Norsk Racinghistoria 1947-1989:

Asfaltracing är en ganska ung sport i Norge då man inte hade några permanenta banor förr i tiden. Därför tog det också tid att bygga upp någon tradition för racing. I stället satsade man på grenar som rally, rallycross, backe och isracing. Även tävlingar på travbanor var populärt och enkelt. Kanske det var det som gjorde att racingen tog sådan tid på sig att få fäste?

Den första dokumenterade racingtävlingen vi har kunnat hitta kördes på Gardermoens flygplats 1947. Det blev ingen tävling 1948, men väl 1949 och två 1950. Efter ett långt uppehåll körde man ytterligare en gång 1970. Ni kan se resultaten från dessa tävlingar nedan:

1973 byggdes en liten bana bredvid flygplatsen i Mo i Rana som kallades Rössvoll. Till en början var det grusunderlag, men 1975 fick banan asfalt och blev därmed Norges första permanenta bana för asfaltracing. Banan var 1 180m lång. Trots att banan låg lååångt uppe i ödemarken i norr användes den flitigt och man brukade köra en sommarcup varje år som ofta hade statusen Nordiskt mästerskap. Man lockade förare från hela Norden tack vare detta och de fick uppleva den härliga atmosfären med midnattssolen i Nordnorge.

 

Vi har hittat en handfull resultat från Rössvollbanan, men vi vet att vi saknar massor.
Vi hoppas att det finns någon läsare som kan bidra med mer material till oss.
Nedan kan ni läsa de resultat som vi har lyckats hitta:

Asfaltlöp Rössvoll 17/8-1975
Asfaltlöp Rössvoll 19/9-1976
Nordic Cup Rössvoll 28/5-1977
Racing Week-end Rössvoll 26/6-1977
Asfaltlöp Rössvoll 21/6-1981
Nordic Cup Rössvoll 26/6-1983

 

 

 

Norges mest kända film gjordes i början av sjuttiotalet och den hette Flåklypa GP. Filmen var före sin tid när det gäller animering och den var mycket välgjord. I filmen körde man Norges GP på en fiktiv bana som inte finns i verkligheten.

1974 kördes Norska mästerskapen på Dalsland Ring, men vi har tyvärr inte lyckats hitta dessa resultat ännu.

I mitten av 80-talet byggdes Lånkebanan några mil norr om Trondheim i Stjördal. Banan byggdes som ett övningsområde för bilkörning där man även kunde köra rallycross. Under nittiotalet kördes det några racingtävlingar också.

Det riktigt stora lyftet för norsk racing kom 1990 när Rudskogen invigdes. Något år senare kom Vålerbanen. Båda banorna byggdes ut och finns som bekant kvar än i dag.

Det kördes även race på Grenland Ring och i Oslo, men det återkommer vi till när vi hinner så långt i detta projekt.

Det var mycket lyckade satsningar på olika cuper i Norge som t ex Opel Corsa Cup, Chrysler Neon Cup och Peugeot 206 Cup.

Det finns stora planer för framtiden. Både i Rogaland och i Telemarken finns långt gågna planer på att bygga nya racerbanor. Det skall bli spännande att se om det kommer att bli verklighet.