SSK Opel-Festivalen Kinnekulle 1990
Kinnekulle Ring 1999-09-08 - 1990-09-09

Resultatlistor


Camaro Cup
  Startlista
  Race

Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final

Formel Opel Lotus
  Startlista
  Kval
  Race

Lady Opel Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Pirelli Cup
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final

Rövarheat
  Race

SSK Rallyklassen
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 211

Racerapport

Kraschfest

Det blev en veritabel kraschfest när SSK och GM tillsammans bjöd på underhållande racing på Kinnekulle Ring. Medan det regnade i stora delar av Sverige kom det inte en droppe under hela tävlingsdagen, varför publiken säkert trivdes trots att alla krascher och omstarter i Camaro-klassen förlängde evenemanget med en dryg timme. I Formel Opel Lotus fick vi se Magnus Wallinder leda från start till mål, medan Kennerth Persson var lika överlägsen i Formel 4. Vidare vann Eva Bornebusch Ladycupen, sedan Maria Sitomaniemi haft ledningen från start till den sista kurvan där Eva slank förbi. I Camaro Cups "Grand Final" kom Greger Kronegård bort helt och istället vann Hans Pulls.

Den långa dagen inleddes med SSK:s Castrol Cup. Här stack Gunnar Lundström iväg som en raket i starten med sin BMW 700, men efter ett varv började konkurrenterna gå förbi och i mål var Gunnar nere på nionde plats. Norrmannen Rune Lillefjord i en Capri var den förste som tog sig förbi BMW:n. Rune behöll sedan ledningen till mål. Trots en krock i första kurvan kunde Ulf Palm Volvo 740 ta hand om platsen bakom Lillefjord, men på sista varvet hände det något med bilen så Stefan Petterssons häftiga Lotus Esprit och Jan-Elleman. Jacobsen i en Volvo 242 smet förbi. Sture Mårtensson, i en Volvo360, var med i täten in i första kurvan, där han krockade med Palm och blev omkörd av hela fältet. Sture tog dock ny sats och körde upp sig till sjunde plats i mål.

ÖSTEUROPEER

Formel 4 gällde Baltic Cup och hade således högvis med finnar, estländare, letter och litauer på plats. Ingen kunde dock röra vid Kennerth Persson, som ledde från start till mål. Det väntade hotet från Mikael Nordlander och Ulf Johansson kom av sig helt. Mikael stannade hemma, medan Ulf kvaddade bilen under träningen. Till en början låg norrmannen Ole Martin Lindum på andra plats följd av Per-Ola Dahl, finländaren Jari Koiranen, Hans Hillebrink samt finländaren Mika Talasvuori. Dahl lyckades efter lite jakt slinka förbi Lindum, medan Hillebrink och Talasvuori bytte plats ett par gånger. Den senare körde för övrigt med en estnisk formelbil, medan bäste östeuropé i mål var Väino Pentus på 14:e plats.

OPEL RALLYSPRINT

Normalt brukar SSK ha en klass för rallybilar på programmet. Den ordinarie klassen fick dock vila och istället kördes något som man döpte till "Opel Rallysprint", där endast Opelbilar var välkomna och det i rent rallyskick. Ebbe Alriksson, som brukar vinna SSK:s rallyklass råkar köra en Manta så han fick naturligtvis vara med. Han stod i en klass för sig. Träningstvåa var Stefan Axelsson med sin B- Ascona, men det blev inte något åka, då motorn flög i bitar med en knall. Därmed återstod bara fyra GSI-Kadetter, varför de två Corsa-racande rallytjejerna Titti Jern och Kristina Larsson fick vara med. De hade inte tränat så de fick starta sist. Trots det tog sig Titti och Kristina snabbt förbi alla Kadetter. Efter något varv gick Kristina förbi Titti samtidigt som Elisabeth Granberg började gasa med sin Kadett. Hon visslade förbi Nisse Flygare och Ove Anderssons rena grupp N-bilar och började knappa in på Titti, då det plötsligt blev framhjulspunktering på Elisabeths bil. Därmed var det roliga slut.

STOR KRASCHFEST

Härnäst stod "Grand Final" för Camaroklassen på tur. Själva cupen är färdigkörd och vunnen av Greger Kronegård, så det rörde sig bara om en extratävling. Men förarna körde som om det gällde VM. Startsnabbe Tomas Engström lyckades klämma sig före Greger Kronegård på första varvet i Kvarnkurvan varpå Greger försökte med samma manöver ett par rundor senare. Men vägen tog slut när de trängdes som värst så Greger snurrade av banan och kom ut sist. Bakom Engström kom nu Hans Pulls farande och tog sig förbi. I klungan strax bakom blev norrmannen Anders Berggren påkörd bakifrån just när han skulle bromsa för den tvära vänsterkurvan under gångbron. Till allas förfäran seglade Camaron över räcket och landade på banavsnittet på andra sidan, där bilen dessutom slog runt och blev liggande på taket. Den enda bil som fanns i närheten var Eva Kjellkvist och hon hade inte högre fart än att hon hann bromsa och stanna. I samma veva blev loppet rödflaggat.

NY KRASCH

Sedan banan gjorts i ordning blev det omstart med den ställning som var efter fem varv, dvs med Pulls på pole och Engström bredvid. Denna gång kom gänget inte ett helt varv innan det small igen. Nu var det Engström som råkade illa ut. Troligen fick han en knuff i aktern, vände runt och frontalkrockade med en efterföljande Paul Riis-Pedersen plus att både Hanns Riis-Pedersen och Alf Lorén också blev indragna i karambolaget. Än en gång kom rödflaggan fram och gav oss en tredje start med blott 14 bilar, vilka nu bara fick köra nio varv. Anders Hultqvist stal täten från startlångsamme Hans Pulls, men kunde inte hålla undan mer än ett varv. Lite senare tog sig även Kjell-Åke Johansson förbi och det var inte långt ifrån att Alfred Riis-Pedersen lurat Anders på tredjeplatsen. Greger Kronegård fanns med i alla omstarterna och försökte sig varje gång på ett snabbt avancemang. Vid ett tillfälle försökte han runda Göran Boström på utsidan. Det gick inte så Greger kanade av och blev stående för gott.

TRÄNINGSETTA

SSK har ju alltid vid sidan om SM kört en egen Lady Cup, där dock vissa SM-tävlingar räknas in. Tjejerna ställde upp nästan mangrant. Endast sjukskrivna Nonna Lindgren saknades. På både torrt och blött väglag var Maria Sitomaniemi träningssnabbast. Hon rev även åt sig ledningen före snabbstartande paret Catta Lindgren och Cattis Bohlin, medan Eva Bormebusch, Lilian Waern och Heidi Akre stred om platserna bakom. Maria tappade fart i högerkurvorna, vilket vid en senare inspektion visade sig bero att höger bakfjäder lossnat pga den fasthållande wiren brustit. Detta hade hon ingen aning om utan stred tappert med i första hand Catta Lindgren. Catta försökte gång på gång köra förbi Maria på utsidan av den långa start- och målrakan. Som bäst var hennes stötfångare någon decimeter före Marias, men ett ytterspår är ju hopplöst och Catta fick ge sig varje gång. Men på femte varvet lade hon sig åter på utsidan om Maria i utgången av Kvarnkurvan (en högersväng) och försökte pressa sig förbi. Det gick inte nu heller och vad värre var, bilarna krockade varvid Catta landade i det räcket som Berggrens Camaro lite tidigare flugit över.

AVSLAGNA PROTESTER

Av någon anledning tyckte Catta att incidenten var Marias fel så en protest lämnades in. Efter förhör med flaggvakter och kurvdomare blev den emellertid avslagen och Maria helt friad från skuld. Hon var ju faktiskt i ledning och hade innerspår i vänsterkurvan som följde. Även de bakomvarande krockade. Cattis Bohlin skyllde krocken på Lillan Waern och lämnade också in en protest, vilken avslogs. Däremot fick Lillan tävlingsböter.

Den enda som plockades bort ur listan efteråt var Kristina ”Stini” Larsson, som råkat göra en omkörning under gulflaggning. Loppet var ju inte slut i och med att Catta Lindgren försvann. Eva Bornebusch tog sig snart förbi Bohlin och slapp därmed undan den senare krocken. Istället jagade hon framgångsrikt ifatt Maria och klämde sig förbi i den allra sista högerkurvan på sista varvet. Bohlin blev slutligen trea, medan både Waern och Akre föll bakåt efter krocken. Istället tog sig lngmarie Ernstsson och Nettan Halldin upp på fjärde och femte plats.

TAMT FORMELLOPP

Efter all dramatik kändes finalen i Formel Opel Lotus mycket tam. Magnus Wallinder var träningsbäst och ledde i ensamt majestät från start till mål före Peter Hallén, medan en besviken Joakim Ward blev trea med en något understyrande bil. Kristian Valtonen var lite för ivrig i starten och körde fram en halvmeter innan han insåg sitt misstag och bromsade in. Kristian stod aldrig helt still när starten gick och blev således pålagd en minut. Annars höll han fjärde plats tills Johan Rajamäki blåste förbi. Med den pålagda minuten rasade Kristian senare till 13:e plats. Det var meningen att Peter Åslund skulle ha varit med och kört i en inhyrd holländsk bil. Men vid besiktningen visa e det sig att bilen var fusk-förstärkt och det gick inte att ändra på i en handvändning så Peter blev utan race denna gång.

TRÖTT BATTERI

Ebbe Alriksson kör ju även Pirelli Cup med sin "rallybil" och det såg ut att kunna bli en ny seger, men batteriet var på upphällningen så Ebbe fick släppa sin ledning och till slut bryta. Istället tog Lennart Köhler täten med sin Volvo 242 och stannade där till mål. Roger Antonsen i en "Hundkoja" låg tvåa ett tag men rasade bakåt och blev slutligen fyra. Från mitten av fältet kom Mats Hildingsson dånande med sin gamla A-Manta och körde om samtliga utom Köhler. Den siste som fick ge sig för Mantan var Kjell Blom i sin GTE-Kadett.

På kul körde man även ett fyra varv kort handikapprace, där Elisabeth Granberg släpptes iväg först följd av Cattis Bohlins Corsa, Ebbe Alrikssons Manta, Kjell Bloms Kadett, samt ett drygt varvs handikapp, Peter Hallén och Magnus Wallinder. Handikappet baserades på lördagens träningstider och var åtminstone vad Granberg beträffar helt missvisande. Redan under hennes tidigare race hade Elisabeth sänkt sin träningstid med sex sekunder. Sålunda såg ingen röken av henne under de fyra varven. Däremot lyckades Alriksson och Blom ta sig förbi Bohlin, medan formel-åkarna kom sist.

CLAES UDDGREN

Design by Bloms IT