Velodromloppet Historic GP Karlskoga 2019

Gelleråsen Arena 2019-06-14 - 2019-06-16

Resultatlistor
Vi arbetar nu med denna tävlingen.

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1001-2500cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 2500cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 över 1301cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 178

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Högsommarvärme under årets Velodromlopp

Velodromloppet Historisk GP kördes i helgen i strålande solsken. Närmare 200 förare kom till start i de elva heaten och 4000 åskådare besökte tävlingen, som var finalen på Karlskoga Motorsportvecka.

Förutom alla trevliga race bjöds publiken på uppvisning av gamla roadracingcyklar, sportbilar samt att alla märkesklubbar ställde ut sina fina bilar på gräsparkeringen.

1000cc Cupen var som vanligt största heatet med 26 bilar till start! Reinhold Daubner var snabbast i kvalet och han lyckades förvalta sin poleplats till seger i det första racet före Torbjörn Andersson och Tobias Ståhlberg. I det andra racet var Andersson snabbare och han tog segern före Daubner och Ståhlberg.

I heatet för bilar upp till 2500cc före 1965 var Hans Beckert i en egen klass. Han lekte hem första racet före Mattias Ståhlberg och Per Arne Lunde. I andra racet var det ännu större marginal mellan Beckert och resten av fältet där Jonas E Pölda kom tvåa och Lunde trea.

Victor Israelsson var favorit i klassen över 2500cc. Han tog pole och vann första racet före Anders Skölin och Raimo Kesseli. I andra racet var Kesseli snabbast i väg i starten och han hade inga problem att hålla Israelsson bakom sig. Israelsson fick ta i ordentligt för att hänga med. Tyvärr avslutades loppet i förtid för Kesseli sedan han tappat ett framhjul! Israelsson fick därefter en lugn resa mot segern och han vann före Thomas Marklund och Per Wallin.

I GT-klassen före 1965 var Jan Kling tillbaka med sin fina Ford GT40. Han var i en klass för sig och han vann det första racet enkelt före Palle Birkelund Pedersen och Olof Cederberg. Andra racet började på samma vis, men redan på fjärde varvet parkerade Kling. Pedersen vann före Tommy Bencsic och Per Norberg.

Atle Ramberg brukar vara favorit varje år i klassen för nyare standardbilar 1966-71 upp till 1300cc, men i år fick han hårt motstånd av Hans Beckert. Ramberg lyckades dock vinna till sist över Beckert och Tore Hjellset, men det var först efter att Beckert fått en stoppsladd. – Jag har aldrig kört bilen så hårt någon gång tidigare. Jag varvade 9 000 varv för att kunna vinna, sa Ramberg. I andra racet lämnade Beckert över bilen till Kjell Wallin, som fick starta sist. Ramberg kunde ta en ny seger, men Wallin körde upp sig och slutade tvåa, endast 3.8 sekunder bakom Ramberg! Mikael Mohlin kom trea.

I heatet över 1300cc fick vi uppleva något märkligt och ovanligt. Pekka Nyström tog starten från pole och drog ifrån det övriga fältet. Per-Gunnar Ahlström fick parkera sedan det börjat brinna under huven. Säkerhetsbilen kallades ut för att samla ihop fältet så att man kunde bärga undan Ahlström. Det är alltid ett lotteri när man skickar ut säkerhetsbilen var den hamnar i fältet, men det finns tydliga rutiner på hur säkerhetsbilen och förarna skall göra för att ordningen skall bli rätt. Dock glömde säkerhetsbilen att tända sina lampor… Inte nog med det, radion fungerade inte så tävlingsledningen fick ingen kontakt med honom. Förarna förstod ändå vad som gällde, de drog ned farten och körde i en fin karavan, men säkerhetsbilen befann sig mellan ettan och tvåan i fältet. Nyström förstod situationen och sänkte därför farten så att säkerhetsbilen med resten av fältet kom ikapp honom och därmed var ordningen säkerställd. Stor eloge till Nyström som löste detta så snyggt, men problemet kvarstod med lamporna… En funktionär gick ut på banan och kastade in en radio genom sidorutan när säkerhetsbilen passerade så att de fick kontakt med tävlingsledningen så att de kunde avsluta proceduren och fortsätta racet, som vanns av Nyström före Arvid Viktorsson och Ulf von Hauswolff. Nyström vann även andra racet före Viktorsson och Jari Konola.

I det nyaste Standardbilsheatet var Anders Berger i en klass för sig. Han tog ledningen från start medan de båda norrmännen Robert Skaugerud och Ola Svendsen hade en intern fight bakom honom. Det slutade med att Skaugerud fick punktering och Svendsen snurrade av! Andraplatsen togs därför av Tomas Hall före Claes Andersson. I andra racet blev det en ny seger för Berger, nu före norrmännen Skaugerud och Svendsen.

I heatet för de allra äldsta bilarna fick vi se en salig blandning av bilar från 1920-talet till 1960-talet. Petter Huse vann båda racen med sin Formula Junior före Fredrik Bolander och Magnus Ahlqvist.

Formel Vee mönstrade som vanligt ett stort startfält. Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson tog en dubbelseger på Kinnekulle senast, men då var det regn. Han ville tona ned favoritskapet nu när det var torrt, men han visade att han bemästrade även torrt underlag då han vann första racet före Johan Lund och Lars Ohlsson. Thomas Marklund hade problem med sin bil och han skruvade och skruvade och fick ihop det så att han kunde starta sist i andra racet. Han körde om hela fältet och vann före ”Vegas” och Lund.

Bröderna Oscar och John Thim var tillbaka i Formel Ford och de startade i första startledet. De hade en härlig fight mellan sig, men tyvärr snurrade John och fighten kom av sig. Oscar vann före Dan Lindblom och Henry Sandblom. Lindblom klippte till med snabbaste varv och fick därför starta först i andra racet. Detta förvaltade han väl då han tog ledningen och han höll den ett par varv innan bröderna Thim tog sig förbi. Även denna gång kom fighten tyvärr av sig sedan John tvingades bryta. Oscar vann före Lindblom och Björn Otterberg.
Formel Vee med dubbelförgasare körde ihop med Formel Ford. Hans Hillebrink vann det första racet före Roger Johansson och Christer Skaby. I andra racet snurrade Hillebrink i Tröskurvan och Reine Bergström hade ingen chans att väja. Båda bilarna kunde släpa sig tillbaka till depån och bryta. Roger Johansson var den ende som tog sig i mål.

Helgen avslutades med de snabbaste bilarna; formelbilar med slicks. Torgny Johansson bjöd på skönsång med sin härliga March F2 som fick sträcka ut sig fint på den långa rakan. Han vann före Sonny Johansson, F3 och Johan Eliasson, som kör Sports 2000. I det andra racet var det Eliasson som märkligt nog hängde med Torgny bäst. Torgny vann, men att Eliasson lyckades ta andraplatsen före alla F3:or är en otrolig förarprestation! Sonny Johansson kom trea.

RHK delade ut sina vandringspriser under helgen. Ronnie Petersonstatyn tillföll Lena Holm som sköter mycket av det administrativa arbetet kring Velodromloppet. Torsten Memorial gick till Michael Sundin för hans arbete som klasspappa för det nyaste standard och GT-heatet. Presidents Trophy gick till Tomas Otterberg för hans arbete som klasspappa för Formula Slicks.
Nästa tävling körs redan om ett par veckor, då är det sommarens stora sportvagnshelg på Ring Knutstorp.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se