ERF-Bil-Final Anderstorp 1999

Scandinavian Raceway Syd 1999-10-10 - 1999-10-10

Resultatlistor


ERF-Bil
  Race

VOC Nordic Racing Cup
  Race

Antal tävlande: 40

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Racerapport Caran

Caran Automotive Racing Team
Finalen i 1999 års 6-timmars Endurance Racing serie hölls på Scandinavian Raceway utanför Anderstorp. Banan var som förra gången kortad till halva längden p.g.a. bullerregler. Själva svängen från den breda flygrakan var dock något förändrad och det, kombinerat med att det är det bästa omkörningsstället, ledde till att ett tiotal ekipage missbedömde kurvan under tävlingens gång och fastnade bredvid banan. Ett ihållade regn hade dessutom förvandlat terrängen till gyttja under lördagen. De första 90 minuterna karakteriserades därför av gulflagg, gulflagg och mer gulflagg. Caran-teamet låg därför ett tag ända uppe på sjunde plats.

Körordningen blev denna gång Sideways, Sniper, The Rock, Buick och Stor-Lövis. Starten blev ganska dramatisk när Åsa Racing slängde sig in bredvid Sideways i första kurvan, sedan åkte Kermits Porsche 944 av i den andra kurvan och fick bärgas. Loppet blev därför något hackigt med tre-fem varvs körning i taget mellan varje avåkning som ledde till ”pacecar”. Team Spalding som idag körde 240 var nästa team som åkte av efter rakan, detta efter en hård kamp med Skoglunds Kadett. Andra som besökte leran var Pentascrew, Kävlingemöllan, Åsa Racing, Team Provning och Thorens Toyota etc... Arrangörerna blev dock snabbare och snabbare att plocka bort bilarna och till slut fick bärgningsbilen stå kvar borta på rakan!

Sideways startade loppet och körde snabbaste varv med 1.03.048 innan han lämnade över till Sniper efter 87 minuter. Sniper satte upp ett bra tempo. The Rock hade kört bilen för första gången på träningen kvällen och hans tävlingsdebut som gick utmärkt. Efter ett tiotal varv med Team Bilia i hasorna lyckades han gradvis dra ifrån. Buick och Stor-Lövis avslutade, också de utan utan några incidenter.

Team Ravilaverken som var tvungna att komma två placeringar före Team RS för att vinna serien i klass 1 hade en komfortabel 9 varvs ledning då Bilias bil åkte av av banan på väg ur depåkurvan för att genast snurra ut på banan igen. Ravilaföraren hade inte en chans att undvika att ramma Bilia som kom farande från sidan. Ravilas framvagn gick sönder och trots att de efter en stark mekinsats fick ut bilen igen gick för många varv förlorade för att de skulle kunna ta en topp-placering av egen kraft.

När trettio minuter återstod vågade vi oss på att kolla placeringarna. Vi låg på tolfte plats totalt, fem varv efter Team Provning och sju varv före Bilia. Team Provning åkte då av igen på det vanliga stället men tappade bara två varv så Stor-Lövis fick "sakta ner" signalen. Sedan bet vi naglarna tills bilen nådde målflaggen. Det blev en mycket glad avslutning för oss eftersom vi nådde vårt mål, en topp-tio-placering totalt i mästerskapet. Dessutom tog vi vår bästa placering i en individuell tävling, samt fick vår första riktiga placeringspoäng! En bonus är att bilen inte krånglade över huvud taget, att den fortfarande är fullt körbar och inte ens behöver lagas.

Nu tar vi några månaders paus i mekandet innan det är dax att värva nya medlemmar och starta upp mekandet inför nästa säsong.

/Kristoffer Rydquist
Design by Bloms IT