifferens på 1.405 sekunder. Magnus Neergaard kom tvåa på 1,459 sekunder. Janne Hansson kom trea på 2.004 sekunder.

GT-1965

I heatet för GT-bilar före 1965 startade Anders Schildt i pole, men det var Nikolaj E Mortensen som tog ledningen med sin unika Turner GT. Mortensen höll undan i några varv, men det var ändå Schildt som avgick med segern till sist före Mortensen och Anders Lofthammar. I andra racet var rollerna omvända. Nu var det Schildt som ledde inledningsvis, men det var Mortensen som avgick med segern före Bengt-Åke Bengtsson och Schildt.
Som en summering av helgen kan man säga att det var ovanligt många tjuvstarter och ovanligt många avåkningar. Den senare berodde nog mest på vädret…

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT