SLC Karlskoga 2000

Gelleråsbanan 2000-09-16 - 2000-09-17

Resultatlistor


SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

VOC Nordic Racing Cup
  Kval
  Race

Antal tävlande: 53

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

BMW dominans ännu en gång

Race 1 låg ständigt steget före sin BMW kollega, Team Heliracing, under dagens åttatimmars race. Det skiljde ett varv mellan de två från timme tre och ända in i mål. Men under racets gång hälsade Kentas Racing med sin 240 på i ledningen några gånger och de slutade till sist på tredjeplats slagen med fyra varv.

Gelleråsbanans tuffa "stop-and-go" karaktär tog hårt på materialet och vi såg många som fick skruva. X3M Partners höll på att förorsaka en jättesmäll, när de i närkamp med flera bilar rasade sin motor i slutet av rakan. Vid raset exploderade motorn och all olja hamnade på däcken varvid bilen hamnade i en okontrolerbar spinn. De andra bilarna försökte förtvivlat att veja och alla utom TRM lyckades undkomma oskadda. TRM satte sin bil i samma postering som Hubert Berg satte sin Honda i STCC för tre veckor sedan, men TRM kom dock undan med mosad spoiler och framskärm och kunde fortsätta racet.

I klass 1 var det en hårt fight mellan fem bilar hela racet igenom. Det såg ut som Niri Racing skulle ta hem spelet, men det gick åt pipan med en brusten drivaxel. Det blev istället Filemon Racing som vann.

I klass 4 debuterade Spirit Racing med sin Porsche 911. De hade stora problem under racet med bland annat tre punkteringar och brusten drivaxel. Men det är ett duktigt team som trots detta rodde segern iland. Race Agents testade sin GT3 Porsche inför morgondagens sprintrace och satte dagens snabbaste varv under tiden som blev 1.14.275.

Vi såg en del namnkunniga förare i dagens race. Henrik Roos, nybliven svensk mästare i GTR, körde för TRM. Lennart Pehrsson körde för Team Heliracing. Ett norskt team kom med två st Peugeot 306 GTI. I deras föraruppställning såg vi bl. a. Roger Moen, Thomas Faraas och Atle Gulbrandsen.

Björk vann finalen i Nordic Racing Cup

Lars-Åke Björk vann den avslutande deltävlingen i Nordic Racing Cup. De körde som supportklass till SLC och tävlingen pågick i 90 minuter. Lars-Åke satte pole position och hade ledningen under större delen av loppet. Tvåa kom Markus Norström före Stefan Nyman. Det var hela fem bilar som kom i mål på samma varv efter 90 minuter så det var jämnt så det förslog. Favoriten Olle Hellström kom först på åttonde plats. Finalen lockade 21 bilar till start. Segern innebar också att Lars-Åke Björk vann hela serien.

Seger för Heliracing efter hård fight i sprintloppet

Det var mycket mera ovisst i sprintracet, vem som skulle vinna, än i enduranceloppet. På tidsträningen satte Race Agents GT3 Porsche inte helt oväntat snabbaste tiden med 1.15.031 före Heliracing med 1.18.840. Skillnaden var framförallt däcken, då Porschen körde med breda slicks och Heliracing med standarddäck. Porschen som Race Agents kör har tidigare körts av Magnus Wallinder och Fredrik Sundberg.

Starten togs av Heliracing tätt följd av Race Agents. Lite längre bak följde TRM och Race 1. Det var sedan ett hopp till resten av fältet. Efter 16 minuter hade Race Agents fått upp ångan och gick upp i ledningen. Heliracing kunde inte svara utan blev mer och mer frånåkta.

Efter en halvtimme körde Race 1 av i depåkurvan på en massa bensin som låg över hela banan. De satt ordentligt fast i gyttjan och bärgningen tog lång tid. Nästan samtliga team passade på att gå in i depå. Det blev tumult och många fortkörningar i depån som utmynnade i bestraffningar. Det blev nästan 25 minuter bakom pacecar. Ställningen före Pacecar var: Race Agents, Heliracing och TRM. Efter Pacecar var ställningen: TRM, Heliracing och Race Agents. Race Agents tappade mycket tid i depån då de ej har snabbtankning utan måste hälla i bensin med dunk. Dessutom hinkar Porschen i sig över 5 liter milen.

Vi fick se många fina fighter mellan de tre i toppen och till sist var Race Agents åter i ledningen. Den förlorade de när de gick i depå. TRM återtog då ledningen. Efter TRM´s depåstopp låg Heliracing i ledningen.

Efter två timmar hade Kentas Racing smugit sig upp i ledningen och Race 1, som tappade massor av tid i sandfållan tidigare låg på fjärde plats, två varv efter täten. En kvart från slutet övertog Heliracing ledningen från Kentas. Två varv senare gick även TRM förbi upp på andra plats. Sedan blev det en klappjakt mot målet. TRM skuggade Heliracing, men när endast åtta minuter återstod tvingades TRM bryta med motorfel. Segern gick således till Heliracing före Kentas Racing och Team Tarzan. Tarzan gjorde ett mycket bra lopp och vann klass 1. De var endast tre varv från totalsegern. Klass 1 bjöd inte alls på någon fight i detta lopp då Tarzan var hela sex varv före tvåan Raketservice.

I klass 3 vann Norska Peugeot sport i sin mycket standard betonade Peugeot 306 GTI med elhissar och centrallås. Klass 4 vanns av Race Agents tack vare att de lyckades köra om segrande Heliracing i sista kurvan och fick på så vis ytterligare ett varv i protokollet. Tvåan Gam racing i en JTCC Volvo S 40 fick samma antal varv och trean Spirit Racing var ett varv efter.

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT