SSK Opel-Festivalen Kinnekulle 1991
Kinnekulle Ring 1991-09-07 - 1991-09-08

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Opel Lotus
  Startlista
  Kval
  Race

Lady Opel Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Opel Corsa Cup
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Pirelli Cup
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final



Antal tävlande: 171

Racerapport

Formel Opel Lotus-finalen
Wallinder orubblig

Höjdpunkten på Kinnekulle Ring var helt klart Formel Opel Lotus. Inför 800 åskådare vann klare mästaren Magnus Wallinder från Västerås före Tibros Peter Hallén.

SSK hade bra flyt på tävlingen. Finaler i sju klasser med prisutdelning och ärevarv avverkades på under tre timmar. I Formel Opel Lotus – inkörningsporten till stora racingvärlden - var Magnus Wallinder klart snabbast på träningen, 43 hundradelar före Peter Hallén. Som väntat tog Wallinder starten, men Hallén hängde på mycket bra. Magnus har som vana att rycka ifrån redan på första varvet, men Peter var med och stressade lite i åtta av femton varv. Då insåg Peter att Magnus var oslagbar. Däcken började bli sämre och Peter inriktade sig på att bevaka sin klara andraplats, före norrmannen Börre Skiaker. Långt bakom de två första gjorde man två och två upp om placeringarna. Skiaker tog tredjeplatsen, knappt före blott 18-årige Mattias Andersson. Mikael Kinnmark tog femteplatsen ett snäpp före Mikael Karlsson. Svenska serien är avslutad och nästa race för segraren Magnus Wallinder blir en landskamp på holländska Zandvoort.

DUELL

Det blev duell i Lady Opel Cup. lngmarie Ernstson var träningsbäst med bara nio futtiga hundradelar före Catta Lindgren. Det var också dessa två tjejer som gjorde upp i själva tävlingen. lngmarie tog starten före Catta och hela kopplet med Heidi Akre, Lillan Waern, Stina Larsson, Marie Rönn, Kristina Larsson... Loppet utvecklade sig till en stenhård duell mellan lngmarie och Catta. Det var också mycket tight om platserna tre till fem. Catta gjorde många försök att komma förbi, bl.a. en attack på yttern i kvarnkurvan, men lngmarie Ernstson höll undan och tog sin första seger för året i serien. Catta Lindgren leder nu totalt, en poäng före Lillan Waern.

I Formel 4 blev det norsk seger, trots att hela fyra finländare, en estländare och en dansk förare ställde upp. Ole Martin Lindum hade pole position, men Lars Dahlberg tog starten före Lindum. Hemmaföraren Ulrik Gustavsson fick i fyran istället för tvåan och kom iväg som sexa. Ulrik var laddad och på väg mot tredjeplatsen när han blev påkörd av Ulf Johansson på tredje varvet. Ulrik bröt och Ulf blev utesluten.

Lindum tog över täten på fjärde varvet och drog ifrån mot en säker seger. Med sin andraplats är Lars Dahlberg i princip klar mästare på 39 poäng. Tvåa i serien är Lennart Pihlqvist, som med en seger i sista tävlingen kan komma upp i 40 poäng, men då får inte Dahlberg komma åtta eller bättre.

BLANDAT

Castrol Cup är en härligt blandad klass med gamla Anglior typ bärplock, hundkojor och Gunnar "Professor'n" Lundströms BMW 700 mot nya Mercedesbilar och Pfisters Lotus Esprit. Två röda bilar tog starten och körde sida vid sida in under bron. Stefan Pfisters Lotus mot Gunnar Lundströms BMW. Pfister kom först genom Kvarnkurvan och drog ifrån. På andra varvet körde Torbjörn Nordenström förbi Lundström med sin snabba Manta. Lundström fortsatte att tappa placeringar och både Rune Lillejord och Leif Frykås var om innan racet var slut. Stefan Pfister såg ut att ha en kassaskåpssäker ledning, men på sista varvet drog det ihop sig. Pfisters Lotus började missa och Torbjörn Nordenström var till slut bara 20 meter efter i mål.

- Jag avgjorde på min fina start, sade Stefan Pfister. – Torbjörns Manta går fortare överallt och det var tur att han sov i starten. Jag fick pumpa med gasen hela sista varvet för att bilen skulle gå. Inför sista tävlingen har Nordenström 42 poäng och Pfister 40.

NORRMÄN

Norska Corsa Cup, med bara en enda tjej, kom till Kinnekulle för att göra upp. På första varvet var det mycket tätt. Sedan drog Sten Erik Nilsen ifrån och var hela långa rakan före i mål. Om andraplatsen var det en rafflande jakt. När Roger Moen snurrade av kunde Rolf Erik Narvestad säkra andraplatsen.

I Pirelli Cup var det ordentligt trångt med 32 bilar. Lennart Köhler tog täten efter en perfekt start med sin mycket snygga BMW M3, före Ebbe Alrikssons och Mats Hildingssons Opel Mantor och Karl-Erik Erikssons matta svarta Volvo Amazon. Därefter var det trångt, trångt. Köhler fixade snabbt en rejäl lucka med sin BMW. Hildingsson tog över andraplatsen och om tredjeplatsen blev det lite fight mellan Alriksson, Eriksson och Bengt Nilsson. Köhler kunde helt ohotad ta tredje segern på raken, men kan nog knappast bli mästare i klassen då han inte kammade hem en enda poäng i de två första deltävlingarna. Köhler har nu 33 poäng och kommer upp i 44 om han tar en seger till. Hildingsson, som inte vunnit någon deltävling, har redan 44 poäng, men måste dock bli tvåa i sista racet om Köhler vinner igen. Annars tar motortrimmaren från Ullared hem mästerskapet. Fem av sex deltävlingar räknas.

JONNY PERSSON

Design by Bloms IT