ERF-Bil Anderstorp 1999
Scandinavian Raceway 1999-05-14 - 1999-05-14

Resultatlistor


ERF-Bil
  Race



Antal tävlande: 26

Racerapport

Racerapport Caran

Caran Automotive Racing Team
Årets andra deltävling i Endurance Racing for Fun för Caran Automotive Racing team kördes på Scandinavian Raceway i Anderstorp, och det blev en regnig historia.Den berömda GP-banan hade kortats av till ungefär halva längden med hjälp av en liten genväg mitt på rakan. Med ett startfält på 26 bilar gav detta
mycket tät racing.

Kvällarna innan racet blev som vanligt hektiska med extra mycket mekande på den lediga torsdagen. Bakpartiet som tryckts in på Falkenberg hamrades, bändes och svetsades till tills det antog en mer Volvolik form, en ny länkarm tillverkades och diverse grejer fick lagas. Framvagnsinställningen gjordes på banan med visst besvär av "McDrive" och "Sideways" som fick låna ett inställningsmått av Ravila Racing. Ravila sålde också av ytterligare några fälgar från sitt krympande reservdelslager.

Redan transporten till banan bjöd på stor spänning då släpet kom i våldsam wobbling strax innan Landvetter. "McDriver" lyckades få stopp på grejerna även om det krävde två filer samt vägren på motorvägen. Efter en omfördelning av vikten på kärran och hårdpumpning av däcken gick släpet spikrakt resten av vägen. Samma tur hade inte våra Caran-kollegor Komlösa Racing vars Mazda MX5 hoppade av släpet och ner i ett dike på vägen till banan.

Starten skedde fullständigt problemfritt då regnhalkan gjorde de flesta förare mycket försiktiga under de första varven. Det tog dock inte många minuter förrän första offret skördats. Team Alcacoms 242 åkte rakt in i räcket efter depåkurvan deå AB-sytemet lade av. Bilen skadades så den inte kunde fortsätta. Innan
leran och bilen sopats upp från banan blev det en lång stund "pacecar" och när den gick in var alla förarna tända!

Allteftersom banan torkade upp sjönk varvtiderna. Minnesvärt för "Sideways" som körde första passet var en sida-vid sida-dust med Team RS Volvo 242:a som varade ett halvt varv. "Flash" körde nästa byte och även det gick krångelfritt och snabbt på den torra asfalten. Precis i slutet av passet började dock regnet strila igen.

Tredje man var "Sniper" som gjorde comeback efter Knutstorps-krocken och körningen sköttes med glans. Snipers defrosterarbete visade sig här vara ett stort plus då sikten bevarades intakt, något som Kermit Racings Porsche 944 led svårt av innan de tvingades bryta, dock huvudsakligen av andra skäl. Teamchefen "Stor-Lövis" fortsatte i samma stil som "Sniper" med sansad körning på det slippriga underlaget och lämnade sedan över till "Kartman"."Kartman", som har några års gokart-körning under bältet, skruvade upp tempot betydligt och de kartmässiga sladdarna vid inbromsning ledde till nervösa miner i depån. Icke desto mindre skötte han uppgiften säkert och tog sig upp genom fältet snabbt och effektivt.

Krockarna var relativt få. Team RS slog ihop med MacMers Clio, Pentascrew dammade av i depåkurvan men kunde åka vidare, Chiquitas snurrade och blev lätt påkörda och Åsa Racing fick en rejäl tryckare i fronten av en Porsche. Oftast orsakades krockar av att varvade förare försökte hålla undan istället för att
hålla sitt spår. Därmed skapades stor förvirring. Vissa var förstås rena s.k.Racing-incidenter.

McDrive fick sedan förtroendet att avsluta körningen, ett pass som blev 1 timme och femton minuter långt. Han fick plockas in direkt för att binda upp avgasröret som hade lossnat, en efterverkning från Falkenberg. Det var det enda tekniska fel som bilen drabbades av under hela loppet.

Resultatet blev 248 varv och en femtonde plats. Denna fjärde tävling var den första som avslutats utan en enda avåkning, vilket var dagens mål. Placeringen hade kunnat förbättras med ett halvdussin varv genom färre tankstopp eftersom regnet gjorde att bilen drog mycket mindre bensin än vanligt. Halka betyder mindre gasande. Våra medtävlare hade bättre koll på detta och därför blev vi slagna av bilar som egentligen var långsammare.

Våra kolleger i Komlösa hade t.ex. mer tur på banan än med släpet. De slog oss med knappt 20 sekunder efter 6 timmars körning! Snabbast i vår klass var Pentascrew med sin mattsvarta högerstyrda Volvo 244, följda av Ravila (som hjälpt oss med allt möjligt, tack!) och Team RS som återigen visade att en välbalanserad men inte hypersnabb bil kombinerat med smart och jämn körning i slutändan ger bra resultat.

En titt i resultatlistan ger att skillnaden mellan vår femtonde platsoch Team Provnings sjundeplats är 10 varv; fyra procent! Det ger en uppfattning om konkurrensen.

Efter denna lyckade tävling skall vi våga sänka spoilern till marknivå.

CART genom Kristoffer Rydquist

Design by Bloms IT