SSK Raceweek Kinnekulle 1985
Kinnekulle Ring 1985-07-25 - 1985-07-28

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel 4
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Semifinal 1
  Semifinal 2
  Final

Grupp A
  Startlista
  Kval
  Race

Lancia Lady Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Pirelli Cup
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Pop Race
  Startlista
  Final

RS
  Startlista
  Kval
  Race

Rövarheat
  Race



Antal tävlande: 228

Racerapport

Raceweek 1985 - Thomas är nummer ett

Kampen om SM-titeln i Formel 3 mellan Thomas Danielsson och Steven Andskär har blivit det stora dragplåstret i årets SM-serie. Synd är att det så lätt glömts bort alla duktiga förare som finns bakom och inte har samma resurser. Inget undantag var det i helgens SM-tävlingar på Kinnekulle Ring och dess Raceweek.

För massmedia och TV surrade som flugor kring de två och spänningen var på topp när det var dags för start. Men redan under uppvärmningsvarvet fick Pickogänget gelé i benen och halsarna blev som på strutsar. För när Thomas kom under bron stannade hans F3:a. Klev ur och slog ut med armarna som om det var färdigtkört. Men så dök han ned i kabinen och hittade felet. Tändkabeln hade hoppat av. Fick sa småningom igång bilen när det endast var några sek under kvar innan 30-skylten visades.

Thomas hade som väntat bästa startspår och bredvid fanns Steven Andskär. En helt odramatisk start där Thomas tog starten och ledde loppet igenom. Lika säker tvåa var Steven, som aldrig riktigt kom in på Thomas. På tredje plats kom överraskande Michael Johansson, Linköping, som tog den direkt i starten. I loppet för övrigt hände det inte mycket, de flesta höll sina platser från starten. Endast Hasse Thaung körde upp sig efter att missat en växel i starten och kom på efterkälken. Slutade till sist åtta med sin nya Ralt med Alfa Romeo-motor. Bilen hämtade han i början på veckan i England och hade bara testkört den under onsdagen på Kinnekulle. Så han var trots allt nöjd med debuten.

- Det skall bli bättre när jag väl lärt mig bilen ordentligt, sade Hasse efteråt. Thomas hade som sagt loppet under kontroll från första metrarna. - Visste hela tiden hur långt efter Steven var då jag hela tiden fick tider i depån, sade en glad Thomas efteråt. Så det var aldrig någon fara på taket. - Thomas bil gick fortare på rakan och där blev jag frånåkt med några tiondelar, menade Steven. Även om jag kunde ta in något på den krokiga delen räckte det inte till idag. Men till Knutstorp nu i helgen skall jag åter få i min riktiga motor och d siktar vi på seger igen.

Cattas första seger

Tjejernas mästerskap, Lancia Lady Cup, ser ut au bli protesternas SM. För efter loppet på Kinnekulle Ring fick inte mindre än 15 tjejer gå in till domarna för att höras på grund av alla protester som lagts in mot ojusta körningar under de 12 varven. Enligt presschefen skulle det vara 12 protester inlämnade - ett per varv. Så här är det värre än folkrace.

- Eller är det så att det protesteras mot allt och alla för protesterandets skull. Tjejer sluta med detta. För när bilarna går så lika blir det lätt lite plåtskrammel och ni är ju lika goa allihopa. Kör i stället RACING och låt oss slippa sådant här i fortsättningen.
Några som inte var inblandade i protesterandet var flickorna i täten. För det bjöds verkligen på ett spännande lopp där Catta Lindgren och Ingmarie Ernstson fightades om segern. De två byttes om ett par gånger. På de sista varven var Catta i ledningen när Ingmarie skulle göra en attack under bron. Men tog i lite för hårt och snurrade av. Tvåa blev Yvonne Larsson, Alingsås, som skuggade de två och trea slutade Åsa Johansson. Fin uppkörning gjorde Nettan Lindgren Jansson från sista startrutan till fjärde plats, då hon rasade motorn under träningen. Femma blev hemmaflickan Ritva Rådefalk, Skövde.

Niclas vinner SM ändå?

Med segern från England i bakfickan och två SM-triumfer tidigare var Niclas Schönström, Hyllinge, den stora favoriten till segern på Kinnekulle Ring i JSM för Formel Ford. Och det såg länge ut att bli så också. Men så på elfte varvet kunde Henrik Barkström, Skepptuna, ta sig förbi på rakan innan bron och ta hem segern. Niclas tappade ytterligare en placering då han i jakten på Henrik snurrade i kvarnkurvan och Anders Bergman, Borås, körde förbi.

Detta gjorde att spänningen finns kvar i klassen och avgörs inte förrän i sista deltävlingen. Hade Niclas vunnit så hade han varit klar mästare. - Jag kom underfund med att min enda chans var att försöka ha bra utgångsfart i depåkurvan och sedan ta Niclas före bron, berättar Henrik. Och jag lyckades på det elfte varvet. - Normalt skulle jag ha vunnit loppet, menade Niclas. Men vi var lite för snåla. Hade kunnat åkt på nya däck men valde några som vi hade åkt lite på och de räckte inte loppet ut. Hade problem de sista varven och däcken var orsaken till snurrningen. - Men jag vinner SM ändå med en fin körning i sista racet, sade Niclas och lastade sin FF.

Grupp A

Grupp A är en tunn och stor besvikelse publikmässigt sett. Till start kom endast åtta ekipage i två volymklasser - fem i upp till 1600cc och tre i den över 2500cc. Även förarna i den stora klassen gnydde och menade att killarna själva gräver sin grav då de inte ställer upp och ser till att klassen blir representativ.

Nu kunde Anders Berggren från Norge och Karlskoga MK, ta en ny seger i den lilla klassen och gick därmed upp i SM-ledning totalt i Grupp A. Detta medan Mats Lindén, som vann själva loppet, blev utesluten då han körde om på gulflagg, och står kvar på två segrar. För när starten gick så brakade fältet in under bron och det blev en hel del smällar och krockar. Flera bilar blev kvar och såväl Mats som Anders Berggren hindrades och ramlade ned i fältet. Men båda körde som sagt upp sig och Mats flaggades i mål som segrare. Fråntogs sedan såväl lagerkrans som blommor.

Det blev nu Ingemar Persson, Ängelholm, som korades som segrare. Anders Berggren med sin Golf åkte mycket snyggt och avancerade till en säker klasseger och mot en SM-titel - med all säkerhet.

Volvo Turbo Cup

Volvo Turbo Cup lever och det är de som sätter färg på grupp A-klassen då man kör i samma heat och har ett 15-tal bilar i klassen. De hänger för övrigt mycket bra med de mera trimmade Volvona och Uffe Svensson, Sollentuna, ledde heatet länge innan Mats Lindén kom upp och körde förbi med sin vassa Grupp A-bil. Inbördes är Volvo-åkarna mycket jämna och bjuder på en hel del fighter och är publikvänlig. Vann gjorde Ulf mycket säkert och bakom var det till sist Alf Lorén, Falkenberg, som slutade tvåa med boråsaren Georg Bakajev som trea.

Morgan Björk

Design by Bloms IT