Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2021
Ring Knutstorp 2021-07-03 - 2021-07-04

Resultatlistor


BMW Cup & CAR Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB & Verktygsboden Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 228

Racerapport

Comeback för Svenskt Sportvagnsmeeting

I helgen kördes Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Det var ett glatt återseende, eftersom man tvingades ställa in tävlingen i fjol. De fick till och med ha lite publik. Ca 1000 personer tog chansen att få se sportvagnar och historiska racerbilar i sin naturliga miljö! Närmare 250 bilar kom till start under tävlingen, vilket också är en fantastiskt bra siffra med tanke på allt som har varit. Helgen bjöd verkligen på ett växlande väder. Allt från strålande sol till monsunregnskurar med inslag av åska!

Roadsport

Roadsport C mönstrade helgens största startfält med 34 bilar på griden! Det var en Lotus Elise bland alla Mazda MX-5:or. Tyvärr fick vi se en startkrasch i första racet där tre bilar blev så illa tilltygade att de inte kunde köra mer. Räddningsarbetet utfördes under safetycar, vilket drog ut på tiden. Endast tre racevarv registrerades på 15 minuter och David Malmberg utropades som segrare före Fredrik Nordlander och Andreas Jähnke. I det andra racet hade Malmberg segern som i en liten ask, när han plötsligt kände vibrationer i bilen. Han tvingades bryta då han höll på att tappa ett hjul… Även det andra racet innehöll en incident som tvingade fram säkerhetsbilen. Petter Sångberg tog segern till sist före Jähnke och Anders Stomberg.
Jerker Flink tog ledningen i Roadsport A med sin mäktiga Porsche 928. Han höll undan före de vilt jagande Henric Månsson och Dag Löfqvist, men Flink tilldömdes tjuvstart och hamnade därför på tredjeplatsen i stället bakom Månsson och Löfqvist. Fredrik Nordlander vann Roadsport B före Anders Stomberg och Rolf Dawidsson. Fredrik Åkerman vann Verktygsboden Modsport III före Håkan Månsson och Jonas Gräf. I andra racet gjorde inte Flink några misstag och då vann han före Månsson och Björn Nyman. Max Lindblom vann B före Stomberg och Dawidsson. I Verktygsboden Modsport III tvingades Robin Wärmlund bryta första racet när bakaxeln inte överlevde den stående starten. Wärmlunds bil är byggd för rullande start. Han fick starta sist i andra racet där han körde upp sig till tredje plats totalt i heatet och seger i Modsport! Åkerman kom tvåa och Peter Kaiser kom trea.

Verktygsboden Modsport

Verktygsboden Modsport I&II körde båda sina race i regn. Inför andra racet hann man köra uppvärmningsvarvet innan tävlingsledningen vinkade in bilarna och lät dem byta till regndäck. Det var en märklig vädersituation med solsken i kombination med regn. Toni Berggren trivdes som fisken i vattnet. Han vann första racet med god marginal, trots att han körs i klass II. Daniel Palma kom tvåa och vann klass I före Bengt Johansson och Peter Eriksson. Berggren vann klass II före Björn Axelsson och Fredrik Olsson. Resultatet i andra racet blev nästan identiskt med i första, även om Palma låg betydligt närmare Berggren denna gång. Enda förändringen var att Peter Andersson petade ned Olsson från pallen i klass II.

RS & Clubman

Heatet för RS & Clubman fick ett härligt tillskott från Kalleracing som var helgens största stall, med bilar i flera klasser. Oskar Jakobsson har tillhört toppen av MX-5-förarna i flera år, men i år har han gått över till Clubman. Med tanke på hans meriter var det ingen stor överraskning att han var snabbast i kvalet. Jakobsson missade starten och tappade många placeringar, men han reparerade skadan och vann första racet före Stefan Deleuran Mumm och Mikael Aagaard. Erland Berggren vann RS före Peter Öfverman och Göran Håkansson. Jakobsson vann även andra racet före Mumm och Robin Wachmann. Öfverman vann andra RS-heatet före Göran Håkansson.

BMW & Alfa Romeo

BMW Cup och Club Alfa Romeo Racing var gästklass under årets SSM. Det var ett litet experiment att låta dem köra tillsammans och det fungerade riktigt bra. Det var en BMW-trio som tog kommandot i första racet med Mikael Lundvall, Ola Håkansson och Claes Jarl. Tyvärr tvingades Jarl bryta. Lundvall vann före Håkan Zaar och Daniel Hansson. Robin Nyqvist var bästa Alfa före Hugo Bjurman och Markus Moberg. Vi såg ett liknande scenario även i andra racet med en trio BMW-förare i topp. Zaar vann före Håkansson och Lundvall. Moberg var bästa Italienare före Hans-Peter Magnusson och Claes Hoffsten.

Standard & GT Ny

Heatet för nyare standard och GT-bilar mönstrade det största historiska startfältet denna gång med 27 bilar på griden. De danska bröderna Leth Sörensen visade att deras dominans på Gelleråsen senast inte var någon tillfällighet. Mads tog segern i båda heaten före Per. Mads var så överlägsen att han hann med att snurra ett helt varv under racet utan att tappa ledningen! Tomas Hall tog hand om tredjeplatsen i första racet. Josef Viktorsson körde sin första tävling i RHK i brodern Arvids gamla Ascona A. Det blev en sjundeplats totalt och en andraplats i CT14.

Förenade bil firar hundraårsjubileum i år. Företaget äger Ring Knutstorp och VD´n Joakim Söderström kom till start i ”Emma´s” legendariska ”MER-BMW” och han tog tredjeplatsen i det andra racet.

Formel Vee

Formel Vee-gänget bjöd som vanligt på tät och spännande racing. Det var kamp om segern in i det sista. Richard ”Lillen” Persson, kunde avgöra till sist före Johan Lund, Anders Tjärnlund och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson. Dessa fyra gick i mål inom två sekunder. Inledningsvis var även Pontus Bencsik med i tätgruppen innan han for av med styrningsproblem. Tjärnlund vann B-klassen före Janne Lindqvist och Magnus Rugsveen. Andra racet blev minst lika spännande. Tättrion med Persson, Lund och Johansson låg och kämpade mot varandra. När de skulle åka ned i Liton på det tionde varvet blev det lite för trångt. Persson fick en rejäl flygtur, men han landade på hjulen. Dock körde han åt sidan och bröt. Johansson vann före Lund och Lindqvist. Det blev en märklig utveckling i resultatlistan för bakom Lindqvist var det inte mindre än fem B-förare innan nästa C-förare. Tjärnlund kom tvåa i B före Thomas Lundström.

1000cc Cupen

Det var kojornas kamp i 1000cc Cupen. Mattias Ståhlberg vann till sist efter en hård kamp mot Hans Beckert. Torbjörn Andersson kom trea. Olof & Tobias Wijk har köpt Kaj Wallins Fiat Abarth 1000 TC och de delade på styrningen i helgen. Tobias körde första racet och körde i mål på en hedrande fjärdeplats. Vi fick se samma trio på pallen även i andra racet.

Formel Ford

Håkan Tagesson tog en klar ledning i Formel Ford-heatet, men han var lite för gasglad så han gjorde en liten piruett efter korta rakan. Det räckte för att tappa ledningen i racet. Roland Svensson var påpasslig och tog segern före Nicklas Nilsson och Tagesson. Det var ruskigt jämnt på slutet för alla tre gick i mål inom en sekund. Hans Hillebrink vann Formel Vee dubbelförgasarklassen före Dick Österback. Det regnade under det andra racet. Det passade den gamle rallyföraren Tagesson bra och han tog ledningen i loppet, men det passade Hillebrink ännu bättre. I Formel Vee med dubbelförgasare får man använda riktiga regndäck med betydligt bättre grepp än Formel Fordarna. Hillebrink jobbade sig upp genom fältet och övertog ledningen. Hillebrink vann före Ford-trion: Tagesson, Svensson och Nilsson.

Standard före 1965 över 1000cc

Per Skårner invigde båda sina barn, Hampus & Pontus, i racingvärlden och alla tre kom till start med var sin ”koja”. Per visade att gammal är äldst då han vann första racet före Lars Göransson och Kevin Bengtsson. I det andra racet vann Göransson före Uno Johansson och Hans Eklund.

Formula Slicks

Torgny Johansson tog pole i Formula Slicksheatet, men det var Sonny Johansson som gjorde den bästa starten. Sonny ledde några varv innan Torgny tog över. Så långt såg allt ut som vanligt, men så kom regnet och det gav nya förutsättningar. Magnus Ramsö trivdes bäst och han jagade i kapp Torgny och var på vippen att ta segern i heatet. Torgny lyckades freda sig och vinna med någon meter före Magnus och Sonny. Det blev stort manfall i andra racet. Det började med att Sonny drog av en drivaxel när han gjorde en provstart. Han tvingades ge upp sin poleplats och rulla in i depån i stället. Mycket snöpligt. Torgny fick en lugn resa till segern före Magnus Ramsö och Björn Johansson. Det var bara dessa tre som gick i mål.

GT före 1965

Bengt-Åke Bengtsson startade från pole i GT-heatet, men det var Claes Andersson som tog starten. Andersson ledde några varv innan Bengtsson kunde ta sig förbi. Bengtsson vann före Andersson och Tommy Bencsik. Bengtsson fick en lugnare resa mot segern i andra racet efter att Andersson hade brutit loppet. Bengtsson vann före Bencsik och Per Roxlin.

Formula Äldre

De allra äldsta bilarna är alltid underhållande att se, kanske inte så mycket för sin fart, utan att det är rullande museiföremål som vi får njuta av på nära håll med dess ljud, dofter och utseende. Hans Hillebrink vann med sin Formula Junior före Fredrik Bolander och Chuck Bird. Hillebrink vann även andra racet före Bolander och Magnus Neergaard.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT