SLC-Final Mantorp 2003
Mantorp Park 2003-10-17 - 2003-10-18

Resultatlistor


Beetle Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S40 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 90

Racerapport

Händelserik SLC-final

Mantorp

Det blev nästan för mycket av det goda för alla racingentusiaster när SLC-Racing Series körde sin final i årets serie. Årets höjdpunkt är naturligtvis 12 timmarsfinalen, men först kördes finalerna i kortloppen. De fick köra redan på fredag. Förmiddagen inleddes med fri träning för samtliga klasser. Efter lunch kördes tidskval och sedan racen.

Först ut var Volvo S40 Challenge. Mikael Granberg ledde serien efter att ha varit på pallen i samtliga race i år, men eftersom man får räkna bort resultat så ledde egentligen Sebastian Malm som vunnit flest race i år, men också har brutit flera. Det var dessa två förare som stod i en klass för sig i finalens första race. Granberg tog starten. Som alltid var det trångt i leden och Marcus Olsén fick parkera på gräset efter Parissvängen. Malm övertog ledningen under första varvet. I Parissvängen på andra varvet händer det som bara inte får hända. Michael Vukajlovic får en knuff och åker av i den svaga högerkurvan efter Parisen. Det är inte många meter till armcoräcket och i det blöta gräset så bromsar det i princip ingenting. Michael far med full kraft in i räcket och han bryter av sin högra fot i den våldsamma kollisionen. Lite tur i oturen hade han då det stod balar med gullfiber framför räcket. Det måste ha lindrat några procent i alla fall. Hade han träffat några få meter till vänster så hade smällen blivit ännu värre. Bakom räcket finns en jordvall som inte flyttar på sig. Räddningspersonal och ambulans var snabbt på plats och hjälpte Michael som var vid medvetande. Racet rödflaggades och efter att ambulansen kört Michael till Linköpings lasarett för röntgen så startades racet om. Redan i första svängen så krokade Hanna Johansson, Fredrik Lestrup och Jean Saikali ihop blev stående. Fredrik kom i gång igen, men tappade ett varv. Det blev total förvirring och målflagg redan efter fem varv med Mikael Granberg som vinnare före Sebastian Malm och Marcus Larsson.

Innan alla hunnit hämta andan så drog SLC GT igång sitt race. Johan Sturesson tog ledningen från pole i Strandell-Porschen. Anders Levin arbetade sig flitigt upp genom fältet och gick från sista till andra plats på mindre än ett varv. Det var oro i leden även i detta race och Per-Erik Axehult snurrade och träffades av Kenneth Hurtig. Båda tvingades bryta med kostsamma skador på bilarna, men inga personskador. Sturessons bil rök betänkligt och han tappade ledningen till Levin. Björn Andersson försökte hänga på, liksom Tysslinge Racing. Levin höll undan och vann med en futtig sekund före Sturesson. Johnny Gustavssons son, Thomas gjorde racingdebut med mersmak i Camaron och blev femma i klassen och bästa Camaro.

Resultat SLC GT Race 1:
GT800: 1) Anders Levin, 2) Johan Sturesson, 3) Björn Andersson
GT260: 1) Tysslinge Racing(Tobias Tegelby), 2) Kenneth Hjärner, 3) Risto Järvinen

Bubblorna körde sitt race tillsammans med V8 Challenge. Robert Kihlblom tog starten och sedan behövde han aldrig använda backspegeln mera. Han drog ifrån hela racet och vann till sist överlägset med 31 sekunder före Team Green. Thomas Swensson låg tvåa till att börja med, men sedan utvecklades det en kraftig rök under bilen och han fick bryta. Lars Jonsson körde Pär Nicklasson bubbla och han gick ut starkt och ledde tills han snurrade tyvärr bort sig och segern gick till Börje Hansson före Bengt Holmgren. Lars är en van VW förare, då han kör Formel Vee till vardags.

Resultat VW TBC/V8 Challenge Race 1:
V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Team Green(Johan Björkegren), 3) Jorma Uppa
VW TBC: 1) Börje Hansson, 2) Bengt Holmgren, 3) Lars Jonsson

Efter dessa gastkramande första race så följde ett kort träningspass för endurancebilarna. Men det var snart dags för andra omgången för dagen. Viss förvirring uppstod om tidschemat efter förseningarna under de första racen. Mikael Granberg drabbades värst då han kom för sent till lineup. Han körde upp sig genom fältet under uppvärmningsvarvet, men det är inte tillåtet så han fick stop and go straff och det förstörde hans annars perfekta säsong. Sebastian Malm kunde defilera till JSM-guldet medan en frustrerad Mikael Granberg körde i mål som tionde man och silverplats i JSM. Björn Johansson körde i mål som trea, men JSM-bronset gick till Robert Andersson.

I det andra GT racet tog återigen Johan Sturesson starten före Anders Levin och Björn Andersson. Dessa tre hade en våldsam fight ända in i mål. Levin höll så när på att snurra av i Parisen och Björn Andersson gick förbi. Andersson körde om Sturesson på långrakan. Mot slutet av racet tog sig Levin förbi Sturesson och Andersson vann med mindre än sekunden före Levin och ytterligare mindre än sekunden före Sturesson. Thomas Gustavsson gjorde ånyo ett mycket bra race och slutar femma och bästa Camaro i mål. Kjell Folkesson gjorde en snygg ”360-gradare” innan Parisen, och kunde fortsätta mot mål. Mårten Samuelsson vann 800 klassen och Per-Erik Axehult vann 260 klassen totalt.

Resultat SLC GT Race 2:
GT800: 1) Björn Andersson, 2) Anders Levin, 3) Johan Sturesson
GT260: 1) Tysslinge Racing(Tomas Wahlqvist), 2) Kenneth Hjärner, 3) Risto Järvinen.

I det avlutande racet för bubblor och V8:or gjorde återigen Robban Kihlblom ett utklassningsrace. Nu var han väl lite trött efter allt raceande och han vann ”bara” med 25 sekunder. Team Green blev åter tvåa. Börje Hansson såg ut att gå mot ännu en seger och en tredjeplats i racet. Men i sista kurvan tittade han som hastigast i backspegeln och märkte då att Bengt Holmgrens röda bubbla saknades! Det berodde på att han hade gjort en kamikazeomkörning och lyckades vinna med två tiondelar före Börje. Robban Kihlblom tog hem V8-titeln och Bengt Holmgren vann VW-titeln.

Resultat VW TBC/V8 Challenge Race 2:
V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Team Green(Mikael Karpers), 3) Jorma Uppa
VW TBC: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Pär Niklasson

Final för Sveriges största längsta och snabbaste racingserie

Mantorp

12 timmar av blod svett och tårar. Finalen i SLC-Racing Series är så speciell att det inte går att jämföra den med något annat inom motorsverige. Under en och samma tävling fick de tävlande köra i torrt, blött, snö, sol och mörker. 44 bilar rullade ut på startgriden denna kyliga lördagsmorgon i oktober. Efter stor presentation av organisationen spelades nationalsången och sedan fick alla starta upp sina motorer. Efter några extra pacevarv för att om möjligt få lite värme i däcken så släpptes detta mäktiga startfält iväg. Alla tog sig igenom första kurvan och racet var igång. Hubbe Bergh startade från pole i Kowalski-Porschen och han drog upp ett mördande tempo från start. Redan efter tre varv började han varva de långsammaste bilarna. Det var klasskillnad och en njutning att se Sveriges bäste Porscheförare på jobbet. Vi fick se två helt nya bilar. TRM gjorde premiär med sin Volvo S60 och Classic Beetle Racing hade bytt både namn och bil till New Beetle Racing och en modern bubbla från den tyska serien. Veterligen så är det den enda bilen som går idag, då serien är nedlagd i Tyskland.

Trots alla omkörningar och varvningar så gick det drygt en halvtimme innan första incidenten. Det var Morin Racing som sladdade av i startkurvan och fastnade i sandfållan. Det var inga skador på bilen, men de behövde hjälp att komma loss. Under pacecar passade de flesta på att göra sitt första taktiska depåstopp. Ordningen efter alla byten var Kowalski #1 i ledning före Diners och Kowalski #2. Team Klügscheisser började bra och hade för dagen förstärkt teamet med racelegenden Tommy Brorsson och hans snabba dotter Jenna. Men redan innan två timmar hade passerat gick de i depå med kopplingsproblem. Hela sprängkåpan var trasig, troligen på grund av materialutmattning. De körde i ilfart till Karlstad för att hämta delar.

I klass 2 var det stenhårt i toppen i början av racet. Morin körde upp sig efter avåkningen till ledning, men uppvaktades hårt av Nygård, Ravila och IPM. När flaggan föll för första delen av racet, efter tre timmar så var det Kowalski #1 som var först. De var två varv före Alfab och mr Race. Diners hade stora problem med växellådan och tvingades i depå för byte. Klass 2 vanns av Ravila endast fem sekunder före Morin. Trea blev Nygård. Klass 1 vanns av Skydda racing som tog sig förbi Filemon endast några varv innan. Flatout blev trea. Klass 3 vanns av X3M och Swede Team Motor tog en mycket hedrande andraplats med Diesel-Saaben. Rådmans blev trea.

Filemon gick i depå och konstaterade att någonting hade skjutit sig ut ur växellådan. De gjorde ett förnämligt växellådsbyte på mindre än 15 minuter och sedan var de med i matchen igen. Det visade sig vara en kugg från pinjongen som sagt upp sig.

Efter halva racet ledde fortfarande Kowalski #1. Morin låg tvåa och följaktligen ledare i klass 2. I klass 1 hade Skydda Racing nöjt sig med segern i tretimmarsracet och packat ihop. Flatout ledde istället. I klass 3 hade Rådmans tagit över ledningen. NJ stod för tillfället i depån med trasig drivaxel. Klügscheisser hade fått delar och skruvade intensivt. Alfabs Erik Behrens hade köpt Bosse Jonassons Porsche GT2 och provkörde några varv.

Morin var ett tag uppe i totalledning under eftermiddagen, men Kowalski kontrade snart. Vid 16-tiden började regnet falla lite smått. Många undrade med fasa om även årets final skulle sluta i snökaos, för temperaturen var inte särskilt hög i luften. Vid 17-tiden tilltog regnet och de flesta gick i depå för att byta till regndäck. Varvtiderna sjönk och de flesta behövde över 2 minuter på varvet. När klockan närmade sig 18.00 beslöt tävlingsledningen att alla måste tända sina lampor. Minst två och max fyra ljus framåt per bil. Några hade trasiga ljus och fick teknisk flagg.

Klügscheissers nya koppling fungerade inte och de försökte att köra utan. I mörkret och regnet så körde Jimmy Johansson i MH Motorsport sju sekunder snabbare per varv än ledaren Rådmans och det var bara en tidsfråga innan de skulle överta ledningen. I klass 1 var det jämnt mellan Matex och Filemon. När en timme återstod så linkade ledaren Kowalski i depå med punktering. Skulle racet få ökad spänning? Nej, de bytte däcket snabbt och behöll ledningen. När endast en halvtimme återstod av racet så kom snön…

Det var visserligen bara snöblandat regn, men temperaturen var skrämmande låg så det kunde bli hur halkigt som helst. Diners jagade för fullt efter alla problem och tog sig till sist förbi NJ upp på tredjeplatsen i klass 4.

När målflaggan äntligen föll så var det dubbelt Kowalski i topp och de förvarade även titeln från i fjol. I klass 2 vann Morin före Nygård och Ravila. I klass 3 vann MH Motorsport före Rådmansbil och X3M. I klass 1 vann Flatout Racing före Coffe Fresh och Filemon. Flatout körde de sista 2.5 timmarna utan koppling. De körde en stabil svensk bil från Hissingen!

Ravila hade chansen att vinna serien och efter första delen av racet låg de endast en poäng efter Kowalski, men de räckte inte ända fram. Morin gjorde en felfri säsong i åttatimmarscupen där de vann samtliga deltävlingar och de klättrade till sist upp på en total andraplats före Ravila.

Nu väntar som vanligt en lång vinter där flitens lampa får lysa i alla garage.

Tack för i år

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT