SSK-Final Kinnekulle 2018

Kinnekulle Ring 2018-09-29 - 2018-09-29

Resultatlistor
Vi arbetar nu med denna tävlingen.

Radical
  Kval
  Race

Radical Endurance
  Race

Renault Junior Cup
  Kval
  Race

SSK Klass 2
  Kval
  Race

SSK Klass 3
  Kval
  Race

VolvoCupen
  Kval
  Shootout
  Race

Antal tävlande: 68

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Elliot Sjögren SSK-mästare 2018

Den 29:e september avgjordes SSK-finalen 2018 på Kinnekulle ring. Det blev en riktig rysare i vissa klasser då alla laddade maximalt för att köra ihop så mycket poäng som möjligt under årets sista race. Den som lyckades bäst med detta, även sett till hela säsongen var Elliot Sjögren, som inte bara vann Renault Junior Cup – utan även SSK-titeln 2018.

14-årige Elliot Sjögren från Mantorp har varit aktiv inom motorsporten i sju år. De senaste fyra åren har han satsat mer och mer på tävlingar och även fått med sig ett antal pallplatser i diverse race. Kanske mest anmärkningsvärda är hans placeringar i MKR-serien. Där slutade han trea 2013, etta 2014, trea 2015 och 2016 toppade han återigen med att vinna MKR-serien.

2017 började Sjögren köra i Renault Junior Cup, SSK:s klass för förare mellan 13 och 18 år, där blev Sjögren totalfyra och lyckades även knipa en hel del pallplaster. I år är det i just denna klass Sjögren lägger sitt krut och siktet har hela tiden inställt på seger.

I helgen avgjordes finalen på Kinnekulle och Elliot var snabbast på kvalet (1:04.579) före Olof Jansson och Anton Bergström. I finalheatet skulle Elliot egentligen bara ta sig i mål för att säkra titeln, men vinnarskalle som han är så släppte han ingen förbi sig. Anton Bergström, Olof Jansson, Axel Wadsten och Kristoffer Norling låg tät efter. Men Wilmer Moberg parkerade sin Clio illa i räcket vid utgången på start- och målrakan. Vilket ledde till flera varv bakom säkerhetsbilen. När fältet väl släpptes igen var det endast två varv kvar. Anton låg precis bakom Elliot och försökte då på sig en attack uppe i kvarn kurvan, men misslyckades och körde av. Anton kom igång igen och tog sig i mål på en tionde plats. Elliot kunde andas ut och vinna finalracet och Renault Junior Cup 2018. Olof Jansson körde i mål som tvåa och Axel Wadsten som trea. Efter att alla finalheat avverkats konstaterades att Elliot tagit sig i mål på topp 3 placeringar under hela året och kört ihop flest poäng av alla förare i SSK-serien (1010 poäng), vilket innebar att Mantorpstalangen även kunde titulera sig SSK-mästare 2018. STORT GRATTIS!!!

Elliot var givetvis glad efter prisutdelningen i Göteneparken och har ett utstakat mål för sin racing-satsning:

–Målet för nästa år är att köra Danska Citroën DS3 Cup, vilket är en internationell racingklass, men i framtiden siktar jag på att köra en större klass eller kanske få chansen i rallycross-VM för den delen, sa Sjögren.

Topp 3 – Renault Junior Cup: 1:a Elliot Sjögren, 1010 poäng. 2:a Anton Bergström, 816 poäng. 3:a Kristoffer Norling, 704 poäng. Emma Reimby slutade på en 15:e plats i serien och blev bästa tjej 2018.

Anders "Strimma" Svensson från Linköping, som tävlar med en BMW 320 i SSK Klass 2, har inte tagit sig i mål i alla race i år, men när det väl har fungerat har det givit mycket poäng. Anders vann finalen och slutade på 635 poäng. Det innebar klass 2 seger totalt i år. Malin Hellman har inte haft något flyt i år och har därför inte haft något med totalsegern att göra, men i finalen fungerade bilen riktigt bra och hon körde i mål som tvåa. Kampen om tredjeplatsen i heatet och i serien stod mellan Gunnar Olars och Hans Friden. Gunnar laddade allt han hade med sin Vauxhall och knep tredjeplatsen i heatet. Men när vi räknade ihop poängen slutade faktiskt Gunnar och Hans på exakt samma poäng! Kollar vi in reglerna så är det resultatet i finalen som avgör och eftersom Gunnar fick en bättre placering där, ger det honom tredjeplatsen 2018. Tvåa i klassen slutade Svante Lundkvist som gjorde sin bäst säsong hittills. Anders “strimma” Svensson segrare som sagt 2018.

– Ja vill rikta ett stort, stort tack till alla konkurrenter, funktionärer och alla som driver runt den här serien. Ni gör ett kanon jobb. Vi ses 2019! Sa Anders “strimma” Svensson vi prisutdelningen.

Topp 3 – SSK Klass 2: 1:a Anders Svensson, 635 poäng. 2:a Svante Lundkvist, 494 poäng. 3:a Gunnar Olars, 352 poäng.

Petter Wejsfelt från Mellby utanför Lidköping kom till start med sin BMW E46 330i i SSK Klass 3A. Petter kör sin första hela säsong i serien och har presterat bra resultat i samtliga deltävlingar, vilket inleddes med en dubbelseger direkt i premiären på Mantorp Park i maj. Efter det har han hela tiden kört ihop viktiga poäng och hade därför ledningen i mästerskapet inför finalen på hemmabanan. Där han i princip bara skulle ta sig i mål för att säkra klassegern.

När starten gick kom en regnskur som gjorde banan riktigt hal för “slicksbilarna”, vilket ledde till en del omkastningar i fältet. Ingemar Linuzon från Kinna som här gjorde sin första och enda start i år med sin Audi S2, trivdes och seglade tidigt upp i ledning. Tyvärr blev kampen mellan Ingemar och tvåan, Robert Persson lite väl tuff och dom krokade ihop under bron och det ledde till avåkningar för båda. Nu kom istället kampen om segern att handla mellan Petter Wejsfelt, som nu redan var klar mästare i klassen och Joel Thoren. Joel ville avsluta säsongen på topp och vann finalen. Petter i mål som tvåa och Robin Wärmlund som trea. Samtliga kör BMW. Petter knep här sin mästerskapsseger i karriären.

Topp 3 – SSK Klass 3A: 1:a Petter Wejsfelt, 534 poäng. 2:a Joel Thoren, 454 poäng. 3:a Robert Persson, 405 poäng.

I SSK Klass 3B har det varit lite upp och nedgångar med konkurrenter under säsongen. Flera förare har gjort inhopp i klassen, som kanske kommer mer kontinuerligt under 2019. Michael Eriksson från Katrineholm har hela tiden kämpat med sin Volvo 240 och tagit poäng i samtliga race. Michael vann därför klassen i år. Vi ska tillägga att Michael delar bil med Richard Eriksson i Classic racing, så den går många varv under en helg.

Topp 3 – SSK Klass 3B: 1:a Michael Eriksson, 495 poäng. 2:a Sören Trygg, 190 poäng. 3:a Ronny Olsson, 184 poäng.

Falkenbergaren Samuel Johansson lovade att ge den regerande SSK-mästaren från 2017, Joakim Carlsson en rejäl match i SSK Klass 3C i år. Det höll han med råge. Samuels monsterbygge av en BMW E36 har varit lyckat. Han vann sex av elva race inklusive finalen. Det gav totalt 830 poäng och klasseger 2018.

I finalen var det heller inget snack. Samuel drog upp ett rejält tempo och vann före Joakim Carlsson. Bengt Johansson skulle varit med och fajtats, men fick bryta efter en avåkning tidigare under dagen. Simon Olsson tog därmed tredjeplatsen, hans första pallplats i år.

Topp 3 – SSK Klass 3C: 1:a Samuel Johansson, 830 poäng. 2:a Joakim Carlsson, 788 poäng. 3:a Bengt Johansson, 510 poäng.

Det var jämnt om topplaceringarna i VolvoCupen inför finalen, där Sanna Andreasson (Volvo 850), Filipe Skagerfält (Volvo 940), Peter Wiborg (Volvo 855) och Emil Sonesson (Volvo 850), kämpade om segern. Emil Sonesson som kommer från Skattkärr och tävlar för Bengtsfors MC, är yngsta föraren i serien (fyller 17 inom kort) gick upp i mästerskapsledning efter deltävlingen fem på Gelleråsen och utgångsläget för finalen var att om Emil blev femma eller bättre så var mästerskapssegern klar oavsett vad konkurrenterna gjorde. Men han kämpade om segern mot flickvännen Sanna Andreasson.

I lördagens kval lyckades inte Emil få något bra flyt, fick inte upp farten som han brukar och slutade på en sjunde plats. Emil tyckte själv det var det sämsta kvalet han någonsin gjort och insåg att det nog berodde på att han fokuserat för mycket på poäng istället för körningen. Michael Haflidason (Volvo 850) överraskade igen och var snabbast på både kval och Shootout.

När starten gick tog Michael hand om ledningen före Filipe Skagerfält och Sanna Andreasson. Bakom kämpade förarna för att ta sig upp genom fältet. Emil Sonesson som startade från ruta sju avancerade upp på sjätte plats och efter tag hade han även lyckats tas sig upp på en femte plats där han visste att mästerskapssegern var säker och där låg han och avvaktade. När finalen närmade sig målgång gjorde ledaren Michael Haflidason ett misstag, vilket gjorde att Filipe kunde ta över ledningen och vinna före Sanna där Michael korsade mållinjen som trea. Emil Sonesson tog sig upp på en fjärdeplats som han sedan bara bevakade in i mål och säkrade därmed sin första mästerskapsseger i VolvoCupen.

Det var en mycket glad och lättad Emil som hoppade upp på taket och sträckte upp armarna i luften.

– Jag trodde inte detta var möjligt med en sådan jobbig start på säsongen, med två motorhaverier och en sistaplacering i serien, men detta bevisar att man aldrig ska ge upp. Sa Emil efteråt.

Vi ska tillägga att Michael Haflidason satte nytt banrekord för VolvoCupen på Kinnekulle. 1:01.802!

Topp 3 – VolvoCupen: 1:a Emil Sonesson, 786 poäng. 2:a Sanna Andreasson, 754 poäng. 3:a Filipe Skagerfält, 666 poäng. Sanna blev även bästa tjej 2018.

Richard Eriksson kämpade tappert i Classic Racing och vann åtta av elva race. Övriga förare har försökt hänga på, men hela tiden drabbats av tekniskt strul. Västkustloppet blev den bästa tävlingen för klassen i år. Vi hoppas dom kommer tillbaka fler gånger 2019.

Topp 3 – Classic racing: 1:a Richard Eriksson, 515 poäng. 2:a Jörgen Adlén, 170 poäng. 3:a Joakim Söderström, 90 poäng.

Benny Pettersson kämpade i princip ensam i Classic Standard med sin Volvo 140. Men han bjuder publiken på härlig nostalgi. Så vi hoppas han kommer tillbaka nästa år.

Topp 2 – Classic Standard: 1:a Benny Pettersson, 350 poäng. 2:a Fredrik Hermelin, 100 poäng.

Ella Benje kämpade också i princip ensam i SSK Klass 1 med sin VW Golf. Men har utvecklas sin körning och vi hoppas hon vill kämpa på ytterligare ett år till i klassen och kanske på så viss kan locka fler förare.

Topp 2 – SSK Klass 1. 1:a Ella Benje, 450 poäng. 2:a Göran Andersson, 100 poäng.

Avslutningsmiddag med efterföljande prisutdelning hölls i Götene parken. Samtliga pristagare samlade på bilden nedan.

Vi tackar alla förare, funktionärer, mekaniker och åskådare för säsongen 2018. Vi ses till våren 2019!

Thomas Nilsson