STCC & SPVM Kanonloppet Karlskoga 2017

Gelleråsen Arena 2017-08-11 - 2017-08-13

Resultatlistor
Denna tävlingen är vi klara med.

Formula STCC Nordic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta GT5 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Legends Masters
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Legends Pro
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Kval 2
  Kval 33
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Swedish GT
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 180

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet i Karlskoga

Under den stora racinghelgen i Karlskoga fick Sportvagnsmästerskapet chansen att visa upp sig. Vädret var tyvärr väldigt ostadigt med en hel del regnskurar, framförallt under lördagen.

Verktygsboden Modsport mönstrade det största SPVM-heatet med 20 bilar. Johan Armskogh startade från pole, men det var hemmaföraren Jonas Jansson som bemästrade den upptorkande banan bäst i första racet. Jansson vann före Armskogh och Joakim Unnebäck. I underklasserna blev det alltså följande resultat: Modsport I Jonas Jansson, Per Gustavsson & Reidar Thoresen. Modsport II: Johan Armskogh, Joakim Unnebäck & Bo Johansson. Modsport III: Nicklas Johansson, Niklas Mårtenson & Arne Nyman. Andra heatet kördes på en torr bana och Jansson var åter snabbast före Armskogh och Bo Johansson. Resultatet för underklasserna blev: Modsport 1 Jonas Jansson, Per Gustavsson & Stefan Pfister. Modsport II: Johan Armskogh, Bo Johansson & Leif Andersson. Modsport III: Niklas Mårtensson, Niklas Johansson (som släpade sig i mål med punktering) & Arne Nyman.

I Roadsport AB tog hemmaföraren Toni Berggren ledningen från pole. Han drog upp en lucka till resten av fältet, men mot slutet av racet närmade sig Anders Edlund mer och mer. Berggren lyckades hålla undan och vinna med 0.3 sekunder före Edlund och Magnus Mårtenson. I Roadsport B lyckades Ulf Andersson hålla undan och vinna före hemmaföraren Gunnar Östlund. Max Lindblom kom trea. Andra heatet kördes i regn. Detta passade de lätta Caterhambilarna bättre än Berggrens tunga Corvette. Edlund kunde därför ta en överlägsen seger före Mårtenson och Berggren. I Roadsport B fick vi se samma herrar i samma ordning på prispallen som i första racet…

I Roadsport C startade Erik Blixt från pole, men det var Philip Carlson som var snabbast iväg. Dock bromsade Carlson aningens försent och Blixt kom ur första kurvan som ledare. Carlson försökte hänga med, men ingen kunde följa Blixtens tempo denna gång. Blixt vann före Carlson och Hans Drangel, som tog sin första pallplats i klassen. I andra racet var det ombytta roller. Carlson lyckades hitta mera fart i sin bil och han slog Blixt för första gången sedan premiären i våras. Lars Olsson tog sin första pallplats när han slutade trea.

Avslutningsvis körde RS & Clubman. Det var endast två Radicalförare på plats, då de andra valde att köra NEZ-mästerskapet på Rudskogen som tyvärr kördes samma helg. Peter Johansson vann RS före Anders Dahg och Hans Johansson. I Clubman debuterade fjolårsmästaren i Modsport; Mattias Andersson. De som trodde att han bara vann i fjol för att han hade en bra bil fick svar på tal då Andersson vann Clubman i sitt debutrace! Marie Carlsson gjorde comeback i klassen och kom tvåa före Peter Öfverman. I andra racet vann Johansson RS före Mats Hildingsson och Dahg. Andersson tog en ny seger i Clubman före Carlsson och veteranen Stefan Mumm.

Nu återstår endast finalen som körs i Falkenberg i mitten av september.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Ginettamästerskapet avgjort efter spännande finaler under Kanonloppet

Finalen för Ginetta GT5 Challenge kördes under Kanonloppet i Karlskoga. Spänningen var på topp och mästerskapen låg öppna för förarna inför finalen. På en regnvåt bana tog Niclas Harbig pole. I starten var det dock Otto Gullberg som bromsade sist in i första kurvan. Dock bromsade han aningen försent och fick svårt att vika in bilen i tid. Sebastian Arenram tog tillfället i akt och övertog ledningen. Gullberg ramlade ned till femteplats, men han bet ihop och plockade metodiskt placering efter placering. Gullberg tog sig ända upp till ledning och han vann före Arenram och Anders Gustavson. I G20-klassen höll det äntligen hela vägen för Joakim Strid och då var det ingen som kunde stoppa honom. Han vann före Daniel Axelsson och Anders Hedensjö.

Även i andra racet tappade Gullberg värdefulla platser i starten. Ännu en gång bjöd Gullberg på en fin uppkörning, men den här gången gjorde Arenram inga misstag och därmed kunde inte Gullberg ta sig ikapp. Arenram fick därmed avsluta årets säsong med en seger före Gullberg och Emil Dose. I G20-klassen vann Andreas Lundin med en halv noslängd före Joakim Strid och den evigt unge Anders Hedensjö.

I mästerskapen vann Otto Gullberg G40-klassen med sex poäng före Sebastian Arenram med veteranen Anders Gustavson på tredje plats. Gullberg tog fem segrar mot Arenrams fyra under denna jämna säsong. Emil Dose blev årets nykomling och han slutade femma. Rasmus Hultgren och Jesper Ramsberg gjorde bra resultat i slutet av säsongen och blir att räkna med i toppen nästa år.

Joakim Strid var årets otursförare med fyra nollor i protokollet i G20-klassen. När det höll vann han fem race av sex och han visade därmed att han hade mästerskapsfart, men det räckte ”bara” till tredjeplats i tabellen. Daniel Axelsson lyckades vinna mästerskapet med en ynka poäng före årets utropstecken Andreas Lundin, trots att Axelsson stod över deltävlingen i Norge. Lundin var otroligt jämn under årets säsong. Enda missen var en snurrning i första finalen i Karlskoga. Den snurren kostade honom mästerskapet! Vi måste nämna veteranen Anders Hedensjö, som slutade fyra i tabellen. Han stod över två racehelger, men han slutade på pallen i samtliga race som han deltog i.

Avslutningsvis fick Roger Joleby priset för bäste förare över 50 år.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Legends mönstrade som vanligt det största startfältet. I Masters vann Michael Gryvik det första racet före Robert Andersson (som inte kört sedan säsongen 2006) och Håkan Åberg. Lars Olov Dahl vann andra racet före Åberg och Christian Hamrebö. Regerande världsmästaren Emil Persson vann första Pro-finalen utan att förta sig före Mikael Nyman och Johan Lennartsson. Persson hade inga problem att vinna den andra finalen heller före Lennartsson och Nyman.

STCC har haft några riktigt tuffa år, men i år bytte man reglemente och släppte in den internationella klassen TCR. Detta blev den vitamininjektion som STCC behövde. Intresset var stort inför säsongen och redan i premiären på Ring Knutstorp kom det 19 bilar till start! Kristoffersson Motorsport satsade för fullt i år med förartrion Johan Kristoffersson, Fredrik Ekblom och Fredrik Blomstedt. PWR Racing mönstrade Robert Dahlgren, Daniel Haglöf, Mikaela Åhlin-Kottulinsky och ”Poker” Wallenberg. Dessa båda team har varit tongivande under denna säsong. Johan Kristoffersson dubblade med att köra VM i Rallycross och han kom till Karlskoga som VM-ledare och han tog pole i första racet. Kristoffersson tog ledningen från start, men fick en knuff av Dahlgren i depåkurvan så att han for av banan och tvingades bryta! Dahlgren vann första racet före Ekblom och Mattias Andersson. Kristoffersson missade andra racet sedan han kört sönder en drivaxel på uppvärmningsvarvet! Ekblom vann andra racet före Blomstedt och Dahlgren. Dahlgren blev bäste poängplockare denna helg då han vann tredje racet före Haglöf och Ekblom.

Det var blött när Swedish GT körde sitt första heat. Janne ”Rainman” Brunstedt trivdes som fisken i vattnet med sin Audi R8. Han vann före Thed Björk/Carl Philip Bernadotte och Fredrik Larsson/Ingvar Mattsson. I GTB vann Daniel Roos/Erik Behrens före Håkan Ricknäs och Niclas Lindström/Bror Ellfolk. Andra racet kördes i torrt och då vann Bernadotte/Björk före Mattsson/Larsson och Mats Ek Tidstrand/Reuben Kressner. I GTB vann Behrens/Roos före Franck Århage och Ellfolk/Lindström.

I Porsche Carrera Cup vann Philip Morin första racet före gästföraren Richard Göransson och Jocke Mangs. Morin tog starten i andra, men nu pressades han verkligen av Göransson. Morin gled ut för långt i hårnålen. Göransson passade på att dyka på innern. Morin fick dock en retursladd som träffade Göransson så illa att han snurrade ett helt varv. Morin fick en drive through (vilket var onödigt hårt straff, då han inte träffade Göransson med flit). Mangs vann racet före Pontus Fredricsson, som tog sin första pallplats i en Porsche. Lukas Sundahl kom trea.

Hugo Nerman var outstanding i Formula STCC Nordic denna säsong. I Karlskoga blev det en ny dubbelseger. William Alatalo kom tvåa och Edward Jonasson trea i första racet. Philip Hall och Konsta Lappalainen kom tvåa och trea i andra racet.