SLC Knutstorp 2000

Ring Knutstorp 2000-08-19 - 2000-08-20

Resultatlistor


Porsche Sports Cup Scandinavia
  Kval
  Race

SLC
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 37

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Team Heliracing vann 8-timmars racet på Ring Knutstorp

Team Heliracing kunde kliva upp på prispallens översta plats efter åtta timmars racing på Ring Knutstorp. En av förhandsfavoriterna försvann redan på uppvärmningsvarvet. Det var Race 1 som gick i depå med läckande kylsystem. Det var en slang som hade hoppat av. Race 1 stod i depån under 12 varv och var hopplöst sist när de startade sitt race. Men de har varit med förr och de visste att loppet var långt och mycket kan hända.

Kentas Racing tog starten följd av Filemon Racing. Efter en timme var TRM uppe I ledningen, men Team Heliracing återtog snart ledningen som man sedan aldrig släppte.

Race 1 hade en hopplös situation när de gick ut 12 varv efter ledaren. De jobbade sig sakta men säkert upp genom fältet under racet. När det återstod 15 minuter hade de kört upp sig till andra plats! Men de hade då ett förarbyte kvar och föll ned till tredjeplats totalt.

I klass 1 skiftade ledningen flera gånger under de första timmarna. Efter halva loppet tog Raketservice hand om ledningen och höll den I mål.

I klass 3 körde Coffeé Fresh Racing mycket bra och efter halva loppet låg de på en tredjeplats totalt med sin standard Volvo S40. När de tvingades bryta med sprucket motorblock så blev det en promenadseger för Team Smeden.

Täta fighter i Porsche Challenge Cup

Porsche Challange var inbjudningsklass denna gång. Vi fick inte se så många
bilar, men desto hetare fighter istället. Marcus Norström tog pole med 1.21.170.

Tvåa var Bernard Löhr som tyvärr fick motorfel och kom ej till start sedan.

De körde 20 varv och Marcus Norström förvaltade sin pole och höll ledningen
i några varv. Men sedan kom Håkan Karlsson smygande från sin sjätte
startplats. Han övertog ledningen och höll den i mål med en sekunds
marginal till tvåan Pajje Thunberg. Markus "brände" sina däck och hade
mycket svårt med fästet på slutet och han halkade ned till sjätte plats totalt.

I torrt före var dessa bilar snabbare än SLC-bilarna och snabbaste varv
sattes av Pajje Thunberg med tiden 1.10.134.

Snabbaste bilen var inte bäst på Ring Knutstorp

Förarutveckling med bland annat ”Peggen” och Göran Kropp var ruskigt snabba, men kunde ändå inte totalsegra när SLC-Racing Series körde sitt fjärde sprintlopp över tre timmar. Alla långlopp kräver god planering och ett bra depåarbete samt en bra strategi likaväl som en snabb bil eller snabba förare.

Peggen började dagen med att ta pole i utklassningsstil i regnet med 1.19.981. Näst snabbast var TRM Volvo Skövde med 1.23.041. Men Peggen och hans team Förarutveckling hann inte ut innan depån stängde så de fick snällt starta ifrån depån.

Vi fick se en glimt av ett nytt team i dag också. Det var Acer Computer Racing som äntligen kom till start med sin Opel Calibra. Men de fick tyvärr åka hem igen redan efter tidsträningen. Det var åter igen motorn som gick sönder, deras fjärde i år.

TRM tog starten före Heliracing och Team Tarzan när så loppet flaggades iväg. Förarutveckling med Peggen bakom ratten körde från sista till första plats på fem varv…

På bara några varv byggde de upp en betryggande ledning och de körde ca 2 sekunder snabbare per varv än näst bästa bil. Men då hände något oväntat. Förarutveckling fick en liten knuff i sidan av Team Speed. Dörrsprinarna hoppar ur och BMW´n tappar passagerardörren!?! Det blev naturligtvis teknisk flagg. Förarutveckling passade på att byta förare och sedan tanka när de ändå tvingades i depå. De förlorade högst en halv minut på incidenten. Men tyvärr spillde de vid tankningen och fick strafftid. Väl ute igen låg de fyra varv efter täten…

Efter en timmes körning tog Heliracing över ledningen från TRM. Halvtimmen senare var TRM uppe i ledning igen. TRM hade några fina fighter med Förarutveckling som var snabbare i de kurviga partierna, men ur kurvorna är TRM snabbare med sin dubbelturbo. Race 1 hade också en tung start på tävlingen. De startade från 12:e plats. Med Sofia Lassbo bakom ratten tog de ledningen efter halva loppet. Mikael Kinnmark kunde bevaka ledningen in i mål. De vann med 32 sekunder före Team Heliracing och ett varv före TRM Volvo Skövde. Förarutveckling satte snabbaste varv med 1.11.135.

I klass 1 gjorde Team Heliracings Volvo ett fantastiskt lopp och tog sin första seger någonsin.

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT