SSK + SM Kinnekulle 1991
Kinnekulle Ring 1991-07-26 - 1991-07-28

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Race

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  A-Final

Formel Opel Lotus
  Startlista
  Race

Grupp A
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Lady Opel Cup
  Startlista
  Race

Pirelli Cup
  Startlista

SSK Klass 1
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 217

Racerapport

Niclas Jönsson kom igen

SM-seriens näst sista deltävling kördes helgen 26-28/7 på Kinnekulle Ring. På programmet stod förutom de tre SM-klasserna Formel Opel Lotus, Formel 4, Formel Ford och några SSK-klasser. Störst intresse var som vanligt kring Formel 3 och Grupp A. I den sistnämnda klassen var det ett mycket tunt startfält då endast nio bilar kom till start. I Formel 3 kunde SM-striden avgöras om Linus Lundberg vann deltävlingen.

FORMEL 3

Träningssnabbast denna helg var Niclas Jönsson som hade ny motor i sin Reynard. Linus Lundberg lyckades knipa en startposition i första led, men det ville till att han tog i ordentligt. Mot slutet av sista träningspasset låg Niclas teamkompis Thomas Johansson före, Linus satte på tävlingsdäcken och kunde till slut passera. Bakom kom sedan Mikael Gustavsson. Den emotsedda kampen mellan Niclas och Linus uteblev nu. Niclas tog starten före Linus följd av Thomas Johansson. Niclas Jönsson drog i väg tätt följd av Lundberg i ett varv, på andra varvet var Linus nära att åka av och tappade därmed den riktiga närkontakten med Niclas. Linus Lundbergs bil gick dock något snabbare på den kurviga delen av banan, men Niclas Jönsson drog ifrån på rakorna. En mycket nöjd Jönsson gick nu i mål som segrare före Lundberg, trea blev Thomas Johansson följd av Mikael Gustavsson och Peter Carlsson.
Fyra ltchi Ban-bilar bland de fem främsta. Sexa blev åldermannen Claes Rothstein. Spänningen finns nu kvar till sista deltävlingen på Ring Knutstorp.

GRUPP A

Som vanligt måste man säga, så var Grupp A-fältet väldigt tunt. Men som tur är så är de toppåkare som deltar sevärda. Bästa startposition innehades av "Peggen" Andersson, vid sidan om sig hade han något överraskande Bo "Emma" Emanuelsson, som med sin Mercedes tog i för kung och fosterland på träningen. Och som vanligt var det en "skrothög" han åkte i, denna helg var det enligt "Emma", fel på Tyskland i allmänhet och tyska bilfabrikanter i synnerhet...

Nåväl, i andra led stod Sierrorna med Lennart Bohlin och Stig Blomqvist i förarstolarna. I tredje led fanns sedan Per Boström och Nettan Lindgren-Jansson. Kvickast i väg i heat 1 var "Peggen" medan Lennart Bohlin och "Emma" i princip åkte jämsides genom kvarnböjen. "Emma" gick segrande ur den striden. Fyra var Blomqvist följd av Per Boström och Nettan. "Emma" fick sedan häng på "Peggen" men under andra varvet ville han för mycket, snurrade och föll till sista plats. "Peggen" kunde nu ohotad vinna heatet före Lennart Bohlin. Stig Blomqvist, som klagade på dåligt fäste bak, blev passerad av Per Boström, medan Volvoåkande Bengt Thenander kom femma. "Emma" ramlade in på sjätteplatsen. Nettan Lindgren blev kvar i Kvarnböjen på sjätte varvet.

Ovanstående resultat blev nu startuppställning i andra heatet. Bäst i väg här var Lennart Bohlin före "Peggen", Boström, "Emma" och Thenander, sjua var Blomqvist. Per Boström var om "Peggen" under ett par varv, men fick snart se sig omåkt igen. En hårt satsade "Peggen" kom snart i fatt Bohlin, och åkte sedan i bakhasorna på honom fram till målsvängen på sista varvet. Där satte han in stöten och lyckades passera Bohlin! Han var dock på Bohlins bil vilket gjorde att relationerna mellan ettan och tvåan efter målgång var lite kyliga.

Bohlin menade att det handlade om påkörning medan "Peggen" talade om tuff racing. En sak är dock säker, publiken gillade denna fight in i mål. Trea kom återigen Per Boström. Bengt Thenander blev fyra följd av Volvo-kollegan Stefan Pettersson. "Emma" som hade problem med att frontspoilern hängde under bilen i ett varv tog sjätteplatsen. Och sist i heatet då Stig Blomqvist bröt blev Sune Ohlsson.

I och med att det bara fanns nio bilar med på startlinjen tog man bort 20, 15 och 12-poängarna.Vilket innebar att "Peggen" Andersson ledde SM med 109 poäng, åtta mer en Lennart Bohlin. Laddat för strid på Knutstorp alltså.
Maria säkrade SM-titeln

LADY CUP

Lite i skymundan av de två andra SM-klasserna fanns en intressant fight i Lady Opel Cup emellan Catta Lindgren och Maria Sitomaniemi. Marie ledde SM en poäng före Catta inför Kinnekulle, och de två stod nu i främsta startled. Bakom dem fanns lngmarie Ernstsson och Stini Larsson följt av Nonna Lindgren och Titti Jern-Andersson. Bäst iväg var Sitomaniemi tätt följd av Catta. Detta höll sig i tre varv, för då ville Catta lite förmycket och åkte av i Kvarnböjen. Hon kunde sedermera köra upp sig i fältet till en sjundeplats. Maria Sitomaniemi tog nu sin andra 20-poängare i rad vilket innebär att hon leder SM med 175 poäng, före Catta som har 58 poäng. Men mycket kan ju hända i avslutningen på Knutstorp vilket Catta visade under denna tävling. Tvåa blev nu lngmarie Ernstsson som följdes av en mycket glad Stini Larsson. Fyra kom Titti Jern-Andersson.

FORMEL OPEL

Den mycket jämna Formel Opel Lotus-serien fanns på plats denna helg. I första led stod cupledande Magnus Wallinder som hade norrmannen Börre Skiaker vid sidan om. I andra led fanns Göteborgs Mikael Kinnmark och Peter Hallén, Skövde följda av Mattias Andersson Åtvidabergs MK och Mikael Karlsson, Örebro. Wallinder klippte starten före Skiaker, Hallén, Kinnmark och Mikael Karlsson. Peter Hallén passerade snart Skiaker, men glädjen försvann efter målgång, då han tilldömdes en minuts tillägg för tjuvstart. Och vips så var han nere på tolfte plats i resultatlistan.
Magnus Wallinder höll förstaplatsen till målgång, trots ett handikapp med en bruten framvinge. Tvåa blev nu genom Halléns tjuvstart Skiaker följd av Mikael Karlsson. Då Kinnmark försvann hade Mattias Andersson tagit hand om fjärdeplatsen, femma blev Niklas Svensson och sexa Lars Svelander.

FORMEL FORD

Med svensken Niklas Lovén och Mikko Iivonen Finland längst fram i starten, följda av Hans-Göran Frisk Sverige och Steffen Nielsen Danmark, var det upplagt för en nordisk kamp i Formel Ford. Som vanligt, dristar man sig att säga, gick den kampen till Finland. Mikko Iivonen for i väg som ett spjut i starten, och så var all spänning som bortblåst. Danske Staffan Nielsen såg till att bäste svensk hamnade på tredje plats. Och det var örebroaren Kjell Andersson som följdes av Formel Ford-veteranen Hans-Göran Frisk. Träningssnabbaste Niklas Lovén fick en dålig start och blev inte bättre en femma.

FORMEL 4

Ytterligare en Formel-klass tävlade på Kinnekulle. Det var Formel 4 som var en av de två klasser som tävlade på lördagen. Här segrade Taxinge MK:s Ulf Johansson före Lars Dahlberg, Södertälje KRC, och finnen Allan Taimi. Per-Ola Dahl belade fjärdeplatsen.

VOLVO/SSK 1

Den andra av lördagsklasserna var Volvo Original Cup som var ihopslagen med SSK 1. Utöver tolv Volvobilar fanns en Golf GTI och en Peugeot 205 med. Pole Position innehades av Tommy Brink SMK Hörby före Anders Johansson Lunds AC. Dessa placeringar vände de två på så i mål var Johansson före Brink. Trea kom Bosse "Pedal" Lindqvist före Gunnar Dackevall. Femma blev Älmhults Fredrik Johansson före Golf-åkande Charlie Bäckstrand.

CASTROL CUP

En av racingens roligaste klasser måste Castrol Cup vara, i alla fall om man tittar på materialet. Här finns Lotus Esprit mot en breddad Ford Anglia, Volvo 740 mot Mercedes 190. Amazoner, Oplar och Fordar i de mest skilda och ombyggda varianter. Främst i starten stod en Opel Manta körd av Torbjörn Nordenström och Stefan Pfister iförd en Lotus Esprit. Närmast efter fanns norrmannen Rune Lilljord och John-Erik Öberg, Ösmo. Kvickats iväg var Nordenström följd av Pfister, som odramatiskt höll dessa placeringar in i mål. Trea blev Anders Dagh Solna, i en Volvo Amazon och på fjärde plats fanns John-Erik Öberg. Lillejord tvingades bryta efter sju varv.

Mikael Fransson

Design by Bloms IT