Sports Car Meeting Kinnekulle 1985
Kinnekulle Ring 1985-05-26 - 1985-05-27

Resultatlistor


Klass H kat A-E
  Startlista
  Race

Klass H kat F
  Startlista
  Race

Klass H kat G
  Startlista
  Race

Modsport
  Startlista
  Race

Roadsport
  Startlista
  Race

RS
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 110

Racerapport

Sportvagnsmeeting på Kinnekulle Ring

Kinnekulle Ring sista helgen i maj - pingst, strålande solsken, 3 000 människor och sportvagnar - kan det bli bättre?

Ja naturligtvis kan det bli bättre men detta var i alla fall en lyckad början. Det första helhjärtade försöket att göra publiktävling av ett sportvagnsmeeting. Självklart är ett sådant här arrangemang beroende av bra väder och det är bara att tacka makterna för detta.

Arrangemanget började redan på lördagen och fortsatte sedan söndag och måndag med många programpunkter för hela familjen. Sportvagnsrallyt i de natursköna omgivningarna kring Kinnekulle lockade många deltagare. Det var inte minst kontrollen med radiostyrda bilar på torget i Lidköping som uppskattades. Rallyt avslutades med manöverprov på banan.

Reglementet för sportvagnsmästerskapet är helt nytt för i år och mer intressant både för deltagare och åskådare. I Roadsports-klassen har man möjlighet att beskåda en underbar blandning av gat- sportvagnar, allt från Lotus Super till Porsche 911. För de som är intresserade av att modifiera sinasportvagnar och köra lite "tuffare" racing finns Modsports-klassen som bjuder publiken en rafflande audio-visuell uppvisning.

Ännu mer "renodlad" racing bjuds det i Racer Sportvagnsklassen RS, där Mallockar och andra Clubman-racers tävlar mot Sports 2000-racervagnarna. Den så gott som nystartade Clubman-klassen har rönt ett fantastiskt intresse och beståndet är redan 12 bilar. Detta är ju en mycket populär klass i England och vi är mycket glada att svenskarna äntligen fått upp ögonen för denna form av racing, som ligger inom de flestas räckvidd. För att understryka detta har vi instiftat ”Sports Car Cup" för dessa bilar. En cup i mästerskapet. Förhoppningsvis kommer man i framtiden ha möjlighet att köra Clubman-bilarna och Sports 2000-bilarna i separata heat. Det är väl speciellt önskvärt nu när sportvagnstävlingarna blivit tummelplats för Sports 2000-serien med ett 15-tal deltagare.

Historic är avdelningen för de gamla och nyare historiska sport- och racervagnarna. Deltagarna sträckte sig från en 20-tals Bugatti typ 30 till Chevron B8 från sent 60-tal. Det var för övrigt i denna klass undertecknad hade glädjen att få vara med och "leka".
Det var inalles nästan 100 deltagare i bantävlingen, vilket i och för sig är fantastiskt. Men nu är det ju inte bara det här med bankörning. Den nya gräsdepån i publikområdet översvämmades av sportvagnar, den ena mer välputsad än den andra och några timmar på måndagen fanns även alla bantävlingsbilarna där för publikens beskådande. Sports Cars Jan "Rutbyxan" Tromark var speaker och underhöll publiken med förarpresentationer varvat med countrybandets levande musik. Runt 3 000 besökare bådar sannerligen gott för framtiden

Förutom alla märkesklubbar som tog tillfället att träffas i samband med Sports Car Meeting hade Porsche Club Sverige förlagt sin årsträff till Kinnekulle på lördagen. Möjlighet fanns även för vanliga sportvagnsdeltagare att provköra banan. Det var glädjande att se att många tagit familjen med sig och det var ju också meningen Fallskärmshoppningen var säkert ett populärt inslag både bland yngre och äldre.

Ett nytt grepp stod dessutom organisation Bilfront för. Man riggade upp en avancerad anläggning för avgasmätning i depån. Detta var en uppskattad service som gav mersmak. Man hann inte testa så många bilar, men lovade återkomma till andra sportvagnsträffar. Testresultaten redovisas separat i tidningen.
Vi är övertygade om att det är den här typen av tävlingar som kan få tillbaka publiken till våra tävlingsbanor. Det stora problemet hittills har varit att folk i allmänhet inte haft en aning om att det överhuvudtaget existerat tävlingar med sådana här bilar. Men nu är isen bruten. Med reklam i dagspress etc. finns säkert möjlighet att få ordentlig snurr på publiktillströmningen.

Svåraste uppgiften i helgen hade nog concours d' elegance-bedömarna Olle Odsell från SSK och Claes Rydholm från Sports Car. Det tävlades i tre klasser: elegantaste bil, originellaste bil och bästa renovering. Om man gick efter färgen vågar jag inte svara på men alla tre förstapristagarna var i alla fall röda.

Så återstår fyra deltävlingar i sportvagnsmästerskapet. Det körs fem deltävlingar av vilka man får tillgodogöra sig de fyra bästa. Den närmaste är Anderstorp den 29-30 juni arrangerad av Sportvagnsklubben Göteborg, sedan följer Knutstorp den 20-21 juli arrangerad av MGCC Malmö Centre, Mantorp den 10-11 augusti, arrangerad av Stockholms Sportvagnsklubb och slutligen finalen på Falkenberg den 31aug. - 1 sept. med Sportvagnsklubben Göteborg som värd. I sanning en intressant säsong att se fram emot!

LARS G. LJUNGSTRÖM

Design by Bloms IT