Mantorp Classic Festival 2020

Mantorp Park 2020-08-21 - 2020-08-23

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB & Verktygsboden Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Valeryds Legends 860 Motorsport Internationals
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Valeryds Legends GTR Motorpark Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport I & II
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 209

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Lyckad RHK-premiär vid Mantorp Classic Festival

Detta år liknar inget annat år… Hela samhället har fått anpassa sig efter ett litet virus. För den Racerhistoriska Cupen har detta inneburit att årets två första tävlingar har senarelagts (Kinnekulle och Karlskoga) samt en har skjutits fram till nästa år (Knutstorp.) Alltså blev årets premiärtävling så sent som i augusti på Mantorp Classic Festival!

Tävlingen kördes ihop med Legends och SPVM. Sammanlagt lockade man fram drygt 200 bilar! En mycket bra siffra med tanke på omständigheterna. Tävlingen kördes utan publik. Vädret var verkligen växlande under helgen. På torsdagen var det rena värmeböljan, som följdes av regn, men alla race kördes i torrt (nästan…) Tidsschemat var lite annorlunda än vanligt där vissa klasser körde klart innan andra började. Allt för att minska antalet människor i depån. En del hann åka hem innan de sista anlände. Politiskt korrekt och genomtänkt hela vägen! Hela arrangemanget flöt på bra med få incidenter, vilket gjorde att man körde in tid och kunde avsluta tävlingen tidigare än beräknat.

Formel Vee hade tjuvstartat säsongen med en inbjudningstävling på Ljungbyhed. Flera nya förare fanns med i startuppställningen. Richard ”Lillen” Persson inledde bäst med att ta pole. Förarna var ivriga att komma iväg i starten. Tre förare var extra ivriga, då de inte kunde hålla sig, utan de drog på sig var sin tjuvstart! Det blev ett otroligt spännande race med många omkörningar där det var ovisst in i slutet vem som skulle vinna. Det behövdes nästan målfoto för att skilja Lars Ohlsson från Jan Lindqvist, men eftersom Lindqvist var en av dem som hade tjuvstartat gick segern till Ohlsson före ”Lillen” Persson och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson.

Hans Hillebrink var ”katten bland hermelinerna” då han körde med sin Formula Junior ihop med Formel Vee. Han satte den snabbaste varvtiden i första racet och fick därmed starta först i andra racet. Hillebrink tog starten och höll ledningen i några varv, men sedan kunde han inte stå emot anstormningen av boxermotorer! Johan Lund kunde avgå med segern, efter ett nytt gastkramande race. ”Lillen” Persson kom tvåa före ”Vegas” Johansson. – Oj vad det var svettigt! I fjol hade jag mest ”Vegas” att kämpa emot, men i år är det ju ett helt gäng som vill vara med och vinna, sa Lund.

Formel Ford hade också ett bra startfält, med ett par nya namn i listan. Första racet fick avbrytas i förtid då förarna inte respekterade funktionärerna som arbetade på banan. De skall sänka hastigheten ordentligt när de passerar den sektor där arbete pågår, men eftersom förarna inte sänkte farten rödflaggades heatet och förarna fick sig en uppsträckning efteråt. Henry Sandblom vann före Dan Lindblom och Nicklas Nilsson. Lindblom satte snabbaste varvet och startade andra racet från pole. Han tog starten och höll ledningen några varv, men han fick ge sig mot Sandblom som vann före Lindblom och Nilsson.

I Formula Slicks-heatet var det glädjande att se så många F3 i startfältet. Michaela Månlycke fick förnyat förtroende att ratta en av Torgny Johanssons F2:or. Månlycke vågade väl inte ta ut allt ur bilen i kvalet, men efter klok körning i racet körde hon upp sig och blev tvåa bakom Johansson i mål. Alexander Weiss tog tredjeplatsen och var bästa F3:a. Andra racet såg ut att bli en upprepning av första racet, men Weiss var på hugget och lyckades knipa andraplatsen för Månlycke.
Sports 2000 mönstrade tre bilar till start. Johan Eliasson vann första racet före Sören Forsberg och Eva-Lisa Andersson. Andra racet vanns av Forsberg före Eliasson och Andersson.

1000cc Cupen brukar stoltsera med det största startfältet, men Mantorp är ingen favoritbana, då den är för snabb för dessa små bilar. Men ett tiotal tappra förare kämpade ändå i helgen. Per Skårner vann första racet före Sissela Lidebjer och Håkan Huggare. Det såg ut att bli en upprepning av resultatet även i andra, men tyvärr blev Lidebjer tvungen att bryta racet från sin andraplats, som i stället togs av Huggare med Lennart Nilsson på tredjeplatsen.

RHK har valt att prova en ny heatindelning i år då de mista bilarna från 1966-71-klassen får köra ihop med standarbilarna före 1965. Hans Beckert startade från pole med sin gamla ”koja” före Kjell Wallin i en nyare ”koja”. Det blev en sevärd duell mellan dessa båda koja-experter där Beckert kunde gå segrande ur striden före Wallin. Per Skårner tog tredjeplatsen, klart distanserad. Wallin lämnade över ratten till Jonas E Pölda till andra racet, som därmed fick starta sist. Då valde Beckert att överge sin poleplats, för att få starta sist tillsammans med Pölda, för att de båda skulle få samma chans i racet. Det blev en sevärd kamp då de båda kämpade sig upp genom fältet och till sist stod Beckert som segrare före Pölda och Skårner.

GT-klassen före 1965 bjöd på tät och fin kamp i täten där Bengt-Åke Bengtsson gick segrande ur striden före Tommy Bencsik och Anders Schildt. I andra racet var det Schildt som vann före Bencsik och Claes Andersson.

Det nyaste standardheatet med bilar från 1966-1990 bjöd på ett riktigt stort startfält. Lennart Bohlin utklassade de andra med sin monster-Corvette. Claes Andersson lyckades klämma sig in före Rolf ”Myggan” Nilsson. Andra racet blev lite spännande på slutet då det kom några droppar regn, men inte tillräckligt för att störa förarna. Det blev samma palltrio igen.

Det blir en intensiv höst för de historiska förarna, för redan första helgen i september är det dags för nästa tävling på Kinnekulle Ring.

Bengt-Åce Gustavsson

Sportvagnar på Mantorp Park

Sportvagnsmästerskapet skulle ha kört på Mantorp Park redan i våras, men när den tävlingen blev inställd flyttade man i stället in under RHK´s arrangemang Mantorp Classic Festival.

Det var lite tunt i klasserna, detta Corona-år. Roadsport C var största klassen, trots att denna tävling inte ingick i MX-5 Cupen. 12 MX-5:or gladde oss med sitt deltagande där Christoffer Waern tog två lätta segrar före Hans Drangel och Ulf Andersson. Då var det mera spännande i kvalet, som kördes i regn. Där överraskade Anders Stomberg genom att vara näst snabbast!

Peter Andersson går från klarhet till klarhet! Han vann båda racen i Roadsport A. Jonas Jonsson vann båda racen i B. Veteranen Anders Ekdahl klippte till och vann Verktygsboden Modsport III i första heatet och Jonas Jonsson (som körde i två klasser) vann det andra heatet.

Joakim Carlsson vann Verktygsboden Modsport I före Jonas Jansson och Lars Macklin i första racet. Carlsson kom tyvärr ej till start i andra racet, som vanns av Jansson före Macklin och Thomas Larsson. Björn Axelsson vann Verktygsboden Modsport II före Peter Eriksson och Niklas Mårtensson. I andra racet blev det för trångt i Pariskurvan där Axelsson och Eriksson tvingades bryta. Mårtensson kunde därför ta segern före Fredrik Olsson.

Johan Kylberg var ensam i RS-klassen som kördes tillsammans med Clubman. I Clubman var Mattias Andersson klart snabbast och han vann båda racen före Stefan Deleuran Mumm och Peter Öfverman.
Nästa tävling körs i Falkenberg i mitten av september.

Bengt-Åce Gustavsson

Vi fick se spännande och täta race i Legends, med snygg körning och få incidenter. I 860-klassen var det som vanligt samma kvartett som slogs om tätplatserna, där de turades om att vara i ledning. Rasmus Ericsson vann det första racet före Micke Nyman och bröderna Johan och Daniel Lennartsson. I andra racet vann Johan Lennartsson före Nyman och Daniel Lennartsson.

I GTR-klassen vann Jonas Sjöström det första racet före Emil Engström och Jonas Andersson. Sjöström vann även det andra racet, nu före Stefan Nilsson och Jonas Andersson.
Design by Bloms IT