Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2016
Ring Knutstorp 2016-07-01 - 2016-07-03

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Front Advokater Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Front Advokater Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport I & II
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport III
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 205

Racerapport

Svenskt Sportvagnsmeeting – 40 år på Ring Knutstorp

Svenskt Sportvagnsmeeting kördes för 40:e året i rad på Ring Knutstorp. Arrangörsklubben MSCC fyllde dessutom 60 år. Det blev minst sagt ett blandat väder under helgen med allt från sol, regn till åska. Som vanligt kördes både Sportvagnsmästerskapet och den Racerhistoriska cupen.

De små sportvagnarna utmärkte sig mest i år, då de var flest till antalet. Roadsport, som nu har bytt namn till ”Front Advokater Roadsport” hade flest deltagare i C-klassen och Verktygsboden Modsport hade flest bilar i klass III.

Roadsport C består mestadels av Mazda Miata, trots att årets tävling inte ingick i MX-5 Cup. De hade 20 bilar i sitt heat. Niklas Kristiansson tog pole, men det var Andreas Jähnke som tog starten. Kristiansson lyckades aldrig köra om Jähnke, som avgick med segern före Kristiansson och Oskar Jakobsson. Kristiansson fick sin revansch i andra heatet, som han vann före Jähnke och Jakobsson.

En av de mest tongivande förarna i Roadsport C är Erik Blixt, men han var inte med i helgen då han hade ett annat uppdrag; han körde nämligen Europafinalen för Mazda i Barcelona. Han lyckadedes vinna den deltävlingen och har därmed kvalificerat sig till världsfinalen på Laguna Seca!!!

I ett blött kval lyckades Martin Gistell ta pole med sin Roadsport-B bil före alla A-bilar! I första racet var det torrt. Henric Månsson var på bäst åkhumör och han vann komfortabelt före Anders Edlund och Toni Berggren. Gistell tappade en del placeringar, men han vann ändå B-klassen före Ulf Andersson och Max Lindblom. I andra racet hade Edlund fått upp farten igen och då vann han före Månsson och Berggren. Gistell tog en ny seger i B med samma mannar bakom sig på pallen.

I Modsport III tog Roger Fredriksson pole före Niklas Mårtensson. När de stod på startplattan upptäckte Mårtensson till sin fasa att det låg saker i bilen som inte alls borde åka med i en racerbil! Han klev därför ur bilen och avlägsnade dessa och hoppade därefter in i bilen och var redo när starten gick. Det blev en kamp mellan Fredriksson och Mårtensson som Fredriksson vann. Dock blev Mårtensson diskad efter racet, eftersom han hade lämnat bilen på startplattan. Peter Mikkelsen blev ny tvåa före Andreas Andersson. I andra racet gjorde Mårtensson inget fel, utan han vann racet före Kalle Berggren och Thomas Larsson.

Det andra Modsportheatet var tyvärr tunt. Mattias Andersson var ensam i klass I och han var överlägset snabbare än klass II-bilarna. Torkel Kristensson vann Klass II före Simon Olsson och Bo Johansson, i en nybyggd Chevron. På uppvärmningsvarvet till andra racet lade Kristensson ut en oljesträng på banan. Starten fick stoppas för att sanera banan. Johansson vann klass II före Lars Macklin och Gert Severinsson.

I heatet för RS & Clubman tog Thomas Stamreus pole med sin RS. På andra plats hittade vi Marie Carlsson, som gjorde comeback efter mammaledigheten, med sin Clubman. Första racet vanns enkelt av Stamreus. Bakom honom var det tätt mellan Clubmanförarna. Stefan Mumm vann före Marie Carlsson med Magnus Andersson på tredje plats. I RS kom Peter Gustafson tvåa och Mats Hildingsson trea. Bjarne Mumm kunde inte komma till start och lånade därför ut sin bil till mekanikern Pontus Rastbäck. Tyvärr missade han första racet sedan en drivaxel hade gått av. Stefan Mumm var en riktig gentleman då han lånade ut en drivaxel från sin bil bara för att Rastbäck skulle få köra andra racet. I racet blev det tre RS-bilar i topp med Stamreus, Gustafson och Hildingsson. Stamreus var den ende föraren under hela helgen som körde varvet under minuten!
Med Mumm borta hade Marie Carlsson sin chans att vinna, men hon blev omkörd av Svein Langholm. Dock hade Langholm tjuvstartat varför segern gick till Carlsson ändå. Blott 15-åriga Monika Arvidsson kom tvåa och Magnus Andersson trea. Rastbäck tog en hedrande femteplats.

Vid denna tävling brukar vi alltid få se extra många riktigt gamla bilar, så även i år. I heatet för de äldsta bilarna var nio från tiden före andra världskriget. Två Nordiska Specialare och en ”Midget” avrundade fältet. Kent Böe fick låna en av Frank Högmans Nordiska Specialare och han tackade för förtroendet genom att vinna båda racen. Han var dock hårt uppvaktad av Per Hågeman i en Midget. Det var verkligen David mot Goliat då Hågeman bara har en cylinder mot Böes åtta. Av ”gammelbilarna” delade Roy Palm och Janne Hansson på segrarna.

I Formel Vee är Stefan Nilsson inne i ett stim nu. I Karlskoga senast tog han sin första seger någonsin och han följde upp den med att vinna första heatet före Pierre Eklund och Stefan Persson. Sedan var Nilsson gentleman och lämnade över bilen till sin flickvän Paulina som fick köra andra racet. Lars Ohlsson fick avbryta första racet sedan oljelampan varnat. I andra racet var trycket på topp och han vann före Thomas Marklund och Jimmy Carlstedt. I kategori B tog Christer Oliw en dubbelseger.

Formel Vee med dubbelförgasare körde den här gången ihop med Formel Ford. Normalt brukar formelfordförarna klaga på att ”folkvagnarna” är i vägen vid varvningarna, men denna gång fick vi se ett helt annat scenario… Formel Ford kör på enhetsdäck, medan Formel Vee kör antingen på slicks eller regndäck. Nu var det blött och därmed gav regndäcken bättre grepp än enhetsdäcken. Att Viktor Ljungdahl tog ledningen var det väl ingen som reagerade på, men att han skulle utmanas av Roger Johansson i en Hansen FVee var kanske mera otippat. Johansson försökte verkligen ge Ljungdahl en match, men tyvärr föll han på eget grepp när han bromsade aningen för sent och fick ta en liten omväg i sandfållan. Det var inte värre än att han kunde behålla sin andraplats, men tätstriden var därmed avgjord. Prispallen var ovanlig att se då Ljungdahl hade två Formel Vee-förare vid sidan om sig på pallen då Johan Lund körde in på tredje plats i heatet. I andra heatet blev det tuffare för Formel Vee-förarna att hävda sig, eftersom banan hade torkat upp. Ljungdahl vann före Henry Sandblom och Björn Otterberg. Roger Johansson blev bästa Formel Vee på en hedrande fjärdeplats.

I Slicksheatet fick slicksen vila i kvalet när de snabbaste bilarna äntrade banan. Snabbast av alla i regnet var kanske lite otippat Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson i en Sports 2000. I racet fick han det dock tuffare. Torgny Johansson tog i lite för hårt och körde av banan redan på första varvet. Leif Jörgensen tog kommandot före Fredrik Fogelberg, båda i Formel Ford 2000. Jörgensen lyckades hålla undan och vinna med endast 0.3 sekunder. Peter Vesterskov Alsing kom trea. Torgny Johansson fick starta sist i andra racet. Nu var han revanschsugen. Han jobbade sig snabbt upp till ledning och drog sedan ifrån övriga fältet. Fogelberg hade en ny fin fight med Jörgensen, men den här gången var det Fogelberg som korsade mållinjen först.

1000cc Cupen var som vanligt största heatet med 26 bilar på startlinjen. Det var fyra förare som höjde sig över mängden och som drog ifrån övriga fältet. Efter en intensiv kamp blev det till sist Hans Beckert som vann före Reinhold Daubner, Mattias Ståhlberg och Per Skårner. Andra heatet blev inte fullt lika jämnt. Skårner vann med 4.8 sekunder före Beckert och Daubner.
Det var ingen vila för Skårner som även körde i heatet för bilar över 1000cc. Det lönade sig för Skårner att dubbla, för han vann båda heaten! Han hade uppvaktning av Carsten Warnich och Thomas Marklund i första och Marklund och Davidsson i andra racet.

GT-klassen brukar av tradition vara stark vid Svenskt Sportvagnsmeeting, men i år var den inte lika omfångsrik. Vi fick se fina kamper mellan Palle Birkelund Pedersen och Bengt-Åke Bengtsson. Lars-Göran Hagman körde tyvärr av banan och skadade sin bil mot ett räcke. Strax efter snurrade Pedersen. Bengtsson fick därför en stor lucka som ingen lyckades krympa. Tord Ekegren kom tvåa och Claes Andersson trea. Andra racet bjöd på ny kamp, men nu höll det hela vägen för Pedersen som vann före Bengtsson och Roger Adamsson.

Standardvagnsheatet för bilar mellan 1966-1971 hade det nästa största startfältet i helgen. Detta är en stor klass även i Danmark, vilket avspeglades i racen där vi fick se de danska förarna dominera. Pallen blev helt röd och vit i båda racen med Benny Rasmussen som vinnare i första racet före Klaus Bodilsen och Kenneth Gregers Petersen. Andra racet vanns av Bodilsen före Sören P Christensen och Petersen. Lennart Bengtsson försvarade den svenska äran med två fjärdeplatser.

Det nyaste standardvagnsheatet för bilar mellan 1972-1985 har blivit oroväckande tunt. Anders Berger vann det första racet från pole före Rolf ”Myggan” Nilsson och Magnus Paulsson. Andra racet blev spännande redan före start då det kom en ordentlig regnskur. När bilarna körde ut på banan sken solen, men asfalten var blöt. De flesta trodde ändå på regndäck. Den ende som körde på slicks var Magnus Paulsson, men det berodde mest på att han inte hade några regndäck med sig. ”Myggan” tog ledningen och han jagades hårt av Berger. ”Myggan” har lite mera kraft i sin motor, vilket märktes väldigt tydligt då han drog upp en liten lucka på rakan varje varv. Berger körde snabbare i de kurviga partierna och i slutet på varvet var han alltid ikapp, men han lyckades aldrig komma nära nog för att köra om. Tomas Hall kom trea. Paulssons däcksval gjorde att han visserligen satte det snabbaste varvet, men det tog för lång tid innan banan hade torkat upp tillräckligt för att han skulle få någon riktig glädje av sina slicks.

Nu blir det sommaruppehåll. Nästa tävling körs i augusti.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT