SSK + SM Kinnekulle 1981
Kinnekulle Ring 1981-05-09 - 1981-05-10

Resultatlistor


Bilexpressen Heta Linjen Cup
  Startlista
  Race

Formel Super
  Startlista
  Kval
  Race

Super Star Camaro Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Trans Nordic Cup
  Startlista

Transnordic 1600cc
  Kval
  Race

Transnordic 2500cc
  Kval
  Race



Antal tävlande: 71

Racerapport

Skön anrättning på Ringen

Skön anrättning bjöds på Kinnekulle Ring genom Racing och Rallycross på samma dag – tävlingen började i bästa sommarväder med sol från en blå himmel. Detta höll sig under större delen av SM-anrättningen i Racing. Men när fallskärmshopparna skulle dyka upp på himlavalvet, ja då hade molnen dragit sig samman.

Denna anrättning var mellan Racingen och Rallycrossen, så när Rallycrossen skulle starta fick vi en rejäl blöta. Hoppas SSK och Falköpings Motorklubb fortsätter med samarbetet av denna sort av tävlingsblandning. Det vore skönt om varje bana kunde bjuda på olika slag av anrättningar. Kanske räddningen för våra banor? Klart kan konstateras att Racingen inte tar någon skada.

Nu fick vi för första gången se en förare som körde både Racing och Rallycross samma dag - på samma bana. Detta var ingen mindre än Stig Blomqvist. Nu hade han ingen lycka med sig, men det är intressant att se en skicklig förare köra på två så olika underlag.

SM Grupp 1 +: Lindström - vem annars? Thomas Lindström vann med fyra sekunder. Det är väl i stort sett allt som kan säjas om "lilla" klassen. Stig Blomqvist hoppade in i Thomas fjolårsbil men tvingades bryta med drivaxelbrott när han var inne på sitt sista varv.

Trans Nordic Cup: Lilla klassen plus tre Escorter… Årets sorgebarn. Den upphaussade Trans Nordic blev som väntat bara en upprepning av lilla klassen - plus tre Escorter. Segern gick till Ulf Larsson som därmed fick revansch för förra mötet på Ringen. Nu var Thomas Lindström sekunden efter. Trea Svenske Mästaren Ola Svendsen och fyra ingen mindre än Stig Blomqvist.

Lady Cup: Ulla Fjellström hotad av Kristina Högberg. Kristina Högberg var bara tre tiondelar efter fjolårets cupsegrare Ulla Fjellström i mål. Det säger allt om fighten dem emellan. Och sen var Lottie Halfvards bara halvsekunden efter på tredje plats. Alltså. Tjejerna håller stilen med täta, tuffa heat.

Super Star: Lidingös Fangio slog till! Det var upplagt för Peter Norlander. Men det ville sig inte. Motorn ville inte vara med och Uffe Larsson och Kent Serneholt tryckte på så att den regerande mästaren tvingades ta ut de allra sista krafterna ur resterna för att ta sig i mål som trea. Sveriges snabbaste krögare, Per Alm, överraskade sig själv och andra med att köra in på en fin fjärde plats. Polenträningen har gett resultat ... I övrigt är att notera att endast 14 Super Starekipage fanns på plats vilket om något vittnar om standarden just nu.

Formel Super: Bengt Trägårdh omutlig. Konfrontationen F3 kontra Super VW blev en KO seger för F3. Super VW gick fort på rakorna-men i kurvorna var det F3 som tog igen vad man förlorat. Detta kunde man bäst se i den stora fighten i loppet, den mellan Kennert Persson i Super VW och Thomas Kaiser i F3. Thomas skuggade den rutinerade Brobybon varv efter varv, nosen i växellådan i kurvorna för att på rakorna bli lite frånåkt ...

Täten tog Bengt Trägårdh hand om och var aldrig hotad. Janne Ridell körde på säkerhet, Kinnekulle har inte direkt varit hans turbana hittills, och kom tvåa - 2,2 sek. efter vinnaren. Nettan Lindgren debuterade i Renaults Martiniracer men kunde haft mer tumme med fru Fortuna. Nu läckte en ventil på en fälg när hon körde fram till start och det blev depåbesök efter ett varv. När hon kom ut välpumpad igen var loppet kört! Hon hann dock köra 15 varv som i och för sig var imponerande eftersom hon inte suttit i bilen tidigare.

PÅ GRUS OCH ASFALT

Nu har Stig Emilsson fått ett nytt namn. Lite i tysthet har han av landets motorsportjournalister börjat kallas "Emil Örn". Förebilden är den elaka örnen i Kalle Anka-serierna. Anledningen? Ja, det beror inte på inneboende ondska hos Emil. Bara på att han verkligen har lyckats förstöra tillvaron för journalisterna. Att skriva att Emil vann en tävling går bra. Att han vann också den andra går väl också an. Men när karldjä ... vinner tredje raka, då blir det svårt att förnya sig! Herr "Emil Örn" slog alltså till igen. Nu på Kinnekulle Ring. Och den lede fågeln aktade inte för rov att mer eller mindre utklassa konkurrenterna. Som i stort sett var alla de bästa i landet (utom PI Walfridson och Per Engseth som blev trea resp. tvåa i en norsk backtävling samma dag och utom Kent Hägerström som fortfarande väntar på en vevaxel till sin 1303:a).

Arrangörerna hade verkligen bullat upp med allt i godsaksväg. Det var racing av alla typer - och det var 25 suveränt duktiga rallycrossåkare som fick den 6 000-hövdade publiken att stå upp och jubla och tjuta av förtjusning. Tävlingen blev med andra ord en succé - och en av de bästa som körts i landet. Bäst körde alltså hemmaidolen Stig Emilsson från arrangörsklubben. Därmed har han öppnat säsongen ännu bättre än förra året då han "bara" vann B-finalen i Ringen-premiären.
Nu gjorde han som han ville. Hade motor-, bil och tävlingspsyke i 100-procentigt trim och lät helt enkelt inte de andra sticka upp. Bakom Emil kom i A-finalen en annan förare man gärna unnar framgångar; Micke Nordström. Bra. Som alltid. A-finalsäker-som alltid. Men - det var Emil Örn som bestämde den här dagen. Börje Carlsson gick in på tredje plats – bejublad förstås eftersom också han är hemmaförare på Kinnekulle. Dessutom var Börje inblandad i den härligaste fight som skådats på Ringens rallycrossbana.
Det var i ett heat där han mötte Volvo-virituosen Arne Peterson. Killarna bytte placering ideligen under heatet. I en och samma kurva för säkerhets skull två gånger till och med. Undra på att publiken njöt och tjöt och trivdes. Fighten betydde att Börje gick till A- Arne till B. Men innan vi berättar om B-finalen kan vi tillägga att Lasse Nyström blev fyra och Lennart Ljung femma i den här första serietävlingen.

När starten gick i B-finalen var Börje Hansson snabbast iväg, men redan efter halva varvet – i hårnålen - pressade sig Anders Hultqvist förbi till en ledarplats. Så Anders vann före Börje och f.d. Volvocupåkaren Jörgen Andersson i en ny fin Escort. Roffe Lundblad - f.d. cupåkare även han - blev fyra. Och så Arne Peterson femma. Arne hade passerat Jörgen och lagt sig trea när han snurrade ned sig till sista B-finalplatsen. Bland de förare som missade finalen den härgången märks Stig Blomqvist som hade problem med turbokylningen på 99:an och Antero Laine, som också han hade kylproblem. Antero har förresten sadlat om. Har sålt Saaben och åker numer Volvo 343.

Design by Bloms IT