Jocke Mangs vann 2017

Porsche Sverige satsar stort på STCC med egen lounge och gästbil. Allt ser snyggt och prydligt ut och sköts mycket proffsigt av Raine Wermelin, Sanna Strömbäck och Thomas Johansson. Porsche-klassen hade 14 förare av en jämn och hög standard och det fanns många förhandsfavoriter. Gästbilen hade flera intressanta förare och säsongen inleddes på Ring Knutstorp med kanske Sveriges bäste förare just nu; Felix Rosenqvist. Rosenqvist hade aldrig tävlat med en Porsche förut, men han visade vilket proffs han är när han vann båda racen utan att förta sig! Gästförarna tog inga poäng i mästerskapet, så fullpoängarna gick till Philip Morin och Lukas Sundahl.

Vid andra deltävlingen i Finland var det ingen som körde gästbilen och tyvärr var det inga finska gästförare med heller, trots att det finns bilar i Finland !?! Robin Hansson fick allt att stämma och han vann båda racen. STCC besökte Rudskogen för första gången och alla supportklasserna körde, (men inte huvudklassen.) Porsche gjorde en extra stor satsning och fick med sig några norska gästförare. Det var två gästförare av rang i Dennis Olsen och Andreas Mikkelsen. (Dennis Olsen vann tyska Carrera Cup i år och Mikkelsen har kört WRC för VW-teamet.) Det regnade mest hela helgen. Olsen hade aldrig kört ett race på Rudskogen förut, men säkerligen lagt en del testvarv. Han var fullkomligt överlägsen. Han lirade i en helt annan liga. Det intressantaste var att när man tittade på honom så såg det inte ut som om tog i. Han kom längs rakan, bromsade ned och styrde in i första kurvan. Det såg ut som om han var ute och söndagskörde, ändå var han klart snabbast på banan. Det var världsmästarklass på den körningen! Bakom honom tog Lars Bertil Rantzow och Jocke Mangs hand om fullpoängarna. WRC-föraren Andreas Mikkelsen borde ha trivts i regnet, rallyförare som han är, men han blev ”endast” fyra och femma i racen.

I Falkenberg var Victor Bouveng gästförare och för första gången var det inte gästföraren som vann. Robin Hansson vann det första racet före Oscar Palm och Bouveng. Lukas Sundahl ledde racet, men tvingades bryta med oljeläckage. Sundahl vann andra racet före Jocke Mangs och Bouveng. I Karlskoga fick vi se den femfaldige STCC-mästaren Richard Göransson som gästförare. Han hade aldrig tävlat i Porsche innan, men ingen blev förvånad när han ändå var med och slogs om pallplatserna. Morin var klart snabbast i första racet och han vann med sju sekunder före Göransson, som hade Mangs i hasorna. Andra racet fick en tråkig inledning. Morin tog starten och ledde fram till hårnålen. Där gled han för långt ut och fick sladd. Sedan klippte han Göransson på returen när han var på väg förbi. Göransson gjorde en ”360” och höll sig mycket snyggt på banan medan de andra lyckades passera, men bilen var skadad och han tvingades i depå och bryta. Det var absolut ingen ojuste handling när Morin vände på Göransson, men tävlingsledningen valde ändå att ge Morin en ”Drive through” för det som hade inträffat. Det förstörde naturligtvis dagen för Morin som slutade sjua till sist. Mangs vann före Pontus Fredricsson, som äntligen fick ta sin första pallplats.

I Anderstorp var Felix Rosenqvist återigen gästförare. Han ledde första racet komfortabelt, när han för ett ögonblick tappade koncentrationen och kanade av banan i den gamla startkurvan. Rosenqvist bad publiken om ursäkt för sin miss, han visade att han inte är mer än människa. Hemmaföraren Sundahl vann racet före Hansson och Rantzow. I andra racet gjorde inte Rosenqvist några misstag. Han vann före Sundahl och Mangs. Morin ledde tabellen första halvan av säsongen, men han missade två tävlingar på grund av att han även körde Supercupen. Han hade därför inget med slutstriden att göra. Efter Anderstorp var det fördel Mangs före Sundahl, men endast med sex poäng. Mangs var dock lugn, för avslutningen skulle köras på hans favoritbana; Mantorp Park. I finalen var norske WRC-föraren Mads Östberg gästförare. Han hade dock svårt att hänga med på torr asfalt. Morin vann första racet före Palm, Mangs och Sundahl. Pressen ökade på Sundahl inför årets sista race. Tyvärr krokade han ihop med Pontus Fredricsson redan efter tre varv och tvingades bryta. Morin vann finalen före Mangs och Palm. I mästerskapet vann Mangs före Sundahl och Palm. Mangs visade att jämnhet är bäst. Han vann ”endast” två race i år, mot fyra var för Sundahl och Morin.

Nedan ser ni länkar till Resultat, Bilder & Tabell:
Design by Bloms IT