RHK-Final Anderstorp 2001
Scandinavian Raceway Syd 2001-09-07 - 2001-09-08

Resultatlistor


Classic Formula
  Race

Formel Äldre
  Race

GT/GTS -1965
  Race

Standard-1965
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race



Antal tävlande: 108

Racerapport

Våldsam och stökig RHK-final på Anderstorp

Den 8 september avslutades Racerhistoriska klubbens cup med de sedvanliga endagstävlingarna på Scandinavian Raceway med åtföljande prisutdelningar.

Det blev en finaltävling man möjligen minns för flera våldsamma inslag innebärande flerbilskrascher, voltningar och påkörningar. Turligt nog blev det inga personskador. I heatet för de nyare standard och GT-bilarna efter1966 gjorde altmeister Erik Berger en ny makalös insats och vann heatet efter en formidabel kamp med Lennart Björk som även han körde en BDA-Escort.

Bakom Berger och Björk stoden kamp mellan Camaroföraren Anders Persson, Capriföraren Magnus Paulsson och Olof Ekman i sin bror Axels Porsche i största GT-klassen. Det blev Paulsson som körde in som trea före Persson och Ekman som hade botaniserat i naturen ett par gånger med den för honom ovana Porschen. Nu blev Paulsson efter målgång utesluten för ojuste körning i inledningen av loppet då han "torpederat" höger bakdel på Jonas Bengtssons svarta Capri i kurvan ut mot flygrakan. Kontentan blev att Bengtsson for som en biljardboll långt ut på gräsmattan men kunde så småningom ta sig upp på banan igen och fortsätta.

Felaktig växellåda

I Formel Vee-klassen var det också turbulent denna dag. Far och son Axel och Rikard Madsen hade bästa träningstider följda av Lars-Gunnar Johansson. Men Axel Madsen, som för det mesta legat i topp under säsongen, fick sin träningstid struken då han efter teknisk kontroll befanns ha felaktig växellåda.

Inledningen av loppet blev dramatiskt när hela startfältet skulle tränga sig in i den "hopplösa" högerkurvan i mitten av flygrakan. Ulf Pettersson fick ställ på sin BMVee och törnade mot Karin Hansen varpå ytterligare tre-fyra bilar drogs med i en krasch som gjorde att loppet rödflaggades med omstart som följd. Efter omstart blev det en kamp mellan Johansson, Sven-Åke Svensson och Rikard Madsen, och det blev Johansson som vann FV-klassen före Svensson och Ulf Pettersson.

Körde in i bredd

I standardvagnsklassen för bilar upp till 1965 var det hela 30 ekipage till start. Även här blev inledningen av loppet dramatiskt när bland andra Lennart Thurn och Yngve Gustavsson i Mini Cooper samt Sören Johansson i Lotus Cortina körde in i bredd i "hopplösa kurvan". Gustavsson fick ta smällen när hans Mini Cooper for rakt upp i luften och slog runt. Voltningen såg mycket otäck ut men lyckligtvis klarade sig Gustavsson enligt uppgift utan skador. Hur det gick i loppet? Ja, Håkan Ricknäs vann totalt, tämligen enkelt med sin från HTCC skrynkliga Ford Falcon.

I klassen för GT-bilar upp till 1965 blev det Bengt-Åke Bengtsson som åter vann i sin Lotus Elan, ett par sekunder före märkesbrodern Lars Bondesson.

MICHAEL HOFFSTEDT

Design by Bloms IT